Češka tajna služba falsificirala pad zrakoplova i rekord Vesne Vulović?

KÖLN, BEOGRAD - JAT-ov avion čiji je pad u siječnju 1972. godine preživjela stjuardesa Vesna Vulović  nije se srušio zbog eksplozije bombe, nego ga je pogreškom pogodila češka protuzračna obrana te je pao s visine od stotinjak metara, tvrdi dopisnik njemačke javne radiotelevizije ARD iz Praga Peter Hornung.



Kako tvrdi ARD, češka tajna služba odmah je izmislila priču o rekordnom padu stjuardese sa 10.000 metara, a izmišljena je i priča o terorističkoj bombi - na tome su zajednički radile češka i jugoslavenska tajna služba da bi sakrile užasnu pogrešku. Piloti aviona navodno su zbog tehničkog problema pokušali prisilno sletjeti, pri čemu su se našli u vojno osiguranom zračnom prostoru i najvjerojatnije ih je srušila češka protuzračna obrana, zaključuje ARD-ov izvještaj.



‘Preuzeli odgovornost’




- Izašla sam i pogledala u nebo. Vidjela sam avion i čula užasnu buku, kao da se radi o velikom požaru - prisjetila se stanovnica češkog mjesta Srbska Kamenice Christa Henke, koja je 26. siječnja 1972. imala 22 godine. Time počinje radioprilog Petera Hornunga u kojemu iznosi neočekivana saznanja o slučaju koji se urezao u pamćenje svih u selu.



Njemački novinar tvrdio je da je zrakoplov pao jer ga je greškom pogodila češka protuzračna obrana, a u trenutku rušenja bio je jedva koju stotinu metara u zraku.
- Vidio sam ljude kako padaju na njivu i doživio takav šok da sam počeo histerično vikati ‘pao je avion, moramo pomoći’ - opisao je jedan mještanin.



Stanovnici su na mjestu nesreće pronašli stjuardesu Vesnu Vulović koja je teško ozlijeđena ležala u ostacima DC-9 koji je letio iz Skandinavije u Zagreb. Svi ostali, ukupno 27 ljudi, poginuli su.



Režim u Beogradu odmah je objavio da je u avionu eksplodirala bomba. Hrvatski teroristi na avion su izvršili napad, tako je glasila službena verzija. Tako je i bilo, tvrdi Jiri Schreiber, tada oficir češke državne sigurnosti i član istražne komisije.



- Od jugoslavenske ambasade dobili smo obavijest da su hrvatski teroristi preuzeli odgovornost za napad u kojemu su navodno postavili bombu u dio za prtljagu - rekao je Schreiber.



Preživljavanje Vesne Vulović Schreiber i njegovi agenti objasnili su pustolovnom pričom: u eksploziji je avion puknuo napola, a Vesna Vulović nalazila se u stražnjem dijelu koji nije okomito pao na zemlju, nego je spiralno polako padao 10.000 metara.



To je bila senzacija jer nitko dotad nije preživio pad s te visine.



No, kako tvrdi Hornung, da se nije radilo ni o kakvom čudu, pokazuju dokumenti tajne službe, koje je studio ARD-a obradio uz pomoć stručnjaka za zrakoplovstvo Tima van Beverena. Tako su, primjerice, zaposlenici državne sigurnosti izjavili kako su vidjeli avion u komadu. Kako su oblaci toga hladnog poslijepodneva nad mjestom Srbska Kamenice bili niski, moglo se raditi tek o visini od nekoliko stotina metara.



‘Patka’ o Bijediću



 Umirovljeni policajac koji je onda istraživao uzroke nesreće rekao nam je da je i jugoslavenska tajna služba znala istinu, ali je nije smjela objaviti jer je protuzračna obrana bila pod Sovjetskim nadzorom.



- Pogodovala nam je  verzija o ustaškoj diverziji, pogotovu što smo pustili podatak kako se u zrakoplovu trebao naći i jugoslavenski premijer Džemal Bijedić, koji je u Kopenhagenu prisustvovao pogrebu danskoga kralja, ali je on zbog državnih obveza nenadano otputovao dan ranije, a da to ustaše nisu doznali.




Iva Krtalić Muiesan Pero Zlatar
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. svibanj 2022 05:59