Cool karijere za zaradu i zabavu

Kako vam zvuči zanimanje - agregator? A što kažete na prijedlog da se počnete baviti - spideriranjem? Ili da se možete pohvaliti da ste uspjeli u životu jer ste razvili savršeni kodek?



Ne, to nema veze ni s agregatima, ni s paucima (spiderima), ni s kodeksom. Riječ je o djelatnostima koje do jučer nisu ni postojale, a danas ne samo da su tu nego su i među najpropulzivinijim i najuzbudljivijim biznisima. Naših pet sugovornika posluje ondje gdje se spajaju mediji, zabava i moderna tehnologija. 



Jan Jilek ima 27 godina i direktor je tražilice Pogodak, hrvatske verzije Googlea, fenomena koji je promijenio svijet. Njegov je posao spideriranje, indeksiranje, ukratko: usisavanje čitavog hrvatskog weba.



Tomo Johannes In Der Mühlen direktor je tvrtke IDM Music. On je publisher koji prodaje autorska prava na glazbu koja se koristi u kampanjama, filmovima, TV emisijama, ringtonovima, iPod-ima i gotovo svemu ostalom što nas okružuje.



Goran Peuc direktor je tvrtke koja je content agregator - prikuplja autorska prava, izrađuje ringtonove, realtonove, wallpapere i java aplikacije i isporučuje ih jednom od operatera mobilne telefonije.



Sergej Lugović i Milan Bajić pokretači su tvrtki koje spajaju video produkciju i internetski medij. Njihovo je geslo: "Svakome svoja televizija".

Tomo Johannes In Der Mühlen: Kako stvoriti novu vrijednost iz stare glazbe

Disko klasik "Yes sir, I can boogie" iz 1977. godine neočekivano je postao hit u Hrvatskoj. Ali ovaj put svi kao da znaju riječi pjesme jer, kad čujete početne taktove, u glavi vam odzvanja "Novi mobiteli već od kunu..." Upravo vas je ta verzija danonoćno bombardirala s TV i radiopostaja, u sklopu reklamne kampanje jednog od marketinški moćnih mobilnih operatera.



Glazba više nije samo na pločama i CD-ima, nego svuda oko nas: u filmovima, TV serijama, odjavnim špicama, reklamnim kampanjama... I tu dolaze ljudi poput Tome Johannesa In Der Mühlena, tipičnog biznismena novog doba koji, umjesto u odijelu i kravati, hoda uokolo u vrećastim hlačama iz čijeg džepa viri lanac.



 Danas jedan uspješan autor može više zaraditi kroz publishing, nego kroz prodaju nosača zvuka, kaže Tomo In Der Mühlen, koji s tvrtkom IDM Music posluje u Hrvatskoj i cijeloj regiji, a s drugom tvrtkom prisutan je i u Americi. U Americi je prodavao pjesme serijama "Zakon i red", "Obitelj Soprano", "Seks i grad", filmu "Kill Bill" i mnogim drugim
12 godina u New Yorku



In Der Mühlen - kojemu je otac Nijemac, a majka Hrvatica (rođen u Njemačkoj, odrastao u Zagrebu, 12 godina živio u New Yorku, od prije tri godine ponovno u Zagrebu) - glazbeni je izdavač. Njegova tvrtka IDM Music ekskluzivni je hrvatski zastupnik najjačih izdavačkih kompanija na svijetu poput BMG Music, Peer Music, Bixio Music Group, Bertelsmann i Kobalt.



To su kompanije koje imaju izdavačka prava na većinu naslova iz svjetske glazbene produkcije: na ljestvicama Top 10 aktualnih hitova njihova su prava za otprilike šest naslova. A svatko tko želi koristiti te popularne melodije u Hrvatskoj - bilo da od njih želi proizvesti ringtonove ili želi da mu sviraju u njegovoj reklamnoj kampanji - mora platiti prava.



- U svijetu, a i kod nas, ta sekundarna uporaba autorskog prava je sve prisutnija. Danas jedan uspješan autor može više zaraditi kroz publishing, nego kroz prodaju nosača zvuka - kaže Tomo In Der Mühlen, koji s tvrtkom IDM Music posluje u Hrvatskoj i cijeloj regiji, a s drugom tvrtkom prisutan je i u Americi. U Americi je prodavao pjesme serijama "Zakon i red", "Obitelj Soprano", "Seks i grad", filmu "Kill Bill" i mnogim drugim.



- Primjerice, radimo za dva filma u Americi. Jednome treba ruski kantautor iz 1975., a drugome francuski hip-hoper iz 1993. godine. Mi pronađemo to što im treba, pošaljemo prijedloge i, nakon što oni odaberu koji prijedlog im se sviđa, pregovaramo s autorima i isporučimo - objašnjava In Der Mühlen. Cijena korištenja prava ovisi o tome koliko traži sam autor, a publisher, kao agencija, radi na proviziju.



Pritom, publisher može i remiksirati pjesmu po želji kupca. - T-mobile je u svojoj kampanji 'Balone na balkone' želio pjesmu '99 Luftbalons', ali s brojkom 98 umjesto 99. VIP, koji je u svojoj rebranding kampanji koristio mnogo glazbe, htio je na pjesme dodati pljeskanje, lupanje i zvukove plesa. I to je bio naš dio posla - objašnjava. Tvrtka IDM Music sklada i prodaje vlastite songove: dosad su radili špice za mnoge RTL-ove emisije, za VIP DJ na HTV-u, "Bumerang" i "Zuhra show" na Novoj TV...



Posla sve više



Drugi kanal širenja ovog biznisa je kroz mobilnu telefoniju i internet, zasad uglavnom kroz ringtonove i realtonove, ali uskoro i kroz "full download", odnosno mogućnost kupnje cijelih pjesama pomoću računala ili mobilnog telefona.



- Ringtonovi dolaze u relativno malim fileovima pa ih je zato lako distribuirati i zbog toga su se prvi pojavili. Ali, s 3G tehnologijom u mobilnoj telefoniji uskoro će biti lako i downloadati cijele pjesme - objašnjava Tomo In Der Mühlen.



Tržiše ringtonova, iako u Hrvatskoj postoji već nekoliko godina, tek je 2005. sređeno u smislu da prodavači ringtonova uredno plaćaju autorska prava na melodije na kojima zarađuju. Zbog toga, a i zbog sve uhodanijih reklamnih kampanja, za publishere poput Tome In Der Mühlena posla će biti sve više.

Jan Jilek, direktor je hrvatske internetske tražilice: Pogodak - hrvatska verzija Googlea

OK, već ste se navikli da sve što tražite na internetu potražite preko Googlea, ali ne bi bilo loše da za stvari koje tražite na hrvatskom webu svratite na Pogodak.



Tražilica www.pogodak.hr navodno je za pretragu hrvatskog weba bolja od Googlea jer, s obzirom na to da je specijalizirana za malo hrvatsko tržište, češće i kvalitetnije češlja hrvatski web nego Google.



Jan Jilek, 27-godišnji direktor tražilice Pogodak, prije tri godine, dok je još bio apsolvent na Ekonomskom fakultetu, želio je razviti hrvatsku internetsku tražilicu. Kalkulirao je i došao do iznosa od 2,5 milijuna kuna, koliko bi trebao uložiti u razvoj. Naravno, sa 24 godine o toj je svoti mogao samo sanjati.



- Tražio sam drugo rješenje. Poznavao sam slovensko internetsko tržište i odlučio se javiti Slovencima koji su već imali tu tehnologiju. Iznio sam im svoj prijedlog, šest mjeseci smo se dogovarali i onda još šest mjeseci radili na realizaciji projekta. Pogodak.hr krenuo je s radom 20. listopada 2004. - priča Jilek.







Ranije nije ni bilo uvjeta za stvaranje hrvatske tražilice jer problem predstavlja cijena interneta u Hrvatskoj. Da bi vaša tražilica radila, morate jednom tjedno "usisati" sve što postoji na hrvatskom webu, a to je do pojave ADSL-a u Hrvatskoj bilo gotovo nemoguće, odnosno preskupo.



Jer, tražilica radi tako da jedan program, takozvani spider (engl. pauk), pošaljete da prođe cijeli web i spremi sav sadržaj na koji naiđe.



Nakon što ih spremi na servere tražilice, sve se stranice indeksiraju (slično knjizi koja na kraju ima indeksirane pojmove s brojem stranice na kojoj se spominju). Tražilica Pogodak tako ima spremljen i indeksiran sav sadržaj na hrvatskom webu i konstantno se obnavlja.



 Sljedeći korak u razvoju tražilice Pogodak jest oglašavanje po ključnim riječima. Jilek objašnjava kako trenutačno rade na edukaciji tržišta, odnosno svim klijentima nude mjesec dana besplatnog zakupa ključnih riječi
- Jednom tjedno radimo dubinsko 'spideriranje', a najbolje i najposjećenije hrvatske stranice 'spideriramo' svaki dan - kaže Jan Jilek.



Sljedeći korak u razvoju tražilice Pogodak jest oglašavanje po ključnim riječima. Jilek objašnjava kako trenutačno rade na edukaciji tržišta, odnosno svim klijentima nude mjesec dana besplatnog zakupa ključnih riječi.



Kao i na Googleu, jedna tvrtka može zakupom ključnih riječi osigurati da se link na njezin proizvod ili uslugu pojavi iznad rezultata pretraživanja. Ako netko, primjerice, traži hotelski smještaj u Dubrovniku, jedan od hotela koji je zakupio ključne riječi "hotel" i "Dubrovnik" može osigurati da njegovo ime i ponuda budu na vrhu. Pogodak ne naplaćuje ključne riječi prema prikazivanju, nego po kliku korisnika na sponzorirani link.



- Prodajom ključnih riječi počeli smo prije mjesec dana tako da se još uhodavamo, ali planiramo do kraja godine početi poslovati s profitom - kaže Jilek koji usput vodi i Udrugu za interaktivni marketing.

Mobitelski ringtonovi i wallpaperi - biznis koji raste sam od sebe

Prije tri do četiri godine mobilni operateri ponudili su svojim korisnicima po desetak, dvadesetak ringtonova za mobitele. Danas se ringtonovi broje u tisućama, a mobilni operateri, koji su onih prvih dvadesetak ringtonova isproducirali sami, odavno su taj posao izdvojili i prepustili ga specijaliziranim tvrtkama, od kojih onda kupuju gotove proizvode.



Jedna od tih tvrtki, tzv. content agregatora, je Evolucija d.o.o., čiji je direktor 26-godišnjak Goran Peuc.



Prema neslužbenim podacima, Hrvati mjesečno na ringtonove, wallpapere i Java aplikacije potroše oko 1,8 milijuna kuna. Jedan rington stoji desetak kuna, realton oko 14 kuna, a wallpaper desetak kuna.



Biznis je dobro uhodan. Evolucija je, primjerice, sve pjesme s ovogodišnje Dore preradila u ringtonove dva dana uoči samog održavanja Dore. Samo se čekala večer natjecanja i melodije su puštene u prodaju.



- To je biznis koji raste sam od sebe, prije svega zato što ljudi kupuju nove mobitele, ali nisam siguran u dugovječnost toga.



Tehnologija koja je stvorila taj biznis na kraju će biti njegova smrt. Kad mobiteli budu imali cijele operativne sisteme poput kompjutora, ništa vas neće sprečavati da na Googleu upišete 'free wallpapers' i dobijete ih besplatno. Isto je i s ringtonovima - kaže Goran Peuc. A čime će se onda baviti Evolucija?



- Vidjet ćemo u kojem grmu tog trena leži zec - odgovara te dodaje: - Već će evoluirati neki novi biznis.

Svakome svoja televizija

Svakome svoja televizija, to je ideja koju prezentiraju Sergej Lugović i Milan Bajić, mladi poduzetnici i pioniri internetske televizije u Hrvatskoj.



Sergej Lugović, jedan od osnivača informatičke tvrtke SAP Hrvatska, i Milan Bajić, koji je radio kao nezavisni video/audio producent, vjeruju da će godine koje dolaze biti godine online videa.



Prošle godine isproducirali su 200 sati videomaterijala spremnog za postavljanje na internet. Njihova tvrtka 4ytv za različite klijente, među kojima su Privredni Vjesnik, Banka magazin, HVB, SAP i drugi, proizvodi videosadržaj, pohranjuje ga na svojim serverima i uklapa u internetske stranice klijenata.



- Polako se pojavljuje interes web stranica da koriste vanjsku produkciju za svoj sadržaj.



Primjer je Banka TV, emisije koje se emitiraju na www.banka.hr. Za njih smo snimali intervjue s predsjednikom Mesićem, direktorom Ine Tomislavom Dragičevićem... Naša je prednost što smo razvili kvalitetan codec (skup postavki za kodiranje), koji naš videomaterijal čini dvostruko lakšim za učitavanje nego što je to slučaj kod drugih. Nama je cilj da korisnik dobije što kvalitetniji video sa što manje troška - objašnjava Sergej Lugović.



Prvi videoblog servis



Da bi prezentirali korištenje videomaterijala na webu, Sergej i Milan otvorili su prvi hrvatski videoblog servis. Na adresi www.4ytv.net nude besplatni hosting videosadržaja do 100 megabajta i alate kojima svatko može jednostavno objaviti svoje videouratke.



 Besplatni videoblog servis razvili su jer žele popularizirati online video u Hrvatskoj. - Danas možemo bilo kojoj internetskoj stranici proizvesti sve što proizvodi jedna televizija. Možda još nema razumijevanja za online video, ali siguran sam da će za godinu dana u Hrvatskoj postojati prva korporativna TV - kaže Milan Bajić.



- Mi kreiramo tržište. U svakom poslu imaš dvije mogućnosti: ili trčiš za tržištem ili ga sam stvaraš. Za dvije godine tržište online videa će postojati, a tada će svima drugima biti kasno da nas stignu - kaže Sergej Lugović.

Igre i igračke kao stil života

Šest milijuna ljudi diljem svijeta zaluđeno je Blizzardovom online igrom "World of Warcraft" i na nju troši 12 eura mjesečno. S podjednakom strašću milijuni djece i odraslih igraju "Pokemone", "Magic: The Gathering", "Yu-Gi-Oh" i druge moderne igre s kartama. Neke od današnjih igara prerasle su u stil života, a to se tržište razvija do neslućenih razmjera.







Kompanije Blizzard i Upper Deck udružile su snage te najpopularniju online igru "World od Warcraft" prenijele i na karte, koje će se ubrzo naći i u distribuciji u Hrvatskoj. LM informatika d.o.o., hrvatski zastupnik najpopularnijih igara s kartama (Trading Card Games), ne krije ambiciju da postane tvrtka koja kreira trendove u svijetu zabave za djecu, odrasle i obitelj. I to im zasad jako dobro ide.



Oko 18.000 klinaca poželjelo je da im na rođendan dođu Ninja kornjače nakon što su ti popularni likovi iz crtića priredili spektakl na zagrebačkom Prisavlju, gdje su sletjeli helikopterom, i nakon što su njihovi crtići na DVD-u masovno podijeljeni uz Jutarnji list. Tko bi pomislio da će likovi iz crtića iskakati iz helikoptera kao MUP-ovi specijalci i da će osnivati akademiju na kojoj djeca uče boriti se kao ninje.



- Razvijamo nove koncepte vezane uz igre i igračke. Kad uzimamo, primjerice, licencu za neke visokokvalitetne igračke, ne ostajemo samo na igračkama, nego je tu i program hrane, izdavanje DVD-a, albuma i sličica...



Uz sve te proizvode dobijemo sinergiju kojom je lakše nastupiti na tržištu - objašnjava Dejan Mačešić, direktor prodaje i marketinga LM Informatike. Ta tvrtka, koja u Zagrebu ima popularnu trgovinu Land of Magic, trenutačno na igrama i igračkama prihoduje oko 30 milijuna kuna godišnje, a za pet godina planiraju to upeterostručiti - na 150 milijuna kuna na godinu.



Tomislav Krasnec
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. prosinac 2025 23:05