Dozvole za motocikliste

ZAGREB - Prije ljetnih praznika kod određenog broja vozača budi se želja za vjetrom u kosi, odnosno za vožnjom motocikla. Prije nego što se odlučite na takav korak, potrebno je položiti vozački ispit za motore.



No, tu nastaje cijela zbrka, jer novim zakonom propisana je nova kategorija, A2, te su ostale isto izmijenjene. Iako je novim propisima točno definirano što spada u koju kategoriju, broj sati vožnje kao i sama struktura učenja ostali su nepromijenjeni, odnosno isti za sve kategorije.



Jedino što se od kategorije do kategorije mijenja je veličina, snaga i kubikaža motocikla, a sam postupak učenja i polaganja ostao je nepromijenjen. Osim dosadašnjih A1 i A kategorija motocikala, sada postoji i nova, A2, kojom se pokušava napraviti svojevrsna pregrada između ”malih” i ”velikih” motora.



Omjer snage i mase




Obilježja motocikala koji spadaju u A2 kategoriju su radni obujam od najmanje 240 ccm i snaga motora do najviše 35 kW (46 KS), čiji omjer snage i mase ne prelazi 0,2 kW/kg. Upravo se oko ove kategorije najviše buke diže.



Očito je da prilikom izrade novog zakona, točnije, odredbi vezanih uz osposobljavanje vozača motocikala, nisu u dovoljnoj mjeri konzultirani stručnjaci, koji bi najbolje mogli reći što napraviti.



Naime, program obuke je identičan za kategoriju A1 i A2, a jedina razlika je u tome što je potrebno ponovno platiti osposobljavanje i položiti ispit na nešto snažnijem i malo težem motociklu.



Ako želite voziti motocikl do 125 ccm, potrebna vam je A1, ako se želite malo okušati sa snažnijim motorom do 250 ccm, potrebna vam je A2, a ako želite upravljati motorom iznad 500 ccm, potrebna vam je A kategorija, čijim polaganjem stječete pravo na vožnju svih veličina motora. Jedina zamka krije se u činjenici da vozači mlađi od 24 godine ne mogu polagati za A kategoriju. Jedina iznimka su vozači koji imaju A2 kategoriju dvije godine, oni mogu pristupiti polaganju A kategorije od 20-e godine života.



Dodatni sati




Za polaganje A kategorije potrebno je odraditi minimalno 25 sati vožnje, dok je naša preporuka da početnici izdvoje nešto više novca kako bi si uplatili i dodatne sate, posebice ako im je to prvi doticaj s motociklima. Jer dobra škola osigurat će vam sigurniju vožnju motociklom koji je u našoj zemlji prema statistici najopasnije prijevozno sredstvo.



Sve popularniji quadovi i atv vozila svrstani su u kategoriju lakih četverocikala. Međutim, vozačka kategorija za njih nije posebno definirana, nego se preslikavaju kriteriji koji vrijede za motocikle.



Primjerice, želite li legalno upravljati četverociklom zapremine 250 ccm, potrebno je položiti A2 kategoriju. Prijašnja H zamijenjena je M kategorijom. Povišena je i dobna granica na 16 godina starosti za ovu kategoriju koja dopušta upravljanja mopedima do 50 ccm. S čime se slažemo, jer su namlađi vozači najugroženiji. No, minus je što smiju polagati i A1.


 

Od 3000 pa sve do 5500 kuna



Cijene tečajeva za obuku jako variraju, zavisno od autoškole. Situacija je povoljnija u većim gradovima gdje je konkurencija jaka, dok u manjim mjestima kandidati jednostavno nemaju mogućnost izbora autoškole. U Zagrebu, cijena tečaja A1 iznosi oko 3200, dok se A penje do 5400 kuna. Ukoliko već posjedujete vozačku B kategorije, cijena u oba slučaja pada za cca. 1500 kuna, budući da nije potrebno polagati teorijski dio ispita i prvu pomoć. Također, potrebno je obaviti i liječnički pregled koji košta otprilike 400 kuna.




Marijo Musa
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. studeni 2025 12:34