Fortune 500: Allianz najjača svjetska kompanija u Hrvatskoj

Američka naftna kompanija Exxon Mobil zauzela je prvo mjesto na ovogodišnjoj rang-listi 500 najvećih globalnih kompanija koju tradicionalno sastavlja američki magazin Fortune. Prihodi te kompanije prošle su godine porasli 26 posto, a dobit joj je dosegla čak 36 milijardi dolara, što je najveći iznos ostvaren u povijesti "Globalnih 500".



Zahvaljujući impresivnim rezultatima, Exxon Mobil pretekao je Wal -Mart, američki trgovački lanac koji je tri godine uzastopnu drćao vodeće mjesto rang-liste.



To je ujedno jasan signal da je ovo razdoblje u znaku naftnih kompanija, kojima "nikad nije bilo bolje". Rang-lista, koja se slaće prema kriteriju ostvarenih prihoda, otkriva također da mnogo razloga za zadovoljstvo ima i financijski sektor.



10 najvećih globalnih kompanija (prema prihodu)



prihod u 2005, u mil $     povećanje prema 2004,%



  

1. Exxon Mobil, SAD    339,939.0    25,5   



2. Wal-Mart Stores, SAD    315,654.0    9,6 



3. Royal Dutch Shell, Nizozemska   

306,731.0    14,2



4. BP, Velika Britanija    267,600.0    6,1



5. General Motors, SAD    192,604.0    0,5



6. Chevron, SAD   

189,481.0    28,1



7. DaimlerChrysler, Njemačka    186,106.3    5,3



8. Toyota Motor, Japan    185,805.0    7,6



9. Ford Motor, SAD   

177,210.0    2,9



10.Conocophillips, SAD    166,683.0    37,0

TABLICA 1.



Nekoliko stranih ulagača u Hrvatskoj također je našlo mjesto među 500 najvećih, a najviše rangirana je njemačka financijska kuća Allianz, koja zauzima 16. mjesto.



Među deset vodećih na Fortuneovoj listi, čak je pet naftnih kompanija, jedna više nego prošle godine. Druge četiri su proizvođači automobila, čiji kupci itekako potiču potrošnju benzina.



Dominaciju naftnih komapnija, kojima su prihodi i dobit u prošloj godini u prosjeku rasli 30-ak posto, Fortune objašnjava višegodišnjom konsolidacijom te industrije i dramatičnim rastom cijena sirove nafte.



Tako dobrim poslovanjam moće se pohvaliti i financijska industrija, koja je na sektorskoj razini ostvarila najveći rast prihoda, čak 47 posto. O dobrim vremenima za financijski sektor svjedoči i činjenica da na devet globalnih kompanija dolazi po jedna banka. Njihova snažna ekspanzija u prošloj godini posljedica je rasta cijene metala i energije te velikog zadućivanja na međunarodnom tržištu. Najnoviji trendovi, objašnjava Abhijit Chakrabortti, strateg JP Morgan Global Equitiesa, veliki su odmak u odnosu na devedesete godine, kada su globalni ekonomski rast poticali industrija softvera, mediji, zdravstvena njega i trgovina.



Nastajuća tržišta trenutačno su u snažnoj ekspanziji i otvorio im se jako velik apetit za materijalnim dobrima, energijom i novcem. To, naravno, nosi i znatne rizike. Nezasitnost svijeta kada je u pitanju potrošnja energije, navodi Fortune, prijeti potpaljivanjem inflacije. Prava je ironija da bi upravo faktor koji je prošle godine osigurao iznimne profite ove godine mogao zakočiti rast.



Objava liste najvećih kompanija svijeta, koje čine trećinu svjetskog BDP-a, uvijek pobuđuje velik interes i svakoj zemlji, sektoru, ili poduzeću zanimljiva je iz nekog razloga. Kao dokaz rastuće snage vlastite ekonomije, u Indiji, primjerice, ističu da je čak šest nacionalnih kompanija među 500 najvećih kompanija svijeta.



Poredak vodećih globalnih ulagača u Hrvatskoj



16. Allianz, Njemačka    121,406.0    2,1



21. Assicurazioni Generali, Italija   

101,403.8    21,8   



22. Siemens, Njemačka    100,098.7    9,4



54. Deutsche Telekom, Njemačka   

74,061.8    2,9



67. Societe Generale, Francuska   

64,441.9    98,8



267.Coca-Cola, AD   

23,104.0    5,2



286.Unicredito Italiano, Italija    22,230.7    13,8



318.McDonalald's, SAD    20,460.2    7,3



319.L. M. Ericsson, Švedska    20,311.6    13.1



347.Banca Intesa, Italija    18,645.9    2,7

TABLICA 2.



Različiti sektori pomno izučavaju sastav liste. Proizvođačima informacijske tehnologije, primjerice, te su  kompanije ključni klijenti jer imaju novac za investiranje u nove tehnologije i u pravilu su spremni za inovacijska rješenja.



Vjerojatno nitko nije iznenađen što Hrvatska nema ni jednog predstavnika u društvu vodećih kompanija svijeta.



Barem polovica kompanija uvrštenih na listu 500 najvećih ima veći prihod od ukupnog hrvatskog BDP-a. Od malih zemalja, u društvu velikih uspješno se nose samo zemlje Beneluxa, a po jednog predstavika imaju Irska i Singapur. Vlasnička pripadnost danas je, naravno, vrlo fluidna kategorija, ali Fortune je geografsku pripadnost kompanija definirao prema njihovu sjedištu. Očekivano, najviše njih, čak 170, ima sjedište u SAD-u.



U svijetu liberalizirane trgovine globalne su kompanije svojim proizvodima osvojile gotovo svaki kutak svijeta, pa i Hrvatsku. Veći broj poznatih svjetskih kompanija otvorilo je i u Hrvatskoj svoja predstavništva ili zastupstva koja se brinu za plasman njihovih proizvoda.



Osobito ističu proizvođači automobila, što je i razumljivo imamo li u vidu snagu te industrije i afinitete hrvatskih potrošača.



Tako su u Hrvatskoj, među ostalim, lako dostupni automobili DaimlerChryslera, sedme kompanije svijeta, Toyota Motora (8), Volkswagena (17), Peugeota (60), BMW-a (78), Fiata (79), Hyundaija, Renaulta (100), Mitsubishija (127)...



Podjednako dobro hrvatskim su potrošačima dostupni elektronički proizvodi i kućanski aparati kao što su Samsung Electronics (46), Sony (65), LG (72), infomratička oprema Hewlett Packarda (33), Microsofta (140) i Apple Computera (492), kozmetički proizvodi te sredstva za njegu i čišćenje Johnson & Johnsona (104), Unilevera (106), Procter & Gamblea (81), Henkela (456) te proizvodi i usluge većine drugih globalnih brendova, uključujući Nokiju (131), Pepsico (175), American Express (193), Michelin (335), Marks & Spencer, Nike... Proizvodnju vlastitih proizvoda u Hrvatskoj su pokre


Poredak nekih globalnih kompanija sa predstavništvima/zastupstvima u Hrvatskoj



7. DaimlerChrysler, Njemačka    186,106.3    5,3



8. Toyota Motor, Japan    185,805.0    7,6



17.Volkswagen, Njemačka    118,376.6    7,0



33.Hewlett Packard, SAD    86,696.0    8,5



46.Samsung Electronics,

Južna Koreja   

78,716.6    10,0



60.Peugeot, Francuska   

69,915.4    1,0



78. BMW, Njemačka   

57,973.1    5,1



106.Unilever, VB/Nizozemska    49,580.8    0,8



131.Nokia, Švedska   

42,484.5    16,7



140.Microsoft, SAD   

39,788.0    8,0

TABLICA 3.

nuli najprepoznatljiviji globalnih brandovi Coca-Cola (267) i McDonald's (318). 



Proteklih godina, poznato je, Hrvatska nije bila osobito atraktivna destinacija za ulagače i proizvođači su više tražili tržište za plasman svojih proizvoda. Neki od njih ipak su našli interes i za izravna ulaganja.



Uz Allianz, koji je prije desetak godina počeo ulagati u hrvatski financijski sektor (Adriatic osiguranje, Zagrebačka banka, AZ fond), visoko na globalnoj listi još je jedna financijska grupacija, talijanski Assicurazioni Generali (21) koji je na hrvatsko tržište ušao kupnjom osiguravateljskog društva Liberats.



Samo mjesto niže je njemački Siemens (22) koji je još 1994. ušao u joint venture s Končarom, a godinu kasnije postao većinskim vlasnikom ATM-a.



Na 54, mjestu je Deutsche Telekom koji je preuzeo HT, a od važnijih globalnih ulagača u Hrvatskoj, valja izdvojiti još nekoliko velikih financijskih globalnih grupacija, uključujući francuski Societe Generale (67), koji je preuzeo Splitsku banku, zatim Unicredito Italiano (286), koji je većinski vlasnik Zagrebačke banke, Banca Intesa (347), većinskog vlasnika PBZ-a, te L. M. Ericsson (319).



Razloge slabijeg interesa globalnih kompanija za ulaganje u Hrvatsku treba tražiti u veličini tržišta, mnoge su zauzele regionalne pozicije u srednjoj i istočnoj Europi još dok je Hrvatska bila politički nestabilna, a određenu ulogu sigurno imaju i faktori poput  cijene rada ili pravne sigurnosti.

Predstavništva i zastupstva





Allianz, Njemačka



Njemačka financijska kuća još je prije desetak

godina počela ulagati u hrvatski financijski sektor

(Adriatic osiguranje, Zagrebačka banka, AZ fond)



















Assicurazioni Generali, Italija



Talijanska financijska grupacija na hrvatsko je trćište ušla kupnjom osiguravateljskog društva Libertas

















Siemens, Njemačka



U joint venture s Končarom njemački Siemens je ušao još 1994. godine, a godinu kasnije postao je većinski vlasnik ATM-a

















Deutsche telekom, Njemačka




jedna od najvećih svjetskih kompanija na tržištu telekomunikacija preuzela je Hrvatske telekomunikacije





















Societe Generale, Francuska



Velika financijska globalna grupacija iz Francuske preuzela je Splitsku banku

















Coca-Cola, AD



Jedan od najprepoznatljivijih globalnih brandova pokrenuo je i vlastitu proizvodnju u Hrvatskoj

























Unicredito Italiano, Italija




Većinski vlasnik  Zagrebačke banke

















McDonald's, SAD



Svjetski poznati lanac restorana brze hrane postoji i u Hrvatskoj, a dnevno 50 milijuna ljudi na svijetu pojede jedan  obrok u McDonald'su











L. M. Ericsson, Švedska



Ericsson Nikola Tesla član je korporacije vodećeg svjetskog isporučitelja suvremenih komunikacijskih rješenja od 1995.

















Banca Intesa, Italija



Većinski vlasnik Privredne banke Zagreb



Marina Klepo
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. prosinac 2025 16:44