I elektronika ponekad zna otkazati poslušnost

Elektronička naplata cestarine (ENC) predstavlja bezkontaktno plaćanje cestarine koja je bazirana na modelu pretplate, a uvedena je najviše radi toga da bi se ubrzao protok vozila kroz naplatne kućice. Riječ je o trakama na samom desnom kraju niza naplatnih mjesta obilježenih žutom bojom koje su namijenjene isključivo plaćanju cestarine ENC uređajem.



U praksi je sve super zamišljeno, pa čak i s obzirom da našim autocestama trenutno upravljaju dva koncesionara - HAC (Hrvatske autoceste d.o.o.) i ARZ (Autocesta Rijeka-Zagreb d.d.), ali u svakodnevnom životu problemi s ENC-om se ipak javljaju.



Vrlo je bitna činjenica, bez obzira na to je li ENC uređaj kupljen u HAC-u ili ARZ-u, da su aparati kompatibilni sa sustavom naplate na svim naplatnim ENC mjestima. Naime, osnovni uvjet za uvođenje ENC-a bila je upravo interoperabilna tehnologija koja prihvaća bilo koji od uređaja kupljenih u Hrvatskoj. Međutim, kako smo neslužbeno mogli doznati, broj zapisnika u kojima se evidentiraju problemi s ENC naplatom cestarine u posljednje se  vrijeme počeo povećavati, pa smo išli istražiti što se događa.



Prema riječima Alenke Dučić, glasnogovornice HAC-a, kod njih se suprotno našim očekivanjima, drastično smanjio broj problema vezanih za elektronički način naplate cestarine. Priznaje da je u početku bilo problema oko nesnalaženja s elektronikom, ali da već dulje nemaju takvih situacija.



Ipak, s obzirom na to da je riječ o elektroničkom sustavu, ne isključuje mogućnost sporadičnih problema, ali ističe kako uvijek treba vidjeti izravno s korisnikom što se događa. Također, tvrdi kako imaju vrlo dobre odnose s korisnicima i da se sve može riješiti na obostrano zadovoljstvo.



Iz ureda za odnose sa javnošću drugog koncesionara u Hrvatskoj ARZ-a dobili smo odgovor kako ni oni nemaju zabilježen veći broj poteškoća. Na naš upit što je s relacijom Jastrebarsko - Lučko (Zagreb),  koja je pod njihovom ingerencijom, jer za tu dionicu imamo konkretne primjedbe, rečeno nam je da nije ništa neuobičajeno.



U ARZ-u ističu da se, što se tiče problema koje korisnici imaju s ENC uređajima, oni u velikoj mjeri mogu pripisati i nepravilnom korištenju, odnosno nepravilno postavljenim uređajima. Svaki korisnik prilikom kupnje ENC uređaja dobiva upute o ispravnom postavljanju i korištenju uređaja, čega se mnogi korisnici ne pridržavaju jer pravilno postavljen uređaj znatno utječe na protokol u obradi ENC korisnika.



Osim toga, u tvrtki Autocesta Rijeka - Zagreb tvrde da u slučaju bilo kakvih problema s funkcioniranjem ENC uređaja, zaposlenici u Podružnici za naplatu cestarine promptno reagiraju kako bi smanjili negativan učinak i nelagodnost koju korisnici mogu doživjeti u slučaju da uređaj iz tehničkih razloga ne funkcionira. Isto takom pozivaju da i u slučaju bilo kakvih problema ili eventualnih neugodnosti upute reklamaciju pismenim putem ili telefonom kako bi na adekvatan način mogli reagirati na konkretan slučaj. Broj telefona nismo dobili, ali je zato adresa: Ulica grada Vukovara 54, Zagreb.





Za sada su u elektronsku naplatu cestarine uključena isključivo vozila iz prve skupine koja je i najbrojnija (vozila s dvije osovine, osim kombi vozila). Međutim, Alenka Dučić najavljuje kako HAC od prosinca kreće i s ENC-om za treću i četvrtu kategoriju vozila (vozila s dvije ili tri osovine uključujući i kombi vozila s prikolicom, te vozila s četiri ili više osovina) s obzirom na veliki interes koji iskazuju prijevoznici. Tako nešto je i normalno jer korisnik ENC-a prilikom svakog prolaska kroz naplatno mjesto ostvaruje 10 posto popusta na iznos cestarine.



A uz to prebacivanjem teškog prometa na puno protočniju autocestu rasteretile bi se državne i regionalne ceste, te ubrzao promet. Ovakva inicijativa odlično se uklapa i u teoriju prema kojoj čitava Europe stremi interoperabilnosti gdje bi se elektronska naplata mogla obavljati jednim uređajem na autocestama diljem Starog kontinenta, a ne samo u Hrvatskoj.

E NC za treću i četvrtu skupinu





Zdravko Juričko
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. prosinac 2025 05:29