IZBORI SVE BLIŽE

ISTRAŽILI SMO: KOGA LAJKAMO ZA PREDSJEDNIKA Jutarnji 12 dana detaljno analizirao kampanje vodećih natjecatelja na digitalnim platformama

 
Zoran Milanović, Miroslav Škoro, Mislav Kolakušić i Kolinda Grabar-Kitarović
 CROPIX

Donedavno su se na internetu mogle pronaći Facebook stranice “Prijatelji koji vole zagrebački noćni život” i “Kažu da je najbolja osveta osmijeh. Meni i dalje cigla nekako bolje zvuči”.

Potražite li ih danas, ne biste ih pronašli, zato što su preimenovane u “Grupa podrške Građani za Mislava 2020” i “Stranica Podrške Mislavu Kolakušiću - Za Bolje Sutra”. Predsjednički kandidati za ove izbore okrenuli su se raznim metodama i dosjetkama kako bi se približili biračima i direktno im prenosili poruke; neki manje inovativno, drugi više.

Jutarnji list je zadnjih 12 dana aktivno pratio službene i neslužbene digitalne stranice četiri predsjednička kandidata: Kolinde Grabar-Kitarović, Zorana Milanovića, Miroslava Škore i Mislava Kolakušića. Iz njihovih objava, ali i iz aktivnosti podržavatelja, izdvojili smo najvažnije podatke.

Reklamiranje

Predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović je najaktivnija i, prema broju pratitelja, najveća korisnica digitalnih medija. Usredotočila se prvenstveno na Facebook, zatim Twitter i u najmanjoj mjeri na Instagram, a profile koristi kao sredstvo za reklamiranje aktivnosti i ideja, bez direktnog obraćanja pratiteljima. Objave se dominantno svode na prikaz njezina obnašanja predsjedničkih dužnosti i emocionalne poruke građanima, uz osvrte na njene uspjehe tijekom mandata.

Te objave uvijek prati obećanje daljnjeg zalaganja za teme poput gospodarstva, EU, zdravstvene skrbi, za neradnu nedjelju, zaštitu digniteta Domovinskog rata te za prava Hrvata u BiH. Njene objave dostižu najveći broj likeova na Facebooku, a i na Twitteru i Instagramu prema svim pokazateljima uvelike nadmašuje ostale kandidate.

Direktna komunikacija

Zoran Milanović, koji aktualnoj predsjednici najviše puše za vrat, prema broju objava, za razliku od ostalih kandidata, najslabije je aktivan te ima najmanje pratitelja, likeova i shareova. Ipak, svoj je Facebook, Instagram i Youtube profil upotrijebio na konkretniji način nego predsjednica: pišući osobnije objave, plaćajući Facebook reklame, izrađujući Youtube videa i direktno komunicirajući s pratiteljima. Digitalnu kampanju fokusirao je na pokušaj prikazivanja samoga sebe kao “normalnog” kandidata, koji zastupa “normalne, općeprihvaćene” ideje. Tako njegove objave najviše zahvaćaju teme poput ženskih prava, nužnosti prestanka bavljenja prošlošću, tolerancije i jednakosti. No, često ih zapapri kritikama i šalama na račun aktualne predsjednice.

Preostala dva kandidata u težoj su poziciji. Kolakušić i Škoro nisu mogli računati na stranačke platforme i podršku, pa su bili primorani uspostaviti vlastite platforme. To je od njih zahtijevalo vođenje kampanje na nestandardne, inovativne načine. Mislav Kolakušić fokusirao se u jednakoj mjeri na Facebook i Twitter, uz rjeđu upotrebu Instagrama, kako bi svoj korpus pratitelja, drugi po brojnosti, politički pokrenuo. Objave mu se uvelike svode na političko motiviranje ne bi li ga pratitelji aktivno promovirali, uz učestale napade na sve ostale kandidate i medije te zagovaranje sveobuhvatnih reformi radi rješavanja problema korupcije.

Škoro je, poput Kolakušića, digitalnu kampanju postavio drukčije. Uvelike oviseći o djelovanju i aktivizmu podržavatelja, upregnuo ih je da ga samostalno i besplatno promoviraju. Za razliku od Kolakušića, on to čini bez jačeg naglaska na njihovu političku mobilizaciju. Koristeći skoro isključivo svoj Facebook profil, uz tek povremenu upotrebu Youtubea, Škoro se, u svojim relativno rijetkim objavama, bavi pozivanjem na općenite političke reforme, iznosi informacije o sljedećoj lokaciji svoje kampanje, a ima i emocionalnih objava, uz povremeni politički skeč (u kojima sudjeluje Željko Pervan). Njegove objave dobivaju najviše komentara, a druge su po broju likeova i shareova.

Opisujući kvalitetu ovih digitalnih kampanja, za predsjednicu bi se moglo reći da je svoju provela na standardan način u kojem je internet samo dodatno sredstvo promocije i reklame. Milanović je, s druge strane, ozbiljnije pristupio digitalnoj kampanji, koristeći digitalne medije kao sredstvo direktnijeg povezivanja s biračima. Škoro je pak temelji na emocionalnoj povezanosti s narodom, što je dodatno naglašeno kroz direktnu i detaljnu komunikaciju s pratiteljima. Kolakušić je pokazao razumijevanje moći koju pružaju digitalni mediji: mogućnosti da osobno i direktno mobilizira birače kako bi ga oni samostalno i besplatno promovirali.

Kolinda Grabar-Kitarović najaktivnija je na društvenim mrežama s ukupno 70 objava u 12 dana, dok je odmah iza nje Kolakušić sa 61 objavom. Škoro i Milanović daleko zaostaju sa 28 odnosno 25 objava (prosječno dvije dnevno).

Četiri tipa objava dominiraju među kandidatima: političke poruke, napadačke ili kritičke, zatim emocionalne poruke (ako u njima zahvaljuju, komplimentiraju ili suosjećaju s građanima) te motivirajuće (motiviraju podržavatelje i birače na davanje podrške). Polovica objava aktualne predsjednice emocionalne je prirode (44). Grabar-Kitarović uputila je 15 političkih objava, a samo jedna poruka bila je kritika ili napad na konkurenciju. Predsjednica je imala pet nedefiniranih poruka, odnosno objava koje ne spadaju u navedene četiri kategorije.

Milanovićeva strategija je slična: i on većinom ima emocionalne poruke (13 od 25 objava), šest je političkih poruka, tri su motivirajuće te, iznenađujuće, samo tri napadačke. S druge strane, kod Kolakušića očekivano prevladavaju motivirajuće i kritičke objave. Podijelio ih je čak 43 u 12 dana, 9 je napadačkih, 7 političkih, a samo su dvije emocionalne. Škorina strategija je najrazličitija: podijelio je osam emocionalnih poruka, sedam političkih, sedam motivirajućih i samo dvije napadačke, odnosno kritičke. Dvije su mu poruke nedefiniranog sadržaja.

Predsjednica na mrežama ima najbrojniju podršku, ali u dva tjedna izgubila tisuću pratitelja

Podržavatelji Kolinde Grabar-Kitarović najmnogobrojnija su skupina. Unatoč tome, oni su najmanje aktivni i najslabije su rastući - dnevno pišu 31 objavu, mjesečno 711, a u zadnjih mjesec dana povećali su se za samo 41 novog korisnika. Da situacija bude gora, Kolinda Grabar-Kitarović jedini je kandidat koji iz dana u dan gubi pratitelje - u promatranom periodu izgubila ih je 1000. Sami podržavatelji izrazito su rijetko nastojali politički motivirati ostale da se aktivnije uključe u promoviranje Kolinde Grabar-Kitarović.

Usredotočili su se uglavnom na pisanje objava u kojima komplimentiraju njezin izgled i osjećajnost te na pisanje komentara pod objavama. U njima joj uglavnom zahvaljuju te se svađaju s čestim kritičarima i njenim razočaranim, bivšim podržavateljima, koji je pretežito optužuju da nije uspjela zaustaviti iseljavanje Hrvata.

Kolakušićevi sljedbenici najjači aktivisti sa 235 objava dnevno, u mjesec dana dobili 5169 članova

S obzirom na to da se radi o kandidatu koji svoju kampanju gradi na aktivnom sudjelovanju građana u njoj, ne čudi što su sljedbenici Mislava Kolakušića najveća i najaktivnija skupina. Dnevno pišu 235 objava, mjesečno 6192, a u zadnjih mjesec dana dobili su 5169 novih članova. Pritom najaktivnije politički djeluju, motivirajući ostale članove njegovih grupa, volontirajući, dijeleći njegove obavijesti diljem interneta, sudjelujući u internetskim anketama te osobno skupljajući potpise za njega.

U svojim grupama primarno raspravljaju o pitanjima vezanim uz korupciju i neefikasnost političkog i sudskog sustava, tvrdeći da su razočarani državom i da žele sveobuhvatne reforme. HDZ i SDP vide kao izvore korupcije, aktualnu predsjednicu i Milanovića kao identične kandidate, Škoru kao produženu ruku HDZ-a, dok Kolakušića vide kao jedinog koji može spasiti Hrvatsku.

Milanovićevih podržavatelja najmanje, uglavnom ga hvale kao normalnu osobu, a vrijeđaju Kolindu

Podržavatelji Zorana Milanovića su, uspoređujući broj podržavatelja ovih četvero kandidata, uočljivo najmanja skupina. Unatoč tome, aktivniji su nego Kolindini, dnevno objavljuj 76 objava, a mjesečno 2867. U isto vrijeme rastu brže nego Kolindine grupe, jer su im se u zadnjih mjesec dana pridružila 2453 nova člana.

U neslužbenim grupama uglavnom se usredotočuju na kritiziranje Kolinde te na komentiranje novih vijesti i događaja. Odlikuje ih želja da Hrvatsku ne vodi kontroverzna i korumpirana osoba, nego “normalna” osoba koja će zastupati općeprihvaćene političke stavove i obrasce ponašanja te će korektno voditi državu.

Jedino Milanovića smatraju takvom osobom. Često zbog toga nastoje motivirati druge podržavatelje da se uključe u volontiranje, promoviranje njegovih ideja i glasanje u internetskim anketama kako bi ih okrenuli u njegovu korist. U komentarima pod službenim objavama uglavnom ga hvale jer zastupa “normalne” ideje i ocjenjuju ga kao jedinog racionalnog kandidata.

Škorin Facebook ima najveći rast, koriste usklik “Za dom”, motive Vukovara, zastave i Isusa Krista

Podržavatelji Miroslava Škore su odmah uz Kolakušićeve kada je u pitanju aktivnost: dnevno pišu 226 objava, mjesečno 5451, a u zadnjih mjesec dana dobili su 4229 novih članova. Njegova službena Facebook stranica bilježi najveći rast. U zadnjih 12 dana dobila je više od 3000 novih pratitelja. Druga su skupina po učestalosti pozivanja svojih grupa na političko djelovanje, poput volontiranja i sudjelovanja u internetskim anketama.

Karakterizira ih upotreba pozdrava “Za dom spremni” i zastave NDH, te objava u kojima podršku Škori iskazuju u stihovima i s motivima golubica, Vukovara, hrvatske zastave i Isusa Krista. Sve ostale kandidate vide kao “prodane duše” i komuniste strane hrvatskom narodu, dok Škoru vide kao “jedinog Hrvata na izborima”, koji će vratiti Hrvatsku kakvu žele. U komentarima pod njegovim službenim objavama uvijek iskazuju ogromnu podršku i tople želje, stavljajući motivirajuće slike s njegovim likom i raznim motivima kršćanstva i Hrvatske.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. travanj 2024 15:14