Ispred kamere se najprije pojavi ruka s klapom na kojoj piše da se film zove "Divlji valovi", a kada nje nestane, ugledamo i protagonista, zapravo, samo vrh njegove glave.
Netko iz filmske ekipe ponudi mu klupicu, on se uspne na nju i sada ga vidimo kako spada. To je Cody Maverick, 17-godišnjak za kojeg je surfanje sve u životu. Na zahtjev redatelja on izlaže kratku povijest jahanja na valovima, uprizorenu uz pomoć prethistorijskih crteža, Hokuasia i filmova snimljenih "superosmicom". Naposljetku, evo i reportaže iz Codyjeva djetinjstva, njegov susret s Velikim Z-om, prvakom u surfanju, koji ga je odredio: otad za njega više ništa ne postoji osim valova!
Jesu li "Divlji valovi" dokumentarac? Baš i ne, iako prosede filma vjerno oponaša fakturu dokumentarca? Lažni dokumentarac, poput onog što ga je Rob Reiner proslavio u "This is Spinal Tap", kultnom filmu o "teškim rockerima", u kojem se autori prave da bilježe stvarnost, a zapravo je u pitanju čista fikcija? Već smo bliže istini, no nedostaje još nešto bitno. "Divlji valovi" su, naime, crtić, a Cody Maverick nije čovjek, nego pingvin s Antarktika, lud za surfanjem.
Film "Divlji valovi" bilo bi nemoguće zamisliti u Hollywoodu prije dva-tri desetljeća: u to je doba produkcija crtića bila skromna i gotovo pod Disneyjevim monopolom, koji je jedini raspolagao vojskom animatora sposobnom da iznjedri dugometražni animirani film.
Zajamčeni profiti od crtića
Animiralo se samo bajke i priče za djecu, a svaki pokušaj različitosti ("Alice u zemlji čuda") kažnjavan je komercijalnim podbačajem. Prelaskom s ručne na kompjutorsku animaciju posao nije pojeftinjen, ali je pojednostavljen, pa danas svaka velika holivudska kompanija ima animirani odjel. Pomoglo je i to što zadnjih godina nitko nije krahirao u produkciji crtića, a profita je bilo posvuda: među 100 najuspješnijih filmova svih vremena čak je 16 crtića.
Povećana proizvodnja prinudila je holivudske "majore" na potragu za novim sižejima i prosedeima: ne može baš svaki crtić biti ljupka akcijska komedija s pticama i životinjama koje govore, prilagođena najmlađem uzrastu! U "Divljim valovima" poznato je združeno s nepoznatim. Poznato, dakako, predstavljaju pingvini, odnedavno novi veliki ljubimci filmske publike (kao da se sprda s mega hitom Georgea Millera "Happy Feet - ples malog pingvina", Cody u jednom trenutku s prezirom odgovara na pitanje zanimaju li ga pjevanje i plesanje). Nepoznata, i u crtiću donedavno nezamisliva, faktura je lažnog dokumentarca, koja se povlači samo kad su u pitanju komplicirane akcijske scene surfanja: ona iskrsava u svakoj drugoj prilici, pa je najnormalnija stvar kada usred radnje iskrsne redateljevo pitanje upućeno protagonistu, na koje ovaj bez skanjivanja odgovara.
Lažni dokumentarac nije baš forma koja bi odgovarala predškolskoj djeci, često glavnoj publici crtića, no u Sony Pictures Animation očito su bili spremni na rizik: njihov pionirski rad, "Sezona lova", bio je donekle bezobrazniji u odnosu na ono što je nudila konkurencija (dabrovi nisu bili nikad drskiji u holivudskim crtićima!), pa su u svojem drugom projektu koraknuli još malo dalje.
Surfanje je, naime, metafora krajnje slobode u američkim filmovima (što i objašnjava Miliusov "Dan velikih valova"), alternativnog načina života u kojem se izmiče bilo kakvom pritisku (mentalitet manijakalnog pobjeđivanja - tako tipičnog za prosječnog Amerikanca - i uključivanje u bitku za karijeru, spadaju među smrtne grijehe). Objasniti sve to u crtiću nije baš jednostavno, no "Divlji valovi" svjedoče da je i to moguće, osobito zahvaljujući slojevito elaboriranom liku Velikog Z-a (u originalnoj verziji glas mu je posudio Jeff Bridges iz "Velikog Lebowskog" braće Coen). Uz kulturu surfanja vezuju se i psihodelija i droga, čega u "Divljim valovima" zbilja ne nedostaje.
Pingvinski 'trip'
Prizora u kojem Cody i njegova potencijalna cura Lani (njihov je odnos iznenađujuće "zreo" za standarde holivudskih crtića) surfaju podzemnom špiljom i kupaju se u fluorescentnom
Režija: Ash Brannon i Chris Buck
Uloge: Shia LaBeouf, Jeff Bridges, Zooey Deschanel, Jon Heder
| DIVLJI VALOVI
|
Iako su namijenjeni klincima, "Divlji valovi" zapravo je film za odrasle, što baš nije idealan koncept. Klincima će promaknuti skrivena simbolika, a odrasle je teško navući na crtiće. To je vjerojatno razlog zašto je novi Sonyjev animirani film prošao nešto slabije od "Sezone lova", no ne može mu se odreći da je nastojao biti drukčiji. U suvremenom Hollywoodu to je vrlina koju treba iznimno cijeniti.
Nenad Polimac
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....