U sjeni vlasničkog takeovera, kojim je indijski biznismen Ratan Tata za 2,3 milijarde dolara krajem ožujka postao novi gazda Jaguara i time gospodarski kolonizirao kultnu britansku marku te ponizio ponos Otočana, u Coventryju je upaljeno novo svjetlo na kraju tunela. Zove se XF, kojim se umirovljuje još uvijek privlačan S-Type, uveden daleke 1998.
Dizajn
Nova limuzina, graciozno rastegnute figure, dugačke gotovo pet metara, izgleda prokleto dobro. Razvučena, coupeovska linija, visoki i široki bokovi s škrgama iza prednjih kotača te mišičava, pozamašna hauba u cjelini izgledaju moćno, poput skulpture. Sasvim različito od svega što se nudi u višoj srednjoj klasi. Naročito je karizmatičan stražnji dio, u stilu Aston Martina. Slučajno ili ne, dizajn XF-a potpisuje Ian Callum, u čijem životopisu pronalazimo da je u karijeri dizajnirao divan Astonov coupe DB9.
Unutrašnjost
Na prvi pogled, vozačko okruženje čini se monotono i prejednostavno, s dosta ravnih ploha koje umrtvljuju atmosferu, kao da auto spava. No, paljenjem motora, tipkom na središnjem tunelu, zvijer se budi i počinje predstava. Instrumente obasja jedinstveno plavičasto svjetlo, poklopci otvora ventilacije automatski se lagano otvaraju, poput otvarajućih očnih vjeđa, a iz središnjeg grebena elegantno i bešumno izranja kružni kromirani selektor mjenjača, umjesto standardne ručice. Prizor kao iz filma o James Bondu impresionira, suputnike posebno.
Otmjeno okruženje potenciraju i lijepa obrada detalja, fina koža i ukrasni elementi od kroma te autentičnog, poliranog drva. Brojni aluminijski umeci udahnuju neizostavni sportski ugođaj, a njime su mudro obloženi i električni podizači stakla i ručne komande klimatizacije. Jednaki su ili slični onima u Fordovima, ali metalna obloga i uzvišeno, plavičasto osvjetljenje noću to spretno prikrivaju.
O komforu i prostranosti u pet metara dugačkoj limuzini, osovinskog razmaka 291 cm (zadržana platforma S-Typea), suvišno je trošiti riječi. Obzirom na coupeovsku figuru, mjesta ima dovoljno, u granicama očekivanog.
Motor i mjenjač
Većina dosad naručenih primjeraka odnosi se na dizelsku verziju, s biturbo common-railom 2.7 V6, kojeg proizvode Ford i PSA. U Jaguaru razvija 207 KS i 435 Nm, a povezan je s dobrom 6-stupanjskom automatikom, oplemenjenim munjevitim sportskim programom rada te sekvencijalnim šaltanjem, peteljkama iza obruča upravljača. Mrmoreći dubok zvuk velikog dizelaša u masivnoj limuzini jedva se čuje, ali dva turba zato čvrsto grizu, obzirom na masu od gotovo 1,9 tona uvjerljivo nabiru brzinu (8,2 s do stotke) i poput pitbulla ne puštaju do kraja bitke. Odlična aerodinamika (0,29) zaslužna je za gospodski tihu vožnju i pri visokih 229 km/h, dok je mjerenje pokazalo čak 236, a brzinomjer oko 255 km/h!
Mjenjač s potpisom njemačkog ZF-a, potvrdio je reputaciju jednog od najboljih na tržištu. U automatskom programu kroz svih šest stupnjeva putuje bestrzajno, dok u sportskom, u zoni najveće snage, kao i sekvencijalnom, munjevito rafalno šaltanje izvlači na vidjelo sve potencijale motora i ispunjava sva očekivanja.
Ovjes
Velika masa i osovinski razmak čine ga stabilnim poput stijene, iako je na najvišim brzinama upravljač nijansu prelagan. Masa i veličina pretjerano ne ugrožavaju voznu dinamiku, niti u zavojima, ali se pri kočenju to itekako osjeti i papučicu treba jače nagaziti. Karakteristike stražnjeg pogona pokazuju se samo u ekstremno brzo voženim zavojima, kada stražnji dio kreće u lagano klizanje, što djelomice dopušta i sportski podešen ESP. Znalci će u tome znati uživati.
Sigurnost
Očekivano, XF je opremljen prednjim i bočnim zračnim jastucima te zavjesama, a tu su i niz uobičajenih elemenata poput ABS i EBA sustava, traction control-a te ESP-a.
Uz to automobil je opremljeni i tzv. Pyrotechnic Pedestrian Deployable Bonnet sustavom predstavljenom na modelu XF. Sustav koristi malu eksplozivnu napravu koja podiže poklopac motora za desetak cm u samo 30 milisekundi, te tako štiti glavu pješaka od udaranja u tvrde dijelove motora.
Oprema
U mnoštvu opreme Premium Luxury paketa, skupocjenog izgleda i fine izrade, ističe se elektronički mjenjač, čiji izbornik gašenjem motora elegantno i bešumno utone u središnji greben. U seriji su i fina koža, kojom je presvučen i gornji dio armature te ukrasni elementi od kroma i autentičnog, poliranog drva. Od 14.570 eura vrijedne dodatne opreme izdvajaju se lijepi 19' aluminijski naplatci, prodorna biksenonska svjetla, senzori parkiranja s kamerom, navigacija te glasovno biranje komandi.
Cijena
XF je stigao pomalo samozatajno, ali s velikim očekivanjima. Tradicija i tehnologija sjajno su upakirani u zavodnički dizajn, što je već počelo davati obećavajuće rezultate. U svega mjesec dana u Hrvatskoj je prodano više od 30 primjeraka. U zemlji, u kojoj kupci više klase rijetko vide dalje od Mercedes-Benza, Audija i BMW-a, to puno govori
| Motor |
|
|
|---|---|---|
| Vrsta |
|
dizelski, common-rail
|
| Obujam | ccm | 2720
|
| Cilindri/Ventili | V6/24 | |
| Snaga | kW/ks | 207 @ 4000/min
|
| Moment | Nm | 435 @ 1900/min
|
| Mjenjač | automatski, 6 stupnjeva
|
| Performanse |
|
|
|---|---|---|
| Najveća brzina | Km/h | 229
|
| Ubrzanje 0-100 | s | 8,2
|
| Potrošnja | l/100km | 10,4/5,8/7,5 |
| Karoserija |
|
|
|---|---|---|
| Dimenzije | cm | 496x188x146
|
| Razmak osovina | cm | 291
|
| Prtljažnik | l | 500
|
| Masa | kg | 1770
|
| Gume | 245/40 R19
|
57.720 - 101.830 EUR
Testni model: 80.290 EUR
BMW 5
Bavarska limuzina od početka se izdvaja dinamičkim značajkama. Snažni motori i vrhunski upravljački sustav pružaju komfornu, a istodobno i vrlo sportsku vožnju.
Audi A6
Ingolstadt je opet otišao korak dalje od konkurencije, pokazavši da slogan “Vorsprung durch technik“ (napredak kroz tehniku) nije samo mrtvo slovo na papiru.
Mercedes E klase
Mercedesova poslovna limuzina E-klase opcija je za brzu i gospodsku vožnju, no tehnološki blisko iznijansirana konkurencija je jeftinija.
Zlatko Horvat

Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....