Majstorski filmovi Raimija i Scotta

Na rang-listi američke kritike najbolje ocijenjenih filmova ovoga ljeta, poprilično je iznenađenje da su nakon prvoplasiranog Pixarovog crtića “Nebesa” drugo mjesto podijelili revizionistički SF spektakl “Zvjezdane staze” i fantastični horor “Odvuci me u pakao”. Zapravo, nova verzija pustolovina mladoga Jamesa Kirka i Vulkanca Spocka dosta se očekivano probila u vrh liste kritičarkih mezimaca, no “Odvuci me u pakao”?!



Neupućene će ponajprije odbiti eksploatacijski naslov, pa zatim još i prezreni žanr horora. Ipak, nedoumice traju samo dok se ne pogleda film. “Odvuci me u pakao” majstorski je režirano djelce, koje je najavilo kreativni povratak Sama Raimija, jednog od svojedobno najtalentiranijih hollywoodskih filmaša. Redatelj koji se proslavio već kao dvadesetogodišnjak kultnim prvijencem “Zla smrt” ušao je u prvu ligu tek dva desetljeća kasnije, zahvaljujući serijalu “Spiderman”, no koliko god su prva dva nastavka imponirala zaigranošću i inventivnošću, “trojka” je svjedočila o “zamoru materijala”.



Kako vi se izvukao iz slijepe ulice, Raimi se nakratko (upravo priprema “Spidermana 4”) vratio vrsti filmova s kakvima je stekao reputaciju, hororima razmjerno skromnog budžeta, koji polaznu dramsku premisu razvijaju u najnevjerojatnijim smjerovima.



Protagonistica filma je Christine Brown (Alison Lohman), ambiciozna djevojka koja se nada mjestu pomoćnice šefa lokalne banke. U vezi je s bogatim Clayem Daltonom (Justin Long), no živcira je što njegova majka ne skriva nezadovoljstvo zbog sinova ljubavnog odabira. Jednom prigodom u banku bane stara Romkinja Sylvia Ganush (Lorna Raver) i traži produženje hipoteke na kuću u kojoj živi.



U strahu od šefa Christine je odbije, ali stara gospođa na nju baci prokletstvo. Ispočetka smatrajući da je u pitanju samo isprazna gesta, Christine se suviše ne uznemiruje, no u kratkom je vremenu sočena s velikim brojem zastrašujućih natprirodnih pojava pa mora potražiti pomoć stručnjaka za okultno.



































Pravila igre u žanru




Iako poklonici takve vrste filma znaju kakva su pravila igre u tome žanru, vjerojatno će i njih iznenaditi luckaste Raimijeve scene (u jednoj od njih Christine je šokirana opasnošću koja prijeti iz - komada kolača!), frenetični ritam priče i zafrkantske promjene ugođaja. Jedina povlastica koju si je Raimi izborio u odnosu na sadašnji hollywoodski status, blistavo su izvedeni kompjutorski efekti: dok je bio filmaš početnik, snalazio se kako je znao i umio sa skromnim budžetima i nastojao dočarati iluzijom ono što nije mogao novcem.



“Odvuci me u pakao” stiže u naša kina narednog četvrtka, istodobno kad i akcijski triler “Otmica Pelhama 123”. Stariji posjetitelji kina prisjetit će se da su sredinom sedamdesetih godina prošloga stoljeća gledali film sličnog naslova, samo što je taj bio preveden kao “Pirati u metrou”. U pitanju je nova verzija iste priče, ekranizacije nekadašnjeg bestselera Johna Godeyja (u međuvremenu je napravljen i jedan televizijski film s istim sižeom), o grupici gangstera koja otima vlak newyorške podzemne željeznice i zatraži otkupninu za putnike koji su se u njemu zatekli. Koliko se toga promijenilo u tih 25 godina, očito je iz svote koju kriminalci traže: u prvom filmu njihov zahtjev iznosi “skromnih” milijun dolara, a u novoj je verziji taj iznos narastao deseterostruko.



Prva se verzija - režirao ju je televizijski profesionalac Joseph Sargent prema odličnom scenariju Petera Stonea - više oslanjala na uvjerljive likove koje su utjelovili karakterni glumci Walter Matthau, Robert Shaw, Martin Balsam i Hector Elizondo, a novom dominiraju impresivna pirotehnika prestižnog hollywoodskog redatelja Tonyja Scotta (“Grimizna plima”, “Državni neprijatelj”) i dvije glumačke zvijezde - Denzel Washington i John Travolta. Sa scenaristom Brianom Helgelandom (“L. A. povjerljivo”) Scott je već sjajno surađivao u “Tjelesnoj straži”, a njegova je najveća zasluga što je spretno naznačio koliko se New York promijenio u proteklom razdoblju - od “igrački” tehnološkog doba (jedan od putnika u stalnoj je vezi sa svojom djevojkom preko laptopa, pa je tako policija u stanju pratiti sve poteze otmičara) do mentaliteta njegovih stanovnika.



































Vodeći modernist




Helgeland je unio dosta novina u odnosu na originalni predložak: otmičar Ryder (Travolta) u posebnom je psihološkom odnosu s čovjekom od kojeg traži otkupninu, dispečerom Walterom Garberom (Washington), što rezultira i nekolicinom intrigantnih dramskih obrata.



Sargentov je film ravnomjerno rasporedio pažnju na sve sudionike te neobične otmice, a Scottov ju je svu usmjerio na dva glavna lika: do prvog plana tek se povremeno uspijevaju probiti profesionalni pregovarač s teroristima Camonetti (John Turturro) i newyorški gradonačelnik (James Gandolfini iz serije “Obitelj Soprano”), koji mora odobriti golemu isplatu. Usprkos tome, i Scottov film posve dobro funkcionira, a zahvaljujući trajanju od stotinjak minuta, gleda se u jednom dahu.



Kako smo već navikli, najpouzdaniji Scottovi suradnici su direktor fotografije (Tobias Schliesser), montažer (Chris Lebenzon), skladatelj filmske glazbe (Henry Gregson-Williams) te prava vojska dizajnera slike i tona. Bez njihove pomoći Scott ne bi zaslužio naslov jednog od vodećih hollywoodskih modernista.



Smanjen honorar



Uz Willa Smitha, najveća hollywoodska tamnoputa zvijezda Denzel Washington bio je neugodno iznenađen kada su mu u kompaniji Fox objasnili da mu zbog recesije za predstojeći film “Nezaustavljivi” neće moći isplatiti njegov uobičajeni honorar od 20 milijuna dolara, nego četiri milijuna manje. Washington se isprva povukao iz projekta, no odlučila je činjenica da je s redateljem “Nezaustavljivog” Tonyjem Scottom, snimio već četiri filma, pa je postignut kompromis o čijim se detaljima ne zna puno. Tijekom promocije “Otmice Pelhama 123” Washington se raspričao i o svojim mladenačkim grijesima: kao newyorški adolescent upao je u “loše društvo”, bavio se sitnim kriminalom i tko zna kako bi sve završilo da nije otkrio dar za glumu. Većina njegovih tadašnjih prijatelja nije bila te sreće.



Stabilno razdoblje



Početkom godine John Travolta je plijenio medijsku pozornost zbog obiteljske tragedije: njegov autistični sin Jett umro je na Bahamima. Pronijela se vijest da će Travolta raskinuti sa scientologijom, koja se gotovo bešćutno odnosila prema djeci s takvom bolešću, no to se pokazalo netočnim.



Za zvijezdu koja se u nekoliko navrata “gasila”, pa opet zablistala, Travolta je u iznimno stabilnom razdoblju karijere. Preodjeven u ženu, dobio je odlične kritike za nastup u mjuziklu “Lak za kosu”, a “Divljaci na kotačima” bili su veliki hit. Nije nimalo slučajno što ćemo ga uskoro vidjeti u nastavku potonjeg filma, a puno se očekuje i od krimića “Iz Pariza s ljubavlju”.








Nenad Polimac
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. prosinac 2025 12:02