Poznato je da je Petoknjižje vječna knjiga koja govori svim generacijama i u svakom vremenu, ali što iz "nacrta izgradnje Hrama", što čitamo ovaj tjedan, može naučiti naša generacija koja gradi nebodere i svemirske letjelice te se bavi genetskim inženjeringom?
Postoje mnoge sličnosti između izgradnje svetoga Hrama i stvaranja svijeta, ali usredotočimo se na jedno djelo i njegovu pouku - Menoru (svijećnjak sa sedam krakova u obliku drveta), poznati židovski simbol:
"Načini svijećnjak od čistoga zlata. Svijećnjak neka bude skovan. Njegovo podnožje, njegov stalak, njegove čaše, čaške i latice - sve neka bude od jednoga komada.
Šest krakova neka mu izbija sa strana: tri kraka s jedne strane stalka, a tri kraka s druge strane stalka. Na jednome kraku neka budu tri čaše u obliku bademova cvijeta, svaka s čaškom i laticama. Tako za svih šest krakova što budu izbijali iz stalka svijećnjaka… Njihove čaške i njihovi krakovi sačinjavat će jedan komad s njim - sve skovano u jednome komadu od čistoga zlata. Napravi i sedam svjetiljaka za njih. Svjetiljke neka tako budu postavljene da osvjetljuju prostor sprijeda..." (Izlazak 25:31-37).
Svrha Menore bila je "da osvjetljuje prostor sprijeda". Na mnogim mjestima u Petoknjižju svjetlost i svijeća simboliziraju mudrost: "Jer je zapovijed svjetiljka, pouka je svjetlost" (Mudre izreke 6,23). Ali, kakav je odnos Menore i svjetlosti mudrosti koja iz nje izvire?
Za početak, Menora je jedino djelo u Hramu načinjeno potpuno od zlata. Zlato je simbol trajnosti, koje je nepromjenjivo i na koje ništa ne utječe. Oblikom Menora podsjeća na drvo: u njezinu se podnožju nalazi deblo iz kojega izlazi sedam krakova, po tri sa svake strane i jedan u sredini. Sedam grana predstavlja raznovrsnost ljudske mudrosti koja je vidljiva na svim poljima: filozofiji, medicini, umjetnosti, prirodnim znanostima, tehnici itd. Ali, u obliku Menore, koja je izrađena od jednog komada zlata, sva je ta raznovrsnost skladno ujedinjena. Sve su grane povezane i postoje zahvaljujući središnjoj grani, a niti jedna nije neovisna i samostalna. Svjetlost srednje grane svijetli prema gore, dok drugih šest svjetala svijetli prema srednjem svjetlu.
To ukazuje da je središnje svjetlo izvor i svrha. Svjetlost Petoknjižja, božanski moral, ono je središnje svjetlo, vrijednost i izvor koji se nikada ne mijenja (zlato). Ljudska mudrost i talenti imaju mnogo lica i oblika, ali moraju biti svjesni da nisu neovisni i moraju misliti na svoj izvor. Kao što su sva svjetla usmjerena prema onom središnjem, sve grane mudrosti moraju slijediti apsolutni moral i tek će tada biti blagoslovljene.
Ljudska je mudrost izmislila mnoštvo stvari - no, upotrebljavaju li se one moralno? Sjetimo se samo dubioza s kojima se suočava znanost: nuklearnih reaktora, genetskog inženjeringa, sposobnosti da stvorimo čudovišta itd.
Naš nam osjećaj morala pomaže da odlučimo kako ćemo nešto koristiti - za dobro ili za zlo. Zato nas Menora podsjeća da je znanje moć koju mora nadzirati božanski moral.
rabin Kotel Da Don
Postoje mnoge sličnosti između izgradnje svetoga Hrama i stvaranja svijeta, ali usredotočimo se na jedno djelo i njegovu pouku - Menoru (svijećnjak sa sedam krakova u obliku drveta), poznati židovski simbol:
"Načini svijećnjak od čistoga zlata. Svijećnjak neka bude skovan. Njegovo podnožje, njegov stalak, njegove čaše, čaške i latice - sve neka bude od jednoga komada.
Šest krakova neka mu izbija sa strana: tri kraka s jedne strane stalka, a tri kraka s druge strane stalka. Na jednome kraku neka budu tri čaše u obliku bademova cvijeta, svaka s čaškom i laticama. Tako za svih šest krakova što budu izbijali iz stalka svijećnjaka… Njihove čaške i njihovi krakovi sačinjavat će jedan komad s njim - sve skovano u jednome komadu od čistoga zlata. Napravi i sedam svjetiljaka za njih. Svjetiljke neka tako budu postavljene da osvjetljuju prostor sprijeda..." (Izlazak 25:31-37).
Svrha Menore bila je "da osvjetljuje prostor sprijeda". Na mnogim mjestima u Petoknjižju svjetlost i svijeća simboliziraju mudrost: "Jer je zapovijed svjetiljka, pouka je svjetlost" (Mudre izreke 6,23). Ali, kakav je odnos Menore i svjetlosti mudrosti koja iz nje izvire?
Za početak, Menora je jedino djelo u Hramu načinjeno potpuno od zlata. Zlato je simbol trajnosti, koje je nepromjenjivo i na koje ništa ne utječe. Oblikom Menora podsjeća na drvo: u njezinu se podnožju nalazi deblo iz kojega izlazi sedam krakova, po tri sa svake strane i jedan u sredini. Sedam grana predstavlja raznovrsnost ljudske mudrosti koja je vidljiva na svim poljima: filozofiji, medicini, umjetnosti, prirodnim znanostima, tehnici itd. Ali, u obliku Menore, koja je izrađena od jednog komada zlata, sva je ta raznovrsnost skladno ujedinjena. Sve su grane povezane i postoje zahvaljujući središnjoj grani, a niti jedna nije neovisna i samostalna. Svjetlost srednje grane svijetli prema gore, dok drugih šest svjetala svijetli prema srednjem svjetlu.
To ukazuje da je središnje svjetlo izvor i svrha. Svjetlost Petoknjižja, božanski moral, ono je središnje svjetlo, vrijednost i izvor koji se nikada ne mijenja (zlato). Ljudska mudrost i talenti imaju mnogo lica i oblika, ali moraju biti svjesni da nisu neovisni i moraju misliti na svoj izvor. Kao što su sva svjetla usmjerena prema onom središnjem, sve grane mudrosti moraju slijediti apsolutni moral i tek će tada biti blagoslovljene.
Ljudska je mudrost izmislila mnoštvo stvari - no, upotrebljavaju li se one moralno? Sjetimo se samo dubioza s kojima se suočava znanost: nuklearnih reaktora, genetskog inženjeringa, sposobnosti da stvorimo čudovišta itd.
Naš nam osjećaj morala pomaže da odlučimo kako ćemo nešto koristiti - za dobro ili za zlo. Zato nas Menora podsjeća da je znanje moć koju mora nadzirati božanski moral.
rabin Kotel Da Don
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....