Modna suradnja stoljeća: Comme des Garcons i Hennes&Mauritz

Kada je odjeknula vijest kako će legendarna Rei Kawakubo, u ime svoje kuće Comme des Garcons, kreirati specijalnu kolekciju za švedski lanac odjeće H&M, modni svijet ostao je u šoku. Iako nije prvi put da za H&M radi veliko modno ime - to su već učinili Karl Lagerfeld, Stella McCartney, Viktor & Rolf i Roberto Cavalli - kombinacija Rei Kawakubo i H&M u istoj rečenici zvuči kao svetogrđe. Studentica filozofije, Rei Kawakubo, Comme des Garcons je osnovala davne 1969. godine u Japanu. Ime kuće na francuskom znači: “kao dečki”, a  odabrala ga je  jer joj je ime jednostavno dobro zvučalo.



Kriva proročanstva




Dolazak Rei Kawakubo, Yohji Yamamoto, s kojim je Kawa­kubo tada bila u ljubavnoj vezi i Issey Miyake u Pariz 1981. godine zauvijek će promijeniti lice modnog svijeta. Najveću pozornost dobiva upravo Kawakubo koja je prikazivala crne skulpturalne kreacije, a modni urednici tvrdili su kako “čudna Japanka” neće dugo izdržati u modnom središtu svijeta. Ubrzo su shvatili koliko su njihova proročanstva bila kriva.



Otada, Kawakubo je među znalcima stekla status jednog od najutjecajnijih kreatora u povijesti, nazivaju je ‘dizajnericom dizajnera’, a njezina modna kuća vrijedi više od 150 milijuna dolara. Desetljećima nakon svjetskog proboja Comme des Garcons  i dalje odbija prihvatiti glavne proporcije ljudske siluete koju  radikalizira. Dramatiku i inventivnost dodatno pojačava rupama u odjeći, predugim rukavima, voluminoznim suknjama, dekonstruiranim jaknama...



H&M  i Kawakubo  nude kompletne muške i ženske kolekcije s modnim dodacima i uniseks parfemom. Prevladavaju  crna, bijela, plava, crvena i ružičasta, a vuna, pamuk i džersej temeljni  su materijali kolekcije  13. studenoga.

  
 


Rušenje granica



Svojim radom inspirirala je generacije dizajnera, od Gi­orgija Armanija i Donne Karan do Junyja Watanabea. Kao najveću inspiraciju često je spominje i Marc Jacobs. Dakle, nju se štuje poput  modnog božanstva čije revije uvijek okupljaju vodeće svjetske modne urednike.



Postavlja se pitanje, što je nagnalo kultni Comme des Garcons da dio svoje kreativne vizije prelije u gigantski lanac odjeće H&M. Kawakubo koja se ne pojavljuje u javnosti poručila je preko glasnogo­vornika:



- Smatram da je suradnja s H&M-om itekako uzbudljiva jer će tako duh kolekcija Comme des Garcons posjetiti brojne dijelove svijeta gdje je još nepoznat. Intrigira me spoj komercijalne snage H&M-a i inventivnosti Comme des Garconsa.



Srž njezinog rada upravo je  rušenje granica, bilo da je riječ o kreiranju odjeće, parfema ili novih načina prodaje. Comme des Garcons prvi je lansirao tzv. “gerila dućane”. Filozofija koncepta je jednostavna: na uređenje treba potrošiti mini­malno, prostor mora reflektirati duh zemlje i rok trajanja ograničen je na godinu dana, bez obzira na uspjeh prodaje. Osim toga, Kawakubo je već surađivala s komercijalnim imenima kao što su sportski brand Speedo ili milanski koncept store Corso Como.



U cijeloj priči veliku ulogu igraju i brojke: H&M ovom suradnjom osigurat će i golemi uspjeh na japanskom tržištu.



Vjenčanje H&M-a i Co­mme des Garconsa treba sagledati s još jednog aspekta. Modnoj industriji  naj­veće udarce zadaju up­ravo masovni lanci odjeće kao što su H&M, Zara, Top Shop ili Mango.



Viktor & Rolf 2006.napravili su jesensku kolekciju za H&M 

 
Roberto Cavalli napravio je kolekciju sljedeće godine

 
Karl Lagerfeld bio je prvi među veliki­ma: surađivao je s H&M 2004.  


Protiv plagijatora



Predstavnici spo­me­nutih divova obilaze sve glavne revije i prate trendove, posjećuju showroomove i detaljno instruiraju  kućne dizajnere o modelima za iduću sezonu. Tako se često haljina identičnog kroja pojavljuje u pret-a-porter kolekciji i u izlogu masovnih proizvođača po nekoliko puta nižoj cijeni.



U bitku protiv takvog kopiranja upustila se, recimo, predsjednica Američke udruge modnih dizajnera Diana Von Furstenberg i tužila brandove Forever 21 i Target za kopiranje nekoliko njenih kreacija i dobila. No, ako ih ne možeš pobijediti, pridruži im se, sve je češće deviza najjačih dizajnerskih imena našeg vremena, od Yamamota koji radi za Adidas, pa sve do Kawa­kubo i H&M. 



Grgo Zečić
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. prosinac 2025 06:38