Tražila je Boga, a pronašla pakao. Tako bi se ukratko mogla zaokružiti priča djevojke N. T. iz Zagreba, kojoj se nakon eksperimentiranja s duhovnim vježbama životna svakodnevica pretvorila u nevjerojatan psihičko-duševno-duhovni košmar kakav nije mogla niti sanjati.
- Zapravo sam prevarena, i to od Crkve u koju vjerujem i od svećenika za koje sam mislila da su idealni. Psihički sam potpuno iscrpljena, jedva odlazim na posao, često sam na bolovanju i jednostavno vam ne mogu opisati u kakvom sam stanju - rekla nam je već pri prvom susretu N. T., objasnivši u prvim rečenicama da je praktična vjernica, odgojena u tradicionalnom duhu, ali nakon svega što joj se dogodilo, sada ima problema i s redovnim odlascima na misu.
Za sve su krivi upravo seminari i tečajevi na koje su se na svom posljednjem zasjedanju obrušili hrvatski biskupi koji su osudili masovne duhovne seminare stranih karizmatika, ali istodobno i bujanje grupa koje bez ikakve kontrole i utjecaja samoinicijativno vode i organiziraju brojni svećenici po cijeloj Hrvatskoj. Biskupi su blagonakloni prema poznatim karizmaticima poput fra Zvjezdana Linića i vlč. Zlatka Sudca, ali gotovo im u potpunosti kontroli izmiču svećenici i redovnici koji na svoju ruku organiziraju raznorazne duhovne seminare, tečajeve i vježbe.
Na jednom od njih našla se i N. T. iz Zagreba, želeći svoju duhovnost i vjeru produbiti ponuđenim tečajevima kontemplacije koji su je, kako tvrdi, potpuno udaljili od kršćanskih izvora i odvukli u ezoteriju i okultizam. I to pod vodstvom katoličkog svećenika!
- Patera M. H. upoznala sam prije 15 godina u Međugorju. Iz njega, kao osobe, zračili su veliki mir i povjerenje. Tada sam bila u fazi velikog duhovnog otkrića i imala sam mnogo duhovnih iskustava koja nisam mogla ni s kim dijeliti. A on mi je bio savršen sugovornik. Pričali smo o tim iskustvima, molitvi i kontemplaciji. Objasnio mi je kako treba ravno sjediti, da kralježnica bude uspravna, dok kontempliram i kroz udah govoriti 'Bože...', a kroz izdah '...moj'. 'Bože moj... Bože moj...', ponavljajući polako i ulazeći postupno u kontemplaciju - ispričala je djevojka.
Budući da su je ta otkrića oduševila, uključila se i u njegove tečajeve kontemplacije kako bi što bolje svladala tehniku i nadogradila svoju duhovnost.
- Tada nisam imala pojma da se radi o čistom zen budizmu, a ne o kršćanstvu! Tečajevi su se održavali u okrugloj dvorani u koju smo ulazili bosi i svi smo sjedili na podu u krugu. Mogli smo biti i na niskoj zakošenoj klupici, a najbolje je bilo zauzeti položaj lotosova cvijeta. Pjevale su se meditativne pjesme s jednim stihom, a časna sestra bi udarila u gong kako bi se stvorili valovi čije su nas vibracije vodile u dubinu - opisala je N. T. Tako su sjedili u meditativnoj tišini oko pola sata, a slijedio bi nagovor svećenika, tehnika disanja "Bog moj".
- Mogle su se izgovarati i druge jednostavne riječi, a jedna mi je časna sestra rekla da ona može izgovarati i indijski 'om'. Jako me je začudilo da jedna časna zaziva 'om'. Zatim bismo se okretali zidu, gledali oko metar ispred sebe i propuštali misli kako bismo se koncentrirali na svoju riječ - objasnila je djevojka te dodala da su te vježbe trajale nekoliko dana, a čitali bi se tekstovi kršćanskih mistika.
Ništa joj nije bilo neobično, štoviše u svemu je uživala.
- Čak se i misa služila na podu. Klečali smo na jastučićima. Klečao je i pater koji je ispred sebe imao mali oltar. To vas tako obuzme da nemate u što sumnjati - navela je N. T.
Međutim, prve su se sumnje javile kada su se svećenikovi nagovori počeli udaljavati od izvornog kršćanskog nauka koji je on, kako tvrdi N. T., miješao s učenjem istočnjačkih religija.
- Tvrdio je kako zlo nije zlo, nego da su dobro i zlo isto prema budističkoj filozofiji. Prema tome, Sotonu ne treba izbjegavati i kloniti ga se, prema kršćanskom nauku, nego ga grliti jer je to grljenje veliko blago! Iz svega je proizlazilo da se Kristu oduzima njegova božanska narav te da nije osnovao Crkvu, nego ga se svodi na razinu običnog proroka. Prema crkvenom učenju, to je krivovjerje i sablažnjivo - ustvrdila je N. T. te dodala kako su sve isprepleli i odnosi ljudi unutar grupe, pa je na sebe navukla i neke labilnije osobe koje su imale podršku svećenika.
Zanimljivo je da se na početku tih tečajeva kontemplacije tražila od kandidata provjera psihičkog zdravlja i prolazili su posebne razgovore nakon kojih se odlučivalo mogu li uopće ići na tečaj.
- Na početku niti ne slutite u što se upuštate, ali manipulacije su tako dobro razrađene da s vremenom uđete u začaran krug iz kojega ne možete izaći. Svi problemi iz vašeg života prebacuju se na vašu savjest, pa pater nije osuđivao onoga tko je proganjao mene, nego je govorio da se ja preispitam jer sam ja ona koja ga potiče na to - ispričala je N. T.
Napomenula je kako su promjene u njezinu ponašanju primijetili u njenoj obitelji i osuđivali je zbog društva koje je izabrala. Potpuni razlaz uslijedio je tijekom jednog hodočašća u Međugorje gdje je bila smještena sa ženom koja se upravo vratila iz Indije.
- Ona je bila posvećena okultnom i nisam s njom htjela dijeliti sobu, ali me pater na to prisiljavao pa sam napustila hodočašće - rekla je djevojka.
Nakon svega odlučila je krenuti u provjeru nauka koji je dotad upijala pa je otkrila da sve počiva na učenju majstora zen budizma Willgusa Jagera protiv kojega se izjasnio i Joseph Ratzinger dok je bio prefekt Kongregacije za nauk vjere. Poštujući crkvenu hijerarhiju, htjela je na sve upozoriti svećenikovu provincijalu, ali to nije bilo lako.
- Mjesecima sam zvala bez uspjeha. Tajnik provincije nije mi htio spojiti provincijala, da bi mi na kraju svaki put kada bih nazvala, odmah spuštao slušalicu. Budući da se radi o bosanskim svećenicima, odlučila sam se požaliti vrhbosanskom nadbiskupu kardinalu Vinku Puljiću i zamoliti ga, na što imam pravo kao vjernica, da o svemu upozna Svetog Oca - ispričala je pokazala nam toplo pismo kardinala Puljića koji doista piše da će o svemu upoznati papu Benedikta XVI.
Naime, kod redovnika je situacija specifična zato što su oni izravno odgovorni samo svom provincijalu, a on generalu njihova reda. Mjesni biskup ili nadbiskup nema izravnog utjecaja (osim ako nije dodijeljen župnički ili neki drugi dijecezanski mandat), pa zbog toga redovnici uživaju svojevrstan liberalniji status od dijecezanskog klera. Neki od svećenika koje je N. T. konzultirala želeći riješiti svoj problem, upućivali su je na druge duhovne seminare.
- Tek tamo je bio pakao. Kada sam se pred jednim redovnikom zbog svega rasplakala, on je na meni testirao svoje 'darove' Duha Svetoga, pa me čak prisiljavao da mu otkrijem tko me silovao jer je sumnjao da sam silovana, tj. to je 'vidio u duhu'?! I navodio je redom imena svojih kolega, od čega je meni još više pozlilo - otkrila nam je N. T. Dodala je kako je s cijelim programom tečajeva upoznala i neke naše vrsne bibličare koji su joj potvrdili da nije riječ o izvornom biblijskom nauku, nego o kombiniranju istočnjačkih duhovnih tradicija koje s kršćanstvom nemaju nikakvih zajedničkih ključnih duhovnih točaka.
Svećenici koji imaju odobrenje biskupa za vođenje tečajeva duhovne obnove
Zagrepčanka N. T. nam je pokazala programe i pozivnice na tečajeve, koji su bili ukrašeni budističkim znakovima mandalama i jinom-jangom, bez ikakvih kršćanskih simbola. O svemu smo željeli razgovarati i sa svećenikom koji organizira tečajeve kontemplacije.
- Ne mogu o tome govoriti, jer mi kao svećenici razgovore koje imamo tretiramo, zapravo, kao ispovjedne tajne. Tako je i taj slučaj. Svatko ima pravo govoriti što misli.
Ono što mogu reći je da sam otvoren za sve ljude koji mi se obrate da mi treba pomoć. Nastojim im pomoći na najbolji mogući način. Bilo je stotinu ili dvije stotine tečajeva i mnogi su kroz njih prošli, a velik mi je dio postao blizak poput obitelji - rekao nam je kratko, vrlo ljubazno odbijajući svaki detaljniji razgovor.
- Evo, uskoro dolazim u Zagreb, gdje ću 7. srpnja održati tečaj i ne mislim da radim bilo što krivo, odnosno, mimo nečijeg dopuštenja - rekao nam je on.
Hrvatski biskupi su se na svom posljednjem zasjednju HBK ovoga proljeća u Zagrebu izjasnili da su načelno protiv svih alternativnih metoda pastoralizacije. Biskupi podržavaju pokrete koji nastaju unutar Crkve, ali njihove programe i statute moraju oni odobriti te njihov rad mora biti uklopljen u rad župnih zajednica. Župe su, drže biskupi, osnovne jedinice kršćanskoga života unutar Crkve i sumnjičavi su prema svemu što se događa izvan njih. Osobito prema tzv. duhovnosti iz garaže, odnosno, grupama vjernika koje se okupljaju oko samozvanih karizmatičnih svećenika i razvijaju neke svoje oblike duhovnosti, koja često nema veze s izvornom kršćanskom duhovnosti.
Biskupi su prije dvije-tri godine bili zabrinuti zbog naglog porasta zanimanja za inozemne karizmatike (James Manjackal, Robert DeGrandis, Rufus Pereira), kojih u posljednje vrijeme nema u Hrvatskoj, jer je usvojena odredba da svaki mjesni biskup mora odobriti veliki duhovni seminar takvog karizmatika. I budući da biskupi ne daju više dopuštenja za te seminare, nema više ni uvoznih karizmatika "hit-makera", kako ih je nazvao splitsko-makarski nadbiskup msgr. Marin Barišić.
S druge strane, dopuštenja za "dopunsku duhovnost" imaju fra Zvjezdan Linić i vlč. Zlatko Sudac, koji su posve usklađeni sa zahtjevima hijerarhije i ništa ne rade samovoljno i na svoju ruku.
Darko Pavičić
- Zapravo sam prevarena, i to od Crkve u koju vjerujem i od svećenika za koje sam mislila da su idealni. Psihički sam potpuno iscrpljena, jedva odlazim na posao, često sam na bolovanju i jednostavno vam ne mogu opisati u kakvom sam stanju - rekla nam je već pri prvom susretu N. T., objasnivši u prvim rečenicama da je praktična vjernica, odgojena u tradicionalnom duhu, ali nakon svega što joj se dogodilo, sada ima problema i s redovnim odlascima na misu.
Za sve su krivi upravo seminari i tečajevi na koje su se na svom posljednjem zasjedanju obrušili hrvatski biskupi koji su osudili masovne duhovne seminare stranih karizmatika, ali istodobno i bujanje grupa koje bez ikakve kontrole i utjecaja samoinicijativno vode i organiziraju brojni svećenici po cijeloj Hrvatskoj. Biskupi su blagonakloni prema poznatim karizmaticima poput fra Zvjezdana Linića i vlč. Zlatka Sudca, ali gotovo im u potpunosti kontroli izmiču svećenici i redovnici koji na svoju ruku organiziraju raznorazne duhovne seminare, tečajeve i vježbe.
| Pater je tvrdio kako zlo nije zlo, nego da su dobro i zlo isto prema budističkoj filozofiji. Dakle, Sotonu ne treba izbjegavati, nego ga grliti jer je to grljenje veliko blago! Proizlazilo je da se Kristu oduzima njegova božanska narav te da nije osnovao Crkvu, nego ga se svodi na običnog proroka, kaže N. T. |
- Patera M. H. upoznala sam prije 15 godina u Međugorju. Iz njega, kao osobe, zračili su veliki mir i povjerenje. Tada sam bila u fazi velikog duhovnog otkrića i imala sam mnogo duhovnih iskustava koja nisam mogla ni s kim dijeliti. A on mi je bio savršen sugovornik. Pričali smo o tim iskustvima, molitvi i kontemplaciji. Objasnio mi je kako treba ravno sjediti, da kralježnica bude uspravna, dok kontempliram i kroz udah govoriti 'Bože...', a kroz izdah '...moj'. 'Bože moj... Bože moj...', ponavljajući polako i ulazeći postupno u kontemplaciju - ispričala je djevojka.
Budući da su je ta otkrića oduševila, uključila se i u njegove tečajeve kontemplacije kako bi što bolje svladala tehniku i nadogradila svoju duhovnost.
- Tada nisam imala pojma da se radi o čistom zen budizmu, a ne o kršćanstvu! Tečajevi su se održavali u okrugloj dvorani u koju smo ulazili bosi i svi smo sjedili na podu u krugu. Mogli smo biti i na niskoj zakošenoj klupici, a najbolje je bilo zauzeti položaj lotosova cvijeta. Pjevale su se meditativne pjesme s jednim stihom, a časna sestra bi udarila u gong kako bi se stvorili valovi čije su nas vibracije vodile u dubinu - opisala je N. T. Tako su sjedili u meditativnoj tišini oko pola sata, a slijedio bi nagovor svećenika, tehnika disanja "Bog moj".
- Mogle su se izgovarati i druge jednostavne riječi, a jedna mi je časna sestra rekla da ona može izgovarati i indijski 'om'. Jako me je začudilo da jedna časna zaziva 'om'. Zatim bismo se okretali zidu, gledali oko metar ispred sebe i propuštali misli kako bismo se koncentrirali na svoju riječ - objasnila je djevojka te dodala da su te vježbe trajale nekoliko dana, a čitali bi se tekstovi kršćanskih mistika.
Ništa joj nije bilo neobično, štoviše u svemu je uživala.
- Čak se i misa služila na podu. Klečali smo na jastučićima. Klečao je i pater koji je ispred sebe imao mali oltar. To vas tako obuzme da nemate u što sumnjati - navela je N. T.
Međutim, prve su se sumnje javile kada su se svećenikovi nagovori počeli udaljavati od izvornog kršćanskog nauka koji je on, kako tvrdi N. T., miješao s učenjem istočnjačkih religija.
- Tvrdio je kako zlo nije zlo, nego da su dobro i zlo isto prema budističkoj filozofiji. Prema tome, Sotonu ne treba izbjegavati i kloniti ga se, prema kršćanskom nauku, nego ga grliti jer je to grljenje veliko blago! Iz svega je proizlazilo da se Kristu oduzima njegova božanska narav te da nije osnovao Crkvu, nego ga se svodi na razinu običnog proroka. Prema crkvenom učenju, to je krivovjerje i sablažnjivo - ustvrdila je N. T. te dodala kako su sve isprepleli i odnosi ljudi unutar grupe, pa je na sebe navukla i neke labilnije osobe koje su imale podršku svećenika.
| N. T. je odlučila provjeriti nauk koji je dotad upijala i otkrila da počiva na učenju majstora zen budizma Willgusa Jagera protiv kojeg se izjasnio i sadašnji papa dok je bio prefekt Kongregacije za nauk. Poštujući hijerarhiju, htjela je upozoriti svećenikovu provincijalu, ali to nije bilo lako. |
- Na početku niti ne slutite u što se upuštate, ali manipulacije su tako dobro razrađene da s vremenom uđete u začaran krug iz kojega ne možete izaći. Svi problemi iz vašeg života prebacuju se na vašu savjest, pa pater nije osuđivao onoga tko je proganjao mene, nego je govorio da se ja preispitam jer sam ja ona koja ga potiče na to - ispričala je N. T.
Napomenula je kako su promjene u njezinu ponašanju primijetili u njenoj obitelji i osuđivali je zbog društva koje je izabrala. Potpuni razlaz uslijedio je tijekom jednog hodočašća u Međugorje gdje je bila smještena sa ženom koja se upravo vratila iz Indije.
- Ona je bila posvećena okultnom i nisam s njom htjela dijeliti sobu, ali me pater na to prisiljavao pa sam napustila hodočašće - rekla je djevojka.
Nakon svega odlučila je krenuti u provjeru nauka koji je dotad upijala pa je otkrila da sve počiva na učenju majstora zen budizma Willgusa Jagera protiv kojega se izjasnio i Joseph Ratzinger dok je bio prefekt Kongregacije za nauk vjere. Poštujući crkvenu hijerarhiju, htjela je na sve upozoriti svećenikovu provincijalu, ali to nije bilo lako.
- Mjesecima sam zvala bez uspjeha. Tajnik provincije nije mi htio spojiti provincijala, da bi mi na kraju svaki put kada bih nazvala, odmah spuštao slušalicu. Budući da se radi o bosanskim svećenicima, odlučila sam se požaliti vrhbosanskom nadbiskupu kardinalu Vinku Puljiću i zamoliti ga, na što imam pravo kao vjernica, da o svemu upozna Svetog Oca - ispričala je pokazala nam toplo pismo kardinala Puljića koji doista piše da će o svemu upoznati papu Benedikta XVI.
Naime, kod redovnika je situacija specifična zato što su oni izravno odgovorni samo svom provincijalu, a on generalu njihova reda. Mjesni biskup ili nadbiskup nema izravnog utjecaja (osim ako nije dodijeljen župnički ili neki drugi dijecezanski mandat), pa zbog toga redovnici uživaju svojevrstan liberalniji status od dijecezanskog klera. Neki od svećenika koje je N. T. konzultirala želeći riješiti svoj problem, upućivali su je na druge duhovne seminare.
| Hrvatski biskupi osudili su masovne duhovne seminare stranih karizmatika, ali i bujanje grupa koje bez ikakve kontrole samoinicijativno vode svećenici. Na jednom od njih našla se i N. T., a tečaj ju je udaljio od kršćanskih izvora i odvukao u okultizam. I to pod vodstvom katoličkog svećenika! |
Svećenici koji imaju odobrenje biskupa za vođenje tečajeva duhovne obnove
|
Bilo je oko 200 takvih tečajeva
|
| ZVJEZDAN LINIĆ I ZLATKO SUDAC
|
Zagrepčanka N. T. nam je pokazala programe i pozivnice na tečajeve, koji su bili ukrašeni budističkim znakovima mandalama i jinom-jangom, bez ikakvih kršćanskih simbola. O svemu smo željeli razgovarati i sa svećenikom koji organizira tečajeve kontemplacije.
- Ne mogu o tome govoriti, jer mi kao svećenici razgovore koje imamo tretiramo, zapravo, kao ispovjedne tajne. Tako je i taj slučaj. Svatko ima pravo govoriti što misli.
Ono što mogu reći je da sam otvoren za sve ljude koji mi se obrate da mi treba pomoć. Nastojim im pomoći na najbolji mogući način. Bilo je stotinu ili dvije stotine tečajeva i mnogi su kroz njih prošli, a velik mi je dio postao blizak poput obitelji - rekao nam je kratko, vrlo ljubazno odbijajući svaki detaljniji razgovor.
- Evo, uskoro dolazim u Zagreb, gdje ću 7. srpnja održati tečaj i ne mislim da radim bilo što krivo, odnosno, mimo nečijeg dopuštenja - rekao nam je on.
Hrvatski biskupi su se na svom posljednjem zasjednju HBK ovoga proljeća u Zagrebu izjasnili da su načelno protiv svih alternativnih metoda pastoralizacije. Biskupi podržavaju pokrete koji nastaju unutar Crkve, ali njihove programe i statute moraju oni odobriti te njihov rad mora biti uklopljen u rad župnih zajednica. Župe su, drže biskupi, osnovne jedinice kršćanskoga života unutar Crkve i sumnjičavi su prema svemu što se događa izvan njih. Osobito prema tzv. duhovnosti iz garaže, odnosno, grupama vjernika koje se okupljaju oko samozvanih karizmatičnih svećenika i razvijaju neke svoje oblike duhovnosti, koja često nema veze s izvornom kršćanskom duhovnosti.
Biskupi su prije dvije-tri godine bili zabrinuti zbog naglog porasta zanimanja za inozemne karizmatike (James Manjackal, Robert DeGrandis, Rufus Pereira), kojih u posljednje vrijeme nema u Hrvatskoj, jer je usvojena odredba da svaki mjesni biskup mora odobriti veliki duhovni seminar takvog karizmatika. I budući da biskupi ne daju više dopuštenja za te seminare, nema više ni uvoznih karizmatika "hit-makera", kako ih je nazvao splitsko-makarski nadbiskup msgr. Marin Barišić.
S druge strane, dopuštenja za "dopunsku duhovnost" imaju fra Zvjezdan Linić i vlč. Zlatko Sudac, koji su posve usklađeni sa zahtjevima hijerarhije i ništa ne rade samovoljno i na svoju ruku.
|
Biskupi protiv alternativnih metoda
|
Darko Pavičić
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....