Novo krzno za novi luksuz

Krzno je vjekovni znak raskoši, no ima zemalja u kojima je nositi bundu postalo jednostavno nepristojno. Napose u anglosaksonskom svijetu - Velika Britanija u tome prednjači, a Amerika kaska za njom. Takav je stav rezultat agresivnih kampanja aktivista za zaštitu prava životinja, koji su razotkrili brutalne tehnike proizvodnje krzna. Tako najnoviju kampanju protiv nošenja krzna predvodi Heather McCartney, a glavna meta joj je Kina.



Krznena bunda Jennifer Lopez u politički vrlo neispravnom izdanju (Foto Splash/JLP)Naime, Kina je danas najveći svjetski proizvo đač krzna, kinesko krzno koristi se naveliko u vrhunskoj modi, a prikazivanje potajice snimljenih i za gledanje prilično mučnih videozapisa o tome kako se postupa sa životinjama da bi se došlo do te sirovine trebalo bi biti djelotvorno sredstvo pritiska na zapadne vlade da okončaju uvoz krzna iz Kine.



Tako barem misli supruga Paula McCartneyja, kojoj su se u kampanji protiv nošenja krzna pridružili i neki poznati holivudski glumci, poput Aleca Baldwina, te grupa američkih senatora.



Takve kampanje nisu novost: sličan križarski pohod predvodio je svojedobno i talijanski modni dizajner Franco Moschino, a u to je vrijeme nastao jedan od njegovih najpoznatijih oglasa s tekstom: 'Četrdeset je životinja potrebno da bi nastao krzneni kaput, a samo jedna da bi ga nosila'.

Smrt raskošne bunde

Anna Wintour, glavna urednica američkog Voguea (Foto Alpha/JLP)Akcije i prosvjedi nisu otjerali bunde s ulica, ali su se stil odjeće od krzna, njegova obrada i sâm izgled posljednjih godina uveliko promijenili. Tko danas nosi bunde i kako one izgledaju? Talijanke se, primjerice, nikako ne odriču krzna. U Bariju, primorskom gradu na jugu Italije, gdje se živa u termometru čak i u prosincu rijetko spusti ispod dvadeset Celzijevih stupnjeva, žene se čak i tada radije preznojavaju u bundama.



Slično kao i Hrvatice, dakako, ovisno o njihovim materijalnim mogućnostima: Zagrebom, ali i drugim hrvatskim gradovima dame paradiraju u dugim širokim bundama koje su najčešće načinjene od nerca. Razlozi za nošenje krzna nisu nužno pomodni. Pitajte samo Ruskinje koje se moraju štititi krznom od ljute zime! S druge pak strane, krzno negdje može biti društveno nepoželjno, makar klimatske okolnosti naprosto zazivaju nošenje krznenih ogrtača. 



Nicole Richie: krzeni kaputić, ljubičasta minica i osmijeh razvučen od uha do uha (Foto Splash/JLP)Takva je zemlja jamačno Amerika, gdje je aktivnost Udruge za zaštitu životinja (PETA) i najsnažnija. Jedna njihova aktivistica tako je prije nekoliko godina bacila mrtvog štakora na tanjur glavne urednice američkog Voguea Anne Wintour, dok je ova mirno večerala u nekom pomodnom restoranu. Tim prosvjedom PETA je ubila dvije muhe: istodobno je napala ulogu najmoćnijeg svjetskog modnog magazina koji vrlo aktivno promiče nošenje skupocjenog krzna, ali i Annu Wintour osobno, jer se dotična rado kočoperi u krznu, što je, s obzirom na njezin status, snažna modna izjava. Unatoč tome, oštre njujorške zime, obilan snijeg i led koji svake zime zatrpa i okuje Manhattan tako da izgleda kao Grenland s neboderima, pretvaraju krzno u svojevrsnu nužnost. Barem u ovo doba godine.

No, Njujorčanke su doskočile i toj delikatnoj situaciji - krzno se u New Yorku, naime, često seli u podstavu kaputa. Takav kaput sašiven je od kvalitetne tkanine i na prvi pogled ne privlači pozornost, ali svoju vlasnicu podjednako i grije i - ako to želi - pruža joj osjećaj superiornosti.



Krzno kao modni detalj: Charlize Theron pred fotografima (Foto Splash/JLP)Zimus je za božićnih blagdana na elitnim njujorškim zabavama uveden novi običaj: posebna garderoba gdje se pohranjuju isključivo krzneni kaputi. Bogatstvo i status prire đivača zabave potvr đivala je činjenica da je temperatura u toj sobi bila nekoliko stupnjeva niža nego u ostalim prostorima. Višegodišnja je promidžba koju uporno provodi američki Vogue vratila tako krzno iz sibirskog progonstva na njujorške ulice i u garderobe pomodarki.

Malo diskretniji luksuz

Bilo kako bilo, modni dizajneri i proizvo đači vrhunskog krzna moraju nekako doskočiti svakojakim ideološkim neprilikama. U novim verzijama krzno izgledom više nalikuje tvidu nego onome što smo dosad kao krzno navikli vidjeti u izlogu ili na ulici. Novi koncept luksuza pretpostavlja diskreciju i znanje o najboljoj ponudi na tržištu, a golema bunda, koja izvikuje svoju cijenu dok se vlasnica u njoj šepuri, tu jamačno više ne spada. Nije riječ samo o bundama nego i drugim odjevnim predmetima od krzna. Krznena haljina? Krzneni kostim s mini-suknjom? Pulover od krzna? Takvi predmeti ne samo da su prilično skupi nego i njihova izrada pretpostavlja posve nove tehnologije. Novi know-how omogućuje, primjerice, da se nerc šiša sve do dužine dlake od tri milimetra - što je praktički dužina vunenog vlakna. Rezultat se naziva kašmirom od nerca.

Poduzetnici Snježani Mehun luksuz je na prvom mjestu, pa samim tim obožava i bundePremda ne nalikuje uobičajenom krznu, takav kašmir od nerca veoma je skup, ali i super lagan, pa se od njega može načiniti svaki odjevni predmet.

Ove je zime talijanski modni dvojac Dolce&Gabbana pokazao u svojoj kolekciji velik broj modela od krzna u duhu novog poimanja i tretmana tog materijala. Oni kažu: 'Krzneni kaput nije više nužno jedini predmet koji utjelovljuje koncept luksuza. U našoj je kolekciji krzno tretirano vrlo specifično, a ta obrada omogućuje izravan i veoma ugodan dodir s vlastitom kožom. To krzno grije, ali i dopušta koži da diše.



Takva je upotreba krzna rezultat novog istraživanja i novog estetskog senzibiliteta. Astrahan je, primjerice, skupocjen i luksuriozan materijal koji sugerira profinjenost. Naš je kostim od astrahana pak vrhunac novog chica, jer ga se može nositi i na golo tijelo'. Jasno, takva odjeća nije za svakoga, i to ne samo zbog visoke cijene. Ona pretpostavlja samopouzdanje te zahtijeva i stanovitu dozu smjelosti od osobe koja je nosi. Pogotovo se to odnosi na minice od astrahana, koje su Dolce&Gabbana dodatno ukrasili kristalnim perlama.

Sportska jakna od kože i u bojama zečjeg krzna (2700 kn, Mikka)Ne samo Dolce&Gabbana nego mnogi modni dizajneri nisu odoljeli izazovu da osloncem na napredne tehnologije krzno mogu koristiti na način na koji inače tretiraju vunu, svilu i kožu.



Posebno se to odnosi na američke luksuzne modne kuće koje odlično poznaju svoj tip klijentica. Carolina Herrera, Oscar de la Renta i Michael Kors ponudili su tako suknje, pulovere i bluze od krzna, ali i šešire, torbice i druge modne detalje. Ove sezone torbice od krzna nudi i francuska modna kuća Louis Vuitton. Na njihovoj reviji manekenka je prošetala pistom u maloj crnoj haljini od krzna, njišući ležerno u ruci bijelu krznenu torbicu.







Prvoborci novog krzna

Dolce&Gabbana jakna od zečjeg i lisičjeg krzna (8249 kn, Insportina Group)Novo je krzno privuklo i avangardne dizajnere, pogotovo u Italiji gdje ga žene tradicionalno doživljavaju kao vrhunsku raskoš i definitivan stilski izraz. Miucia Prada je tako me đu prvima počela izra đivati torbice od perzijanera, najčešće crne, no ponekad i ljubičaste, pokazujući i pomoću te ekstravagantne boje pomak od tradicionalnog pojma krzna. Kreativni dizajneri koriste krzno poput svakog drugog materijala: šišaju ga i boje, ukrašavaju otisnutim uzorcima i vezom. Ennio Capasa, dizajner modne kuće Costume National, kaže: 'Krznu pristupam kao pletivu. Miješam ga s drugim materijalima i obogaćujem vezom. Takvi postupci pretvaraju krzno u moderan materijal'.

Consuelo Castiglione, dizajnerica modne kuće Marni, ima krzno u svakoj svojoj kolekciji još od 1994. Novo krzno omogućuje joj da uključi krznene predmete i u svoje ljetne kolekcije, pokazujući skupocjeni nerc u prigodama koje imaju vrlo malo veze s klasičnim shvaćanjem luksuza. Stole kojima se opremaju Marni haljine doprinose boemskom stilu cijele kolekcije. Na prvi pogled djeluju kao da su kupljene na nekom buvljaku i da su vidjele i boljih dana. Ali, upravo to je tip luksuza koji je Marni učinio jednom od najvrućih modnih marki posljednjih godina.

U čizmama Patricia Pepe podstavljenima zečjim krznom zima će biti vrlo topla (1942 kn, Heruc Galeria)Najuglednija talijanska krznarska modna kuća Fendi tako đer se ubraja me đu pionire eksperimenata s krznom, i već godinama nudi pulovere od šišanog nerca te krznene kapute lagane poput perca, nalik onima od vunene tkanine.

Pred krznom je očito još dugi modni život, bez obzira što se moralo promijeniti da bi opet postalo pomodnim. Novi bi slogan stoga mogao glasiti: 'Životinjska privlačnost: da! Životinjski izgled? Nipošto!'



Đurđa Milanović;Lana Šetka
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. prosinac 2025 00:48