Obrazovne pouke i poruke prve obitelji

Od ove subote Židovi počinju ciklus čitanja Mojsijeva Petoknjižja i sva je pažnja još intenzivnije usmjerena prema Tori, čije se univerzalne stoljetne riječi pokušavaju osvijetliti odnosima suvremena čovjeka. Te riječi sa Židovima baštine i dijele i kršćani, kojima su one dio Staroga zavjeta. Na tragu toga zajedništva od ove subote na stranicama Jutarnjeg tumačit će ih rabin Bet Israela Kotel Da Don.



U Parašat Berešit (Postanak 1,1-6,8) čitamo o Stvaranju koje svoj vrhunac dostiže u stvaranju Čovjeka. Rečenicu "Ovo je povijest Adamova roda" (5:1) možemo shvatiti i kao "Ovo je povijest ljudskoga roda", čime nam Petoknjižje želi reći da su priče dane u Tori i opisi njezinih junaka kratka povijest ljudskog roda, način povezivanja prošlosti i budućnosti, zahvaljujući svojim vječnim poukama od trajne važnosti. Petoknjižje je oduvijek poznato po sposobnosti da pouči pojedinca te društvo u cijelosti. U nizu tjednih članaka pokušat ćemo značaj Pet knjiga Mojsijevih što je moguće više približiti našem današnjem životu.



Ova se Paraša sastoji od dva djela - priče o Adamu i Evi te priče o Kajinu i Abelu, ali danas ćemo se posvetiti priči o Adamu i Evi te njihovu odnosu prema B-gu.



Poučna priča o Adamu i Evi



Adam je prikazan kao središte svemira kojega je stvorio B-g. Njegova je jedinstvenost predstavljena riječima "na svoju sliku, sebi slična" (1:26). Dvije su zapovijedi dane ljudima: jedna se tiče prirode čovjeka kao živog bića; kao i životinjama, i njemu je naređeno "plodite se i množite i napunite zemlju" (1:28). Druga izvire iz duha B-žjega kojim je obdaren: "i sebi je podložite!" (ibid.).



Nešto dalje ova Mojsijeva knjiga kaže: "I Gospod, Bog, zasadi vrt na istoku, u Edenu, i u nj smjesti čovjeka koga je napravio." (2:8) Vrt predstavlja idealno boravište u kojem čovjek može rasti i razvijati se, biti plodan i množiti se te istovremeno postojano društveno rasti u moralnom životu. Drvo života i Drvo spoznaje dobra i zla u Rajskom Vrtu simboliziraju trostruku obvezu čovjeka: prema zemlji koja zadovoljava njegove tjelesne potrebe ("orati je i brinuti o njoj"), prema drugom čovjeku te prema živim bićima koja nastanjuju ovaj svijet.



No, problem je u tome što je čovjek iznevjerio svoju sudbinu i prekršio B-žju zabranu da jede plodove Drva spoznaje dobra i zla. Moralno je posrnuo jer se na krivi način poslužio slobodom izbora koja mu je dana. Čovjekov je grijeh bio dvojak: nije samo izbjegavao osobnu odgovornost za vlastite postupke nego je čak upro prstom u osobu pokraj sebe. Adam je odlučio prebaciti odgovornost na svoju ženu a ona opet na zmiju. Adam i Eva su prikazani kao slabe, pasivne figure kojima nedostaje moralna čvrstoća, ljudi bez osjećaja krivice ili svijesti o vlastitim nedostacima, ljudi koji pokušavaju pobjeći od B-ga služeći se pritom lažima i skrivajući se. 



Adam i Eva nisu imali roditelje ili učitelje koji bi im ukazali na pravilan put u životu pa je sam Gospod preuzeo ulogu idealnog učitelja. Detaljni pregled stihova koji opisuju grijeh konzumacije s Drveta spoznaje pokazuje da je B-g želio temeljito ispitati slijed događaja koji su do toga doveli. Za razliku od Adama, On nije požurio ikoga optužiti ili kazniti, prvo je točno ustanovio činjenice. Svojim točno usmjerenim pitanjima prvom paru želio je probuditi svijest o njima samima. Adama je pozvao riječima "Gdje si?" i tako uputio poučnu poruku cijelom ljudskom rodu: ustanite kako biste postali dijelom zajednice kako biste mogli živjeti istinitim životima kojima nećete izmišljati isprike nego ćete ostati vjerni unutrašnjim moralnim vrijednostima.



Uz pitanje "Gdje si?" počinjeni se grijeh ne spominje. Adam se pravi nevještim i svoje skrivanje opravdava činjenicom da je gol a ne da je griješio tako što je pojeo zabranjeni plod. B-žji odgovor: "Tko ti je rekao da si gol? Jesi li jeo s Drveta s kojeg sam ti zabranio jesti?" (3:11) poučan je jer u njemu nema niti traga izravnoj optužbi. Za razliku od Adama koji krivicu prebacuje na Evu (koja dalje optužuje zmiju), B-g strpljivo i pažljivo ispituje slijed zbivanja. Kazne Adama i Eve te zmije također su dobro objašnjene (stihovi 14-19) i primjerene su situaciji kada prijestupnici ne priznaju svoj grijeh te za svoja djela ne preuzimaju odgovornost. Uistinu, pred nama se strpljivo, korak po korak odvija izuzetno zanimljiv proces pouke koji silno utječe na čitatelja.

rabin Kotel Da Don
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. prosinac 2025 19:23