Protagora, grčki filozof iz 5. stoljeća prije Krista, na kojega se naši ateisti žele pozivati, možda je prije prorok nego bezbožnik. Tvrdio je da je čovjek mjera svih stvari, a poslije ćemo u kršćanstvu saznati da je doista tako. Druga božanska osoba Bog Sin vječno je odlučio biti čovjek. U tom je smislu on vječno čovjekolik i čovjekoljubac. Evanđelist Ivan će nas na početku svog evanđelja poučiti da je po njemu sve stvoreno. On, Vječni Čovjek, mjera je, dakle, svega što postoji ili može postojati.
Rušeći bogove svoga doba, Protagora to nije mogao znati, ali je uključno izrekao istinu o Bogu koji će se objaviti kao savršeni čovjek. On stvara svijet za čovjeka koji će se u tome svijetu pojaviti u tijeku evolucije. I sam će onda izravno postati član ljudskoga roda, čovjek od krvi i mesa, betlehemsko dijete. On će se u stanovitom smislu poistovjetiti sa svakim čovjekom, preuzeti na sebe odgovornost za sve zlo što ga ljudi čine od početka do kraja svoje povijesti.
Ni to Protagora nije mogao znati, ali je upravo relativističkim poimanjem svijeta i čovjeka ostavio prostora i za tu božansku avanturu. Razumije se da nećemo naše ateiste tjerati da prihvate baš ovo tumačenje Protagorine tvrdnje da je čovjek mjera svih stvari, ali ne možemo se oduprijeti da i na to upozorimo. Bit će da su sami kršćani velikim dijelom odgovorni što je njihovo poimanje Boga koji put više pogansko ili samo deističko. Više ističu da Bog svemu sudi nego da je on prije svega Bog za čovjeka, koji čovjeka uzdiže na svoju božansku razinu. Neki upozoravaju da je takvo nekristovsko poimanje Boga i izazvalo pojavu ateizma.
U svakom slučaju, imamo o čemu razmišljati baš s onima koji Protagoru nude za uzor. Poznata je izreka da se je u Betlehemu Bog rodio kao čovjek da bi svi bogovi umrli. Istina je također da su i Isusa optuživali za bezboštvo, da su i neki sveci bili tako sumnjičeni. Za sve koji se Bogom služe da se zaogrnu njegovim autoritetom i uzdignu iznad drugih ljudi Isusova pojava u Betlehemu, a osobito njegovo jaukanje na križu, može biti bezbožno. Stoga sam Bog zna koliko je među onima što se predstavljaju kao ateisti prikrivenih proroka, a među onima koji se predstavljaju kao vjernici prikrivenih bezbožnika.
Živko Kustić
Rušeći bogove svoga doba, Protagora to nije mogao znati, ali je uključno izrekao istinu o Bogu koji će se objaviti kao savršeni čovjek. On stvara svijet za čovjeka koji će se u tome svijetu pojaviti u tijeku evolucije. I sam će onda izravno postati član ljudskoga roda, čovjek od krvi i mesa, betlehemsko dijete. On će se u stanovitom smislu poistovjetiti sa svakim čovjekom, preuzeti na sebe odgovornost za sve zlo što ga ljudi čine od početka do kraja svoje povijesti.
Ni to Protagora nije mogao znati, ali je upravo relativističkim poimanjem svijeta i čovjeka ostavio prostora i za tu božansku avanturu. Razumije se da nećemo naše ateiste tjerati da prihvate baš ovo tumačenje Protagorine tvrdnje da je čovjek mjera svih stvari, ali ne možemo se oduprijeti da i na to upozorimo. Bit će da su sami kršćani velikim dijelom odgovorni što je njihovo poimanje Boga koji put više pogansko ili samo deističko. Više ističu da Bog svemu sudi nego da je on prije svega Bog za čovjeka, koji čovjeka uzdiže na svoju božansku razinu. Neki upozoravaju da je takvo nekristovsko poimanje Boga i izazvalo pojavu ateizma.
U svakom slučaju, imamo o čemu razmišljati baš s onima koji Protagoru nude za uzor. Poznata je izreka da se je u Betlehemu Bog rodio kao čovjek da bi svi bogovi umrli. Istina je također da su i Isusa optuživali za bezboštvo, da su i neki sveci bili tako sumnjičeni. Za sve koji se Bogom služe da se zaogrnu njegovim autoritetom i uzdignu iznad drugih ljudi Isusova pojava u Betlehemu, a osobito njegovo jaukanje na križu, može biti bezbožno. Stoga sam Bog zna koliko je među onima što se predstavljaju kao ateisti prikrivenih proroka, a među onima koji se predstavljaju kao vjernici prikrivenih bezbožnika.
Živko Kustić
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....