Ovih je dana u američkim medijima nemali broj članaka koji uspoređuju Stevea Jobsa s Waltom Disneyjem. Razlog? U utorak je objavljena odluka kompanije Disney da kupi radionicu animiranih filmova Pixar za 7,4 milijarde dolara. Jobs, šef Applea, kompanije koja je prošle godine prodala 14,000.000 iPoda, 10,000.000 više nego što su stručnjaci prognozirali, ujedno je i većinski vlasnik Pixara pa je tako postao legitimni član Disneyjeve "obitelji". Pixarovi ključni ljudi, Ed Catmull i John Lasseter, odsad će nadgledati cjelokupnu Disneyjevu animaciju, a Jobs je uključen u Disneyjev odbor direktora: zapravo se više i ne može ustvrditi tko je koga kupio, jer očito je da će mala kompanija odsad na bezbroj načina kontrolirati veliku. Usporedbe Jobsa i Walta Disneyja zaredale su se zato što mnogi očekuju da će Jobs u Disneyjevu kompaniju vratiti pionirski duh njezina osnivača. I on je - poput pokojnog Disneyja - sklon inovacijama i veliki je protivnik štanceraja. Te dvije osobine najzamjetnije su u Pixaru, kompaniji koju je kupio prije dva desetljeća za 10,000.000 dolara: tada je to bio mali odjel za kompjutorsku grafiku pri Lucasfilmu, no Jobs mu je omogućio da djeluje samostalno i osigurao mu kreativan uzmah.
Vrijedilo je platiti
U doba dok je na tržištu prevladavala ručna, dvodimenzionalna animacija, Pixar se opredijelio za kompjutorsku trodimenzionalnu, a prvi rezultati pokazali su se 1988. godine, kada je njegov kratki crtić dobio Oscara. Godine 1995. Pixar je, pod kreativnim nadzorom Johna Lassetera, proizveo prvi cjelovečernji crtić napravljen uz pomoć kompjutora, "Priču o igračkama", koja je postala veliki hit i izmijenila dotadašnje poimanje animacije. Pixar je s Disneyjem odmah sklopio ugovor za distribuciju (brand velike kompanije na području obiteljske zabave se ne podcjenjuje), najprije za samo tri, a kasnije za sedam cjelovečernjih crtića. Zaredali su se "Život buba", "Priča o igračkama 2", "Čudovišta iz ormara", "Potraga za Nemom" i "Izbavitelji", jedan uspješniji od drugoga, a ovog lipnja premijeru će imati "Auti", sedmi i posljednji film iz tog paketa. U cijelom se tom razdoblju Jobs nije ponašao kao gramzljivi kapitalist nego kao kreativac koji dozvoljava svojim suradnicima da se što kreativnije izraze. Pixar je postupno rastao (od prvotnih 44 na više od 600 zaposlenih), ali je u 11 godina proizveo samo sedam cjelovečernjih i otprilike isto toliko kratkih crtića. Na svakom od cjelovečernjih filmova radilo se tri-četiri godine, redatelji su redovno ponicali iz redova Pixarovih zaposlenika (iznimka su "Izbavitelji" koje je režirao talentirani "došljak" Brad Bird), a pravilo je bilo da se ne podliježe pritisku za lakom zaradom. Pixarovi su se filmovi odlikovali humorom i emocijama, koji su imponirali kako djeci, tako i odraslima, a režija pojedinih scena vinula se do neslućenih razmjera u odnosu na ono što se dotad radilo u animaciji.
U tom je istom razdoblju Disney - unatoč tomu što je zabilježio popriličan broj neuspjeha sa svojim cjelovečernjim crtićima (ponajveći je krah pretrpjela "Atlantida: Izgubljeno carstvo") - ustrajavao na ručnoj animaciji, a zaradu je ostvarivao jeftinim nastavcima svojih velikih hitova napravljenih za video i DVD distribuciju. Kada je tadašnji predsjednik Disneyja Michael Eisner sugerirao Jobsu da bi se isto tako trebalo raditi i u Pixaru, ovaj je zagrmio: - Napravili smo nastavak 'Priče o igračkama' jer smo smatrali da imamo bolju priču, a ne zato da bismo zaradili novac! Eisner je pritiskao da se ugovor s Pixarom produlji, ali Jobs nije trpio njegovu poslovnu filozofiju i počeo je pregovarati s drugim kompanijama. Tek kada je Eisner prošle godine morao odstupiti, Jobs je bio spreman nastaviti pregovarati s Disneyjem, a rezultat je ovotjedni poslovni dogovor vrijedan 7,4 milijarde dolara. Prigovore da se Pixar platilo previše malo je tko uzimao ozbiljno: Disney je kupio manju kompaniju jer se pokazalo da su njezina poslovna strategija i kreativni potencijali neusporedivo superiorniji. Disney je kupio Pixarov "know-how", a to je ponekad neprocjenjivo.
U ovom trenutku Disney grozničavo treba Pixarovce. Tržište je crtića postalo užasno zasićeno, jer se pokazalo da je animacija izuzetno dobra investicija. Kompanija Dreamworks, čiji animacijski odjel vodi Jeffrey Katzenberg, koji se svojedobno bio posvadio s Michaelom Eisnerom i napustio Disney, doživjela je veliki uspjeh sa "Shrekom" i njegovim nastavkom, a njezin prošlogodišnji hit "Madagaskar" završio je na petom mjestu najprofitabilnijih hitova sezone. "Madagaskar" nije dobio osobite recenzije, ali su u Dreamworksu - za razliku od Pixara - procijenili da treba proizvoditi brže i ne brinuti se ukoliko je priča filma banalna.
Biznis i umjetnost
Njihov je plan bar dva crtića godišnje, bez obzira na to što nijedan od njih nema dorađenost Pixarovih radova. Crtići se proizvode i u Foxu, Sonyju i Warner Brosu, što upućuje na to da će utakmica među njima postati sve zaoštrenija. I Disney je još za Eisnerova mandata proizveo prvi kompjutorski crtić, "Žutu minutu" ("Chicken Little"), koji također nije ocijenjen blistavo (zgode o šefovima i producentima koji su se petljali u posao redatelja, scenarista i animatora mjesecima su kružile Internetom), ali je u kinima prošao neusporedivo bolje od filmova napravljenih ručnom animacijom. Disney je očito već odavno trebao biti u tom poslu, ali je zbog inercije zaostao za konkurencijom.
Pixarovce u Disneyju ne očekuje baš lak zadatak. Nije se lako prebaciti iz idiličnih uvjeta koji su se nudili u Pixaru u veliku korporaciju u kojoj treba misliti ne samo na filmove nego i na videoprodukciju i na zabavne parkove. Posve je izvjesno da u skoro vrijeme možemo očekivati "Potragu za Nemom 2", "Čudovišta iz ormara 2" i "Život buba 2", no talent Jobsovih kreativnih perjanica jamči da to neće biti štanceraj poput nastavka "Kralja lavova" i "Petra Pana". Biznis se uvijek može pomiriti s umjetnošću pa se može očekivati da Pixarovci u Disneyju osiguraju znatno višu razinu animacije no što je ta kompanija bila u stanju ponuditi, ali i nove revolucionarne dosege koji još ni u Pixaru nisu ostvareni.
Nenad Polimac
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....