Stand up blogeri

Dvojica američkih blogera, Jerome Armstrong (mydd.com) i Markos Moulitsas Zuniga (dailykos.com) uključili su se u kampanju Howarda Deana, američkog demokrata čija je politička sudbina 2004. bila određena njihovim angažmanom. Dean, autsajder koji se natjecao s Bushom i Kerryjem uspio je putem interneta sakupiti 50 milijuna dolara uz pomoć navedenih blogera, Joea Trippija i sajta "meetup.com", po prvi put iskoristivši moć interneta i blogera.



Od onda pa do danas oni i mnogi drugi blogeri noćne su more političara i moćnika jer koristeći blog kao jednostavan alat, čuju se novi glasovi na političkoj i marketinškoj sceni. Njihov su utjecaj prepoznali i vodeći svjetski mediji pa je tako normalna pojava da se vodeće američke novine referiraju na blogere kao na izvor informacija ili pak objavom linkova upućuju čitateljstvo na njihove tekstove.



Utjecajni blogeri nisu samo slučaj "preko bare", već se polagano i u Hrvatskoj razvija trend blogera koji s besplatnih blog servisa prelaze na vlastite internetske domene. Borja, Mračni, Tzombix i Jesus Quintana samo su neki od domaćih samostalnih, popularno zvanih "Stand up" blogera čiji utjecaj raste iz dana u dan.



Jesus Quintana Prvi je bloger u Hrvatskoj koji je dobio i službenu novinarsku akreditaciju za izvještavanje s Motovun film festivala prošle godine da bi od onda bio akreditiran na gotovo svim većim filmskim festivalima u zemlji. "O filmu, književnosti, glazbi i nogometu pišem jer to volim, a o politici, tj. domaćoj političkoj sceni zato jer stvari stoje loše", kaže Quintana.





Percepcija bloga i blogera kao i njihova utjecaja u Hrvatskoj formirana je na temelju nekoliko tinejdžerskih afera i kroz ostale medije prikazana kao grupa frustrirane djece na čija se opažanja ne treba osvrtati.



Situacija nije daleko od istine jer je kod nas 85 posto blogera mlađe od 24 godine, dok je u svijetu više od 60 posto blogera starije od 24 godine, no u kukolju se nađe i pokoje žito pa tako ozbiljni blogeri zauzimaju svoje pozicije na internetskoj sceni stvarajući iz svojih nadimaka brand autoritativniji i pouzdaniji od već priznatih komentatora.



Politika na internetu Pollitika.com prvi je politički kolaborativni blog u Hrvatskoj, zamišljen kao platforma na kojoj se mogu čuti i sistematizirati tisuće glasova koji žele aktivno sudjelovati u politici.



Blog je pokrenut 23. listopada metodom zvanom blogswarm; riječ je o tome da veći broj blogera na svojim blogovima istovremeno objavi isti ili sličan tekst s istom tematikom, ovaj put s najavom pollitike.coma.
 



Mračni bloger (mrak.org) jedan je od najčitanijih i najpopularnijih domaćih stand up blogera. Za svoj blog kaže kako je to "mjesto na kojem društveno osviješteni, politički frustrirani, zagriženi informatičar po uvjerenju, filozof i tehničar po školovanju, poduzetnik po poziciji i nedovoljno educirani 'manager' po zanimanju, piše o svemu prethodno navedenom te ponešto o muzici, knjigama i hrani, a vjerojatno i o mnogim drugim stvarima." Kad je riječ o trendu blogera na samostalnim domenama, Mračni kaže kako je odvažiti se na nešto takvo mnogo teže, ali i mnogo isplativije.



- Za razliku od klasičnih medija, bloger se za svakog svojeg čitatelja bori pojedinačno i moj 'minuli rad' mi daje kredit da pišem i ubuduće, također baš kao što i besplatne novine čitamo uz rezervu, tako i blogove na besplatnim servisima ne shvaćamo posve ozbiljno - postoje ljudi koji tvrde da je bez blog servisa, bloger nitko i ništa, no ja bih rekao da blogeri kojima je blog servis potreban da ih isproducira na naslovnici, doista jesu nitko i ništa i da oni kao samostalni blogeri nikada ne bi preživjeli - kaže Mračni.



Borja Boris Ličina (Borja.org) aktivno prati domaću i stranu blogosferu, a nedavno je objavio prvu knjigu u Hrvata koja se bavi tematikom bloga. "Blogosfera&sve ostalo" knjiga je u kojoj Borja piše o prve dvije godine postojanja bloga u Hrvatskoj. Borja je kreativni direktor magazina pc chip, novinar po struci i jedan od prvih samostalnih blogera u Hrvatskoj čiji blog postoji od 1999. godine.



Biti uspješan stand up bloger plodno je tlo i za zaradu, iako to kod nas još uvijek nije slučaj, u inozemstvu je zarada preko bloga, posredno ili neposredno, svakodnevica. Ipak, i u Hrvatskoj postoje primjeri koji daju naslutiti kako izgleda budućnost bloganja.



- Mračni blog kao takav ne zarađuje novac, no ono što je on omogućio je niz raznih poznanstava u poslovnom i privatnom svijetu, a neka od tih poznanstava su se pretvorila u vrlo konkretne financijske pokazatelje; dakle, direktno ne, no posredno da. Jedini, uvjetno rečeno, komercijalni projekt je bila serija članaka o Toyoti Prius o kojoj sam pisao u ljeto ove godine što je bila zajednička akcija Mračnog bloga i Toyote, a po uzoru na vrlo sličan projekt kojeg je u Americi napravio poduzetnik i poznati bloger Guy Kawasaki i Audi sa svojim Q7 modelom.



T-Zombix Medijski najpoznatiji bloger, dosegao je visoku razinu utjecaja na čitatelje kojih je dosad bilo više od pola milijuna komentiranjem političkih aktualnosti i iznošenjem važnih informacija iz prve ruke. Ovaj bloger koji se u životu bavio uglavnom tehničkim poslovima, uređivačkim pa čak i tri godine samovao na otvorenom moru u jedrilici, sada se bavi komunikacijama za koje se i školovao. 





Vožnja Priusa je prvenstveno bila zabava, a cilj je bio kreirati prikaz automobila kakav se ne može pročitati u automagazinima; više od 10.000 ljudi je pročitalo te prikaze i mislim da je stvar jako dobro uspjela - kaže Mračni. Da je pisanje bloga na samostalnoj domeni uzelo maha i rezultiralo afirmiranjem do tada nepoznatih pojedinaca svjedoči i blog Jesusa Quintane, možda i jedinog domaćeg blogera koji osim politike komentira područje kulture, sporta i filma.



 - Političari, na žalost, zauzimaju najviše prostora u našem javnom životu, vladajuće strukture se mijenjaju, a stanje je jednako loše. S druge strane, nijedan političar ne živi loše, neki od njih su nagomilali enormna bogatstva baveći se politikom i, što se njih tiče, najbolje bi bilo da ni vodeći ni alternativni mediji, poput bloga, ne pišu o tome.



Mračni (mrak.org) jedan je od najčitanijih i najpopularnijih domaćih stand up blogera čije tekstove dnevno pročita i do 1200 ljudi. Piše ga rukovodilac jedne domaće tvrtke koji je u životu radio poslove od postavljanja božićnih lampica do mjesta direktora gdje se sad nalazi. Za svoj blog kaže kako je to "mjesto na kojem društveno osviješteni, politički frustrirani, zagriženi informatičar po uvjerenju, filozof i tehničar po školovanju, poduzetnik po poziciji i nedovoljno educirani 'manager' po zanimanju, piše o svemu i svačemu".



Pišem o politici iz jedne potpuno neovisne pozicije, a ovih dana ću sa skupinom blogera pokrenuti i site isključivo posvećen politici - kaže Quintana. Kao rezultat suradnje nekoliko samostalnih blogera, prvenstveno Mračnog, Quintane i Tzombixa, nastao je prvi grupni, tematski blog u Hrvata. Riječ je o stranici Pollitika.com čijom se aktivacijom blogeri počinju udruživati u širenju političkog utjecaja.



 - Počela je jedna od najdužih i vjerujem, najprljavijih predizbornih kampanja u Hrvatskoj i mi ćemo pokušati na pollitika.com-u utjecati na barem jedan mali dio biračkog tijela. Cijela stvar možda izgleda kao borba protiv vjetrenjača, ali kako se politika uvelike bavi nama, bavit ćemo se malo i mi politikom - navodi Quintana na čijem se blogu osim politike i filma nalazi i oveća zbirka kratkih priča koju uskoro planira objaviti.



Da je već nekoliko blogera uspješno pronašlo izdavača nije novost, no jedan od blogera, Boris Ličina (Borja.org), koji aktivno prati domaću i stranu blogosferu nedavno je objavio prvu knjigu u Hrvata koja se bavi tematikom bloga.



 - Samostalno bloganje je kod nas trend, dok je vani više manje svejedno gdje si, iako je većina tamošnjih popularnih blogova na svojoj domeni. Mislim da to treba promatrati u kontekstu naše scene, gdje si na blog servisu dio mase, a ovdje si izdvojen i imaš profiliraniju publiku - kaže Borja. Što se razvoja bloga kod nas tiče, Borja tvrdi da se samostalni blogeri tek trebaju probiti do zasluženih pozicija.



- Mislim da će i u nas blog postajati sve relevantnije mjesto, jednako mainstream medijima, baš kako se dogodilo u Sjedinjenim Državama, gdje blogeri imaju velik utjecaj na javno mnijenje i političku situaciju. Sada smo na počecima toga, cnn.blog je objavio dokumente iz afere Brodosplit, Tzombix se citira kao izvor na Dnevniku, pokrenut je prvi politički kolaborativni blog Pollitika.com, sprema se i jedna ambiciozna blog mreža, stvari se događaju. U sljedećih godinu dana, možda i ranije, iskristalizirat će se stvari na blog sceni - kaže Borja.



Medijski najpoznatiji bloger, Tzombix, dosegao je visoku razinu utjecaja na čitatelje kojih je dosad bilo više od pola milijuna komentiranjem političkih aktualnosti.



- Kako su ljudi počeli čitati to što ja pišem, a ja sam pisao uglavnom na osnovi vrlo slabih i mutnih informacija, uglavnom izvlačeći nategnute zaključke tih isti ljudi koji su me čitali, počeli su me ispravljati. Počele su pristizati i prve prave informacije u vidu internih dokumenata i slično. E, kad se sve to pomalo zakuhalo i postalo posjećeno i poznato, počeli su se javljati i ljudi iz telekomunikacijskih tvrtki.



Neki su samo htjeli popričati, neki su mi ponudili i posao, nekoliko njih mi je ponudilo internet linkove i tako je sve krenulo - priča Tzombix. Ako uzmemo u obzir činjenicu da se tek nešto više od milijun ljudi u Hrvatskoj koristi internetom, brojka od više od milijun posjeta koliko su ova četvorica domaćih blogera imala u posljednje dvije godine izuzetno je velika i pokazatelj je kako će i u Hrvatskoj samostalni blogeri postati važan dio političke scene. Iako ih zasad ima tek dvadesetak, stand up blogeri počeli su zauzimati svoje zaslužene pozicije.


Stručnjak za odnose s javnošću Joe Trippi napisao je knjigu "Revolution will not be televised" u kojoj govori kako su po prvi put blogeri direktno utjecali na politiku, sakupljanjem glasova i novca putem interneta za američkog demokratskog kandidata Howarda Deana. Osim utjecajem blogera, knjiga se bavi Trippijevom teorijom nove revolucije putem modernih medija. Revolucija o kojoj Trippi piše neće biti na televiziji jer ona oduzima poziciju koju je televizija sebi sagradila u posljednjih pedesetak godina, i kako statistike pokazuju, svaki sat pogledanog televizijskog programa direktno smanjuje želju gledatelja za aktivizmom ili bilo kakvim političkim angažmanom.

Televizija je sve više out



Nebojša Grbačić
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. prosinac 2025 04:18