U zagrebačkom HNK-u jučer je održana konferencija za novinare u povodu prve ovogodišnje operne premijere, uz naglasak da je to ujedno prva premijera otkako je mjesto ravnatelja Opere preuzeo Branko Mihanović.
Riječ je o novoj produkciji dviju popularnih verističkih jednočinki, koje su najčešće izvode u paru, iste večeri. To su "Cavalleria Rusticana" Pietra Mascagnija i "Paggliacci" Ruggiera Leoncavalla. Susret s novinarima otvorio je ravnatelj Opere HNK Branko Mihanović, predstavivši troje prisutnih izvođača: redatelja Plamena Kartaloffa, jednog od dvojice asistenata dirigenta Gianluccu Marciana te naposljetku glavnu pjevačku zvijezdu produkcije Gianfranca Cecchelea. Taj slavni talijanski tenor u Zagreb stiže doslovce iz operne povijesti, u kojoj je svoje mjesto zauzeo još prije 40 godina, kada je, primjerice, u Parizu pjevao s Mariom Callas, što je ovjekovječeno i na jednom od njegovih brojnih diskografskih izdanja.
Bugarski redatelj inzistira na glumi
Gotovo isto toliko prošlo je i od poznate snimke upravo ovih dviju opera u kojima je Cecchele pjevao pod ravnanjem legendarnog Herberta von Karajana. Gianfranco Cecchele, tek stigavši u Zagreb, na tiskovnoj konferenciji je prvi put susreo i upoznao redatelja predstave, gosta iz Bugarske Plamena Kartaloffa. Nakon što je pažljivo (uz prijevod) slušao izlaganje redatelja o koncepciji predstave, duhovito mu je replicirao: "Kad je zapjevam, i vi ćete plakati". Naime, Kartaloff je govorio o tome kako operi pristupa kao o kazalištu s glazbom u kojem od pjevača traži mnogo više od pjevanja pred dirigentom na "rampi". Stoga je pokuse počeo kao da priprema dramski komad, detaljno s pjevačima analizirajući rečenicu po rečenicu teksta, očekujući od njih oslobađanje velike umjetničke i emocionalne energije te duboku psihološku karakterizaciju likova.
I ulogu Turiddua pjeva gost iz Italije
Današnju pjevačku kondiciju tenora Cecchelea, koji je izrazio veliko zadovoljstvo dolaskom u Zagreb, publika će moći provjeriti na premijeri 20. siječnja. Cecchele će tumačiti ulogu Canija u "Pagliaccima", dok će glavnu mušku ulogu u "Cavalleriji" Turiddua također tumačiti gost iz Italije, daleko manje poznati tenor Francesco Anile. Dirigent predstave je Loris Voltolini, a premijernu postavu još čine: Inge Heinl-Stančić (Santuzza), Neda Martić (Lucia), Igor Hapač (Alfio) i Helena Lucić (Lola); Adela Golac-Rilović (Nedda), Siniša Hapač (Tonio), Marko Cvetko (Beppe), Alen Ruško (Silvio) te dječji zbor Zvjezdice. Scenograf je Ivo Knezović, kostimograf Leo Kulaš, a oblikovatelj svjetla Zoran Mihanović.
Vlatka Oršanić ne pjeva i optužuje upravu HNK
Na konferenciji je postavljeno i pitanje zašto je i kako iz pjevačke podjele nestala Vlatka Oršanić, koja je još do pred kraj prosinca sudjelovala na pokusima. Ravnatelj Opere izjavio je da u tome ne vidi ništa sporno, a intendantica je na izravno pitanje odgovorila da se s umjetnicom "nisu našli", ni financijski, ni umjetnički.
Vlatka Oršanić, koja bi među solisticama svakako bila ime s najvećim renomeom, ispričala nam je, pak, da se upravo na poziv maestra Voltolinija odlučila prihvatiti uloge Santuzze, te da su nakon pokusa i redatelj i dirigent bili zadovoljni. Međutim, zapelo je na komunikaciji s intendanticom, s kojom je uspjela razgovarati samo jednom. Budući da nikako nije dobivala odgovor na upite o ugovoru, umjetnica je upravi HNK 27. prosinca uputila pismo u kojem zaključuje da oni očito ne žele njezino sudjelovanje u projektu. Tek deset dana poslije poštom je dobila odgovor u kojem se tvrdi suprotno, a njoj se predbacuje postavljanje neprihvatljivih uvjeta. Vlatka Oršanić bila je zaprepaštena jučerašnjom izjavom intendantice pitajući se odakle Ani Lederer "pravo, kompetencija i smjelost" da govori o umjetničkom razilaženju i na taj način je kleveće? A isprovocirana pričom o navodno nemogućim financijskim zahtjevima, otkrila nam je da joj je nuđeno 1500 eura po predstavi, a ona je tražila 2000, što je njezin minimalni honorar, i to samo za zagrebački HNK jer uvijek i svuda gdje nastupa dobiva više.
- Zabezeknuta sam takvim katastrofalnim odnosom prema ljudima, uloge se očito i dalje dijele po babu i stričevima, a sve razgovore s upravom HNK treba snimati jer usmeni dogovor tamo očito ništa ne vrijedi - rekla je Oršanić.
Branimir Pofuk
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....