Automobili iz Sjedinjenih Američkih Država oduvijek su bili predmet želja europskih kupaca. Ne zbog tehničkih inovacija ili originalnosti, nego zbog niže cijene. Drugim riječima, oduvijek su automobili bili mnogo povoljniji u SAD-u nego na Starom kontinentu. Na takvu cijenu utječe mnogo faktora, poput tečaja dolara ili veličine tržišta, čime konkurencija na tržištu automatski postaje iznimno velika, no na cijenu najviše utječu različiti mehanički dijelovi koji se ugrađuju u pojedine automobile. Poznato je da su mnogi automobili koji su bili dostupni jedino na američkom tržištu došli u Europu, no manje je poznato koliko je promjena bilo potrebno napraviti kako bi zadovoljili stroge kriterije Europske Unije.
Naravno, pod time mislimo na homologaciju koju svaki automobil mora proći. Također, svi automobili proizvedeni u Europi iz tvornice izlaze sa svojevrsnim “imenom i prezimenom”, odnosno certifikatom koji potvrđuje da su proizvedeni i izrađeni prema pravilima koja vrijede na Starom kontinentu. S druge strane, automobili namijenjeni tržištu SAD-a nemaju takav certifikat, nego onaj koji se odnosi na uvjete, pravila i druge regulative koji vrijede za njihovo tržište. Naravno, ta se pravila uvelike razlikuju, kao što se razlikuju i u drugim granama
17 00 dijelova i komponenti razlikuje Mercedes E-klasu iz Europe i SAD-a
gospodarstva.
Hrvatska je uvođenjem obavezne homologacije uvela red u trgovanje automobilima jer ako želite voziti američki automobil kod nas, prvo morate zadovoljiti homologaciju, odnosno stroge kriterije kojima se utvrđuje je li model izrađen prema pravilima koje propisuje zakon.
Homologaciju mogu izbjeći jedino povratnici i useljenici, koji automobil mogu uvesti kao stvar za kućanstvo, no moraju zadovoljiti određene uvjete. Prvo moraju dokazati da se u državu vraćaju nakon najmanje jedne godine boravka u inozemstvu, drugi je uvjet da vozilo koje uvoze posjeduju najmanje šest mjeseci, a treći da vozilo uvezu u roku od jedne godine od povratka.
Naravno, takvih je slučajeva vrlo malo. Stoga zabrinjava to što se na našim cestama može vidjeti sve više automobila uvezenih iz Amerike. To je posljedica nedavno donesenog zakona koji omogućava uvoz automobila uz neke male izmjene. Naprimjer, uz promjene svjetlosnih sustava i provjere emisije štetnih plinova, što je u najmanju ruku besmisleno.
Kada je Nissan odlučio prodavati svoj model Murano na europskom tržištu, zbog propisa su
bili primorani na automobilu napraviti više od 500 promjena, što nije zanemarivo. Među ostalim, morali su izmijeniti i sustav kočenja, koji zbog nižih ograničenja brzine u SAD-u u odnosu na naša ne zadovoljava homologacijske propise Hrvatske i Europe. To je samo jedna u nizu promjena koje mogu utjecati, a i utječu, na sigurnost automobila. Naprimjer, Mercedes E klase za američko i europsko tržište razlikuje se zbog čak 1700 izmjena.
Zbog takvih previda, zastupnicima pojedinih marki automobila trebalo bi se pri uvozu modela iz prekooceanskih zemalja, s čime oni obično nisu povezani, prijaviti broj šasije kako bi ga mogli dostaviti centru za vozila u Hrvatskoj i popis promjena koje je potrebno napraviti kako bi model ispunio sigurnosne uvjete koje jamči proizvođač. No to naš zakon ne propisuje. S druge strane, svaki zastupnik određeni automobil mora uvesti u svoje servisne centre kako bi se ispoštovalo jamstvo. To je praktički nemoguće izvesti jer je mnogo dijelova drukčije u odnosu na europske automobile.
Razlike između Mercedesa E - klase iz Europe i SAD-a
Senzor tlaka u gumama
Nosač prednjeg sjedala
Lambda sonda
Alternator
Automatski mjenjač
Papučica gasa
Stražnji amortizeri
Prednji diferencijal
Kočione pločice
Kočioni diskovi
Letva volana
Spremnik goriva
Katalizator
Ispušni lonac
Hladnjak turbine
Hladnjak vode
Elektronika
Instrument ploča
Pumpa goriva
Stražnja svjetla
Prednja svjetla
Zračni jastuci
Ovo su samo neke od promjena koje bi se trebale učiniti prilikom uvoza automobila iz SAD-a kako bi zadovoljio pravila kojih se moraju držati proizvođači. Kada bi se sve te promjene napravile, cijena automobila bila bi gotovo ista kao i u Americi. Europska pravila su stroža, zbog čega su automobili koji su namijenjeni za naše tržište skuplji, ali u konačnici i sigurniji. Također niti jedan automobil koji je namijenjen tržištima izvan Europe ne može proći na EuroNCAP testu sigurnosti.
Iako svi mi želimo dobiti što je više moguće za što manje novca, uvoz automobila namijenjenih za tržište SAD-a možda i nije najsretnija opcija. Proizvod koji kupujete prema svim zakonima mora biti napravljen u skladu s uvjetima koji vladaju na pojedinom tržištu. Tako ćete biti sigurni da ste kupili automobil koji je naprimjer osvojio maksimalni broj bodova na EuroNCAP testu, što će vam garantirati sigurnost. Snažne, i za naše ceste i način vožnje, sigurne kočnice koje neće otkazati poslušnost u vožnji. Također, ako ste se već odlučili na uvoz takvih automobila, bilo bi najpametnije da odmah prijavite zastupniku broj šasije, kako bi vas uputio na to što bi bilo najbolje promijeniti na tom automobilu. Tako ćete biti sigurni da vozite automobil koji vas neće iznevjeriti u ključnom trenutku.
Nisann Murano
Drukčiji ovjes, kočnice i mjenjač
Iako Nissan Murano proizveden za tržište SAD-a izgleda skoro identično kao i onaj namijenjen tržištu Starog kontinenta, više od 500 promjena izvršeno je kako bi zadovoljio europske regulative i zakone.
Promjene se u grubo mogu svesti na prepravke na kočnicama, elementima udobnosti i upravljaču. Detaljniji pregled vozila otkriva brojna važna aerodinamička poboljšanja kako bi se smanjila potrošnja goriva i kako bi se osigurala bolja stabilnost. Osim većih, jačih i izdržljivijih kočnica promjene su izvršene i na mehaničkim dijelovima, uključujući i ugradnju hladnjaka za ulje te drugih poboljšanja po pitanju grijanja. Također, elektronska kontrola CVT automatskog prijenosa brzina dorađena je tako da omogući tri načina promjene brzina u odnosu na prijašnja dva. Sve ovo, ali i mnoštvo drugim promjena, trebalo bi biti potrebno izvršiti i na automobilu koji se uvozi iz SAD-a kako bi bio siguran.
Nissan 350 Z
Znatno poboljšana aerodinamika
Brojne modifikacije Nissan je morao napraviti kako bi se sportski model 350 Z prilagodio europskim regulativama. Najviše promjena napravljeno je kako bi se prilagodio strožim ograničenjima brzine u Europi i bio komforan za vožnju. Također, brojne promjene učinjene su
i na ovjesu, koji je po mnogočemu kvalitetniji i izdržljiviji u odnosu na model iz SAD-a. Aerodinamika je bitna stavka u Europi, zbog čega su prednji i zadnji spojler izmijenjeni i unaprijeđeni. Kočnice su snažnije, a ugrađeni su i sustavi za hlađenje koji se ne mogu naći na prekooceanskom modelu. Emisija štetnih plinova također je bitna stavka, zbog koje proizvođač mora učiniti mnoštvo promjena, od aerodinamike, pa sve do ispušnog sustava. Iako kupci pri kupnji automobila većinom primijete samo nižu cijenu, u obzir bi trebali uzeti i to da ti automobili nisu predviđeni za europske ceste.
Marijo Musa
Naravno, pod time mislimo na homologaciju koju svaki automobil mora proći. Također, svi automobili proizvedeni u Europi iz tvornice izlaze sa svojevrsnim “imenom i prezimenom”, odnosno certifikatom koji potvrđuje da su proizvedeni i izrađeni prema pravilima koja vrijede na Starom kontinentu. S druge strane, automobili namijenjeni tržištu SAD-a nemaju takav certifikat, nego onaj koji se odnosi na uvjete, pravila i druge regulative koji vrijede za njihovo tržište. Naravno, ta se pravila uvelike razlikuju, kao što se razlikuju i u drugim granama
17 00 dijelova i komponenti razlikuje Mercedes E-klasu iz Europe i SAD-a
![]() |
Hrvatska je uvođenjem obavezne homologacije uvela red u trgovanje automobilima jer ako želite voziti američki automobil kod nas, prvo morate zadovoljiti homologaciju, odnosno stroge kriterije kojima se utvrđuje je li model izrađen prema pravilima koje propisuje zakon.
Homologaciju mogu izbjeći jedino povratnici i useljenici, koji automobil mogu uvesti kao stvar za kućanstvo, no moraju zadovoljiti određene uvjete. Prvo moraju dokazati da se u državu vraćaju nakon najmanje jedne godine boravka u inozemstvu, drugi je uvjet da vozilo koje uvoze posjeduju najmanje šest mjeseci, a treći da vozilo uvezu u roku od jedne godine od povratka.
Naravno, takvih je slučajeva vrlo malo. Stoga zabrinjava to što se na našim cestama može vidjeti sve više automobila uvezenih iz Amerike. To je posljedica nedavno donesenog zakona koji omogućava uvoz automobila uz neke male izmjene. Naprimjer, uz promjene svjetlosnih sustava i provjere emisije štetnih plinova, što je u najmanju ruku besmisleno.
Kada je Nissan odlučio prodavati svoj model Murano na europskom tržištu, zbog propisa su
| 500 dijelova razlikuje europsku i američku izvedbu Nissana Murano i 350Z |
Zbog takvih previda, zastupnicima pojedinih marki automobila trebalo bi se pri uvozu modela iz prekooceanskih zemalja, s čime oni obično nisu povezani, prijaviti broj šasije kako bi ga mogli dostaviti centru za vozila u Hrvatskoj i popis promjena koje je potrebno napraviti kako bi model ispunio sigurnosne uvjete koje jamči proizvođač. No to naš zakon ne propisuje. S druge strane, svaki zastupnik određeni automobil mora uvesti u svoje servisne centre kako bi se ispoštovalo jamstvo. To je praktički nemoguće izvesti jer je mnogo dijelova drukčije u odnosu na europske automobile.
Razlike između Mercedesa E - klase iz Europe i SAD-a
Senzor tlaka u gumama
Nosač prednjeg sjedala
Lambda sonda
Alternator
Automatski mjenjač
Papučica gasa
Stražnji amortizeri
Prednji diferencijal
Kočione pločice
Kočioni diskovi
Letva volana
Spremnik goriva
Katalizator
Ispušni lonac
Hladnjak turbine
Hladnjak vode
Elektronika
Instrument ploča
Pumpa goriva
Stražnja svjetla
Prednja svjetla
Zračni jastuci
Ovo su samo neke od promjena koje bi se trebale učiniti prilikom uvoza automobila iz SAD-a kako bi zadovoljio pravila kojih se moraju držati proizvođači. Kada bi se sve te promjene napravile, cijena automobila bila bi gotovo ista kao i u Americi. Europska pravila su stroža, zbog čega su automobili koji su namijenjeni za naše tržište skuplji, ali u konačnici i sigurniji. Također niti jedan automobil koji je namijenjen tržištima izvan Europe ne može proći na EuroNCAP testu sigurnosti.
|
Ventil goriva
|
![]() |
Iako svi mi želimo dobiti što je više moguće za što manje novca, uvoz automobila namijenjenih za tržište SAD-a možda i nije najsretnija opcija. Proizvod koji kupujete prema svim zakonima mora biti napravljen u skladu s uvjetima koji vladaju na pojedinom tržištu. Tako ćete biti sigurni da ste kupili automobil koji je naprimjer osvojio maksimalni broj bodova na EuroNCAP testu, što će vam garantirati sigurnost. Snažne, i za naše ceste i način vožnje, sigurne kočnice koje neće otkazati poslušnost u vožnji. Također, ako ste se već odlučili na uvoz takvih automobila, bilo bi najpametnije da odmah prijavite zastupniku broj šasije, kako bi vas uputio na to što bi bilo najbolje promijeniti na tom automobilu. Tako ćete biti sigurni da vozite automobil koji vas neće iznevjeriti u ključnom trenutku.
|
Uvoz automobila iz SAD-a nije uvijek najbolja opcija
|
Nisann Murano
Drukčiji ovjes, kočnice i mjenjač
Iako Nissan Murano proizveden za tržište SAD-a izgleda skoro identično kao i onaj namijenjen tržištu Starog kontinenta, više od 500 promjena izvršeno je kako bi zadovoljio europske regulative i zakone.
Promjene se u grubo mogu svesti na prepravke na kočnicama, elementima udobnosti i upravljaču. Detaljniji pregled vozila otkriva brojna važna aerodinamička poboljšanja kako bi se smanjila potrošnja goriva i kako bi se osigurala bolja stabilnost. Osim većih, jačih i izdržljivijih kočnica promjene su izvršene i na mehaničkim dijelovima, uključujući i ugradnju hladnjaka za ulje te drugih poboljšanja po pitanju grijanja. Također, elektronska kontrola CVT automatskog prijenosa brzina dorađena je tako da omogući tri načina promjene brzina u odnosu na prijašnja dva. Sve ovo, ali i mnoštvo drugim promjena, trebalo bi biti potrebno izvršiti i na automobilu koji se uvozi iz SAD-a kako bi bio siguran.
Nissan 350 Z
Znatno poboljšana aerodinamika
Brojne modifikacije Nissan je morao napraviti kako bi se sportski model 350 Z prilagodio europskim regulativama. Najviše promjena napravljeno je kako bi se prilagodio strožim ograničenjima brzine u Europi i bio komforan za vožnju. Također, brojne promjene učinjene su
i na ovjesu, koji je po mnogočemu kvalitetniji i izdržljiviji u odnosu na model iz SAD-a. Aerodinamika je bitna stavka u Europi, zbog čega su prednji i zadnji spojler izmijenjeni i unaprijeđeni. Kočnice su snažnije, a ugrađeni su i sustavi za hlađenje koji se ne mogu naći na prekooceanskom modelu. Emisija štetnih plinova također je bitna stavka, zbog koje proizvođač mora učiniti mnoštvo promjena, od aerodinamike, pa sve do ispušnog sustava. Iako kupci pri kupnji automobila većinom primijete samo nižu cijenu, u obzir bi trebali uzeti i to da ti automobili nisu predviđeni za europske ceste.
|
|
Marijo Musa


Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....