U2 napokon dolaze u Zagreb

rubrike

GLAZBA
više iz
ZAGREB -  Muke hrvatske rock-publike koja je u proteklih nekoliko godina ostala uskraćena za koncerte Rolling Stonesa, Red Hot Chili Peppersa i AC/DC, a mnoge je kosnula i činjenica da je Madonna tri puta zaobišla Zagreb, napokon će biti ublažene godinama iščekivanim nastupom U2 na na stadionu u Maksimiru, 10. kolovoza za koji bi se ulaznice trebale početi prodavati 27. ožujka.

FOTOGALERIJA
U2 osnovani su 1976. godine u Dublinu kad je četrnaestogodišnji bubnjar Larry Mullen Jr. izvjesio oglas “tražim glazbenike” na oglasnoj ploči škole Temple Mount. Ubrzo su četiri tinejdžera, inspirirani punkom počeli vježbati u kuhinji Mullenovih, pobijedili na natječaju Guiness piva za lokalne bendove te 1979. objavili slabo zapažen singl “U23”. Tek potpisom za Island Records kreću na put slave, prvo singlom “11 O'Clock Tick Tock”, a potom i albumom “Boy” (1980). Drugi album “October” (1981) iznjedrio je hit “Gloria”, no tek je treći album “War” (1983) s antologijskom političkom pjesmom “Sunday Bloody Sunday” doveo U2 do vrha britanske top-liste i nadomak američkog Top 10. Nakon mini-albuma uživo “Under A Blood Re Sky” (1983), U2 uz pomoć Briana Enoa hrabro zaokreću kurs i objavljuju tranzicijski album “The Unforgettable Fire” (1984) s hitom “Pride (In The Name Of Love)” da bi ih glasoviti nastup na Live Aidu 1985. promovirao u kandidata za najveći svjetski rock bend. Epohalan album “The Joshua Tree” (1987) u prekrasno prostranoj produkciji Daniela Lanoisa s hitovima “Where The Streets Have No Name”, “I Still Haven't Found What I'm Looking For”, “With Or Without You” i drugima etablirao ih je na tom tronu kao sastav koji se hrabro upušta u eksperimente, ne gubeći na prepoznatljivosti iskazanoj glasom Bona kao jednog od najemotivnijih pjevača od Sinatre do danas, oštrom minimalističkom gitarom The Edgea i post-punk ritmovima basiste Adama Claytona i bubnjara Larryja Mullena.

Nakon albuma i dokumentarnog filma “Rattle And Hum” (1988) na kojem bez zadrške iskazuju fascinaciju američkom pop-kulturom i roots-glazbom, U2 snimaju izazovan album “Achtung Baby” (1991), inspiriran Bowiejevom berlinskom fazom, mančesterskom rave-scenom i avangardnijim glazbenim strujanjima, Ipak, s albumima “Zooropa” (1993) i “Pop” (1997) ulaze u problematično razdoblje nakon kojeg se u prvoj dekadi 21. stoljeća vraćaju samima sebi s “All That You Can't Leave Behind” (2000), “How To Dismantle An Atomic Bomb” (2004) i “No Line On The Horizon” (2009), najboljim albumom nakon 1991. godine. Himnične melodije stadionskih proporcija, temeljene na post-punk estetici i otvorenosti novim glazbenim stilovima te sociološki i kulturološki zanimljiv kontrapunkt pankerskih ideala, socijalne pravičnosti, kršćanskog nauka, humanizma i globalnog socio-političkog angažmana ostao je konstanta U2 od ranih 80-ih do danas.

Bono se s humanitarnim radom na ublažavanju problema gladi i AIDS-a u Africi te zalaganjem kod svjetskih političkih lidera za brisanje dugova zemljama Trećeg svijeta nametnuo kao osoba od velikog utjecaja i ugleda koja su ugošćabali Papa Ivan Pavao II, Clinton, Bush, Blair, Schroeder, Chirac i drugi svjetski lideri što mu je donijelo naslov osobe godine po magazinu Time i tri kandidature za Nobelovu nagradu za mir, ali i niz kritika zbog navodne prevelike medijske eskponiranosti.

Najstariji ovdašnji fanovi mogli bi reći kako U2 u Zagreb dolaze 25 godina prekasno, ali to nije točno jer Boni i družina fascinantnom vještinom već gotovo četvrt stoljeća obnavljaju svoju publiku, iznova uspješno držeći poziciju najvećeg svjetskog rock benda čiji koncerti privlače milijune ljudi diljem planete, kako na dvorane i stadione, tako i u kina (“U2 3D”). Nadalje, Bono, The Edge, Adam Clayton i Larry Mullen Jr. u Zagreb dolaze nakon u eri u kojoj je postalo jasno – spomenimo samo Coldplay, Radiohead, Kings Of Leon, Arcade Fire – kako je U2 jedan od glazbeno najutjecajnijih rock-sastava svih vremena.

I, možda najvažnije, U2 dolaze u trenutku u kojem je užasno bitno potvrditi kako ovdje ima dovoljno publike i za nešto drugo, a ne samo za Thompsonove pjesme o rodu i tlu ili zavijajuće zapomagalice turbo-folka. Zagrebu i Hrvatskoj nasušno nedostaju baš ovakvi veliki koncertni događaji na kojima bi i ovdašnja publika imala prigodu osjetiti pripadnost normalnom svijetu, a ne da nam sve počinje i završava na Bregani i Bajakovu. U tom smislu, nastup U2 na maksimirskom stadionu nije samo velik koncertni, nego i strahovito važan društveno-politički događaj.

Igrom slučaja, na isti dan na koji su U2 potvrdili dolazak u Zagreb, Hrvatska je prihvatila medijaciju i time si vjerojatno otvorila put u Europsku Uniju. Možda bolja vremena ipak dolaze, no nismo li to pomislili i kad je prije dvadesetak godina na istome stadionu David Bowie privukao pedesetak tisuća ljudi ili kad su Stonesi na hipodrom koncem 90-ih dovukli 80.000 ljudi?





1979. objavili prvi singl

12 objavljenih studijskih albuma

145 milijuna prodanih primjeraka albuma

715 milijuna funti procjena je kolektivnog bogastva grupe U2

22 osvojena Grammyja

3 nominacije Bona za Nobelovu nagradu

2005. primljeni u Rock And Roll Hall Of Fame

The Joshua Tree

War

Achtung Baby

The Unforgettable Fire

Boy

No Line On The Horizon
U2 U BROJKAMA

NAJBOLJI ALBUMI U2





The Edge kaže kako je “No Line On The Horizon” album kao stvoren za “koncetni kontekst” te da će ovom turnejom U2 “donijeti nešto posve novo" u taj aspekt glazbenog biznisa i pop-kulture. Naime, turneju U2360 pod sponzorstvom Blackberryja, U2 će odraditi na rotirajućoj pozornici s cilindričnim video-ekranima koja će sa sve četiri strane biti okružena publikom, a trebala bi biti pozicionirana bliže centru nogometnog igrališta nego što je to uobičajeno na stadionskim koncertima što bi, navodno, moglo povećati kapacitet stadona za 15-20% i možda donijeti nešto niže cijene ulaznica. Navodno bi na svakom koncertu 10.000 ulaznica trebalo biti pordano po cijeni od samo 30 dolara dok bi se ostale ulaznice trebale prodavati po cijenama od 55 do 95 dolara, VIP zona za 250 dolara.

Nije sporno, imali smo krasnih velikih inozemnih i domaćih rock i pop-koncerata u posljednjih desetak godina Spomenimo tek R.E.M., Boba Dylana, Pearl Jam, Depeche Mode, Iron Maiden na poljudu, Hladno pivo na Jarunu i Domu sportova, T.B.F. nedavno u Domu sportova, Pagea & Planta, Nicka Cavea, Noru Jones, Aliciju Keys, dolaze Kraftwerk, Moby i ponovo Franz Ferdinand, krenulo je dobro s open-air rock-festivalima, ali Zagrebu i Hrvatskoj kronično nedostaju koncertni spektakli najvišeg ranga poput onih koje pred više od 20.000 ljudi u inozemstvu priređuju U2, Bruce Springsteen, Rolling Stones, AC/DC, Red Hot Chili Peppers, Coldplay, Metallica, Foo Fighters, Green Day, Radiohead i ostali najveći rock-izvođači današnjice. Uostalom, čemu Arena ako u njoj nećemo dočekati imena poput navedenih?
U2360 TOUR

U2 I TKO JOŠ?



Aleksandar Dragaš
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. prosinac 2025 05:28