Kakva je razlika između vozača koji je položio vozački ispit položio odmah s navršenih 18 godina i vozača koji je vozački ispit položio samo dan prije svog 24. rođendana? Na prvi pogled nikakva. Oba su vozača uspješno položila potrebne ispite poznavanja propisa i upravljanja automobilom i oba su kao brucoši zakoračili u vozački svijet. Pa ipak, razlika među njima postoji i to velika. Čak toliko da je jedan od njih diskriminiran u zapošljavanju. Naš Zakon o sigurnosti prometa na cestama poznaje odredbu o mladom vozaču i određuje da je mladi vozač svaki vozač u dobi od 16 do 24 godine.
A uz to, mladom vozaču idu i ograničenja, pa ne smije upravljati vozilom na cesti brzinom većom od 80 km/h, na otvorenoj cesti brzinom većom od 100 km/h, odnosno 120 km/h na autocesti, kao i da ne smije upravljati niti početi upravljati motornim vozilom ako u organizmu ima alkohola ili ako samo pokazuje znakove alkoholiziranosti! I najvažnije, ne smiju upravljati automobilom čija snaga motora prelazi 75 kW (102 KS).
To je ograničenje upitno i sa stajališta Ustava. Od dvojice vozača spomenutih u uvodu, jedan se praktički ne može zaposliti na pojedinim radnim mjestima, jer ne smije voziti automobil s više od 102 KS. Ili će se zaposliti, pa odbiti ako šef zatraži da ga, primjerice, odveze službenim VW Passatom 2.0 TDI sa 140 KS na sastanak u Zagreb. Odbije li taj zadatak, može izgubiti posao. Prihvati li ga, zbog prekršaja može zaraditi novčanu kaznu od 1000 kuna. Jesu li oba vozača u ovom slučaju u istom položaju? Nisu. Zakon jednom vozaču nalaže i do šest godina vožnje s ograničenjima, a drugom ni minute, iako su oba u isto vrijeme dobila vozačku dozvolu. Mlađi vozač je diskriminiran. Zbog toga, ali i niza drugih spornih članaka, skupina saborskih zastupnika još je 2008. zatražila ocjenu ustavnosti pojedinih članaka važećeg Zakona o sigurnosti prometa. Rezultati su već vidljivi – 7. travnja ove godine odlukom Ustavnog suda ukinut je članak 199., prema kojem su vozači sa do 0,5 promila alkohola u krvi plaćali 700 kuna kazne samo ako su počinili prekršaj!
Cijela pričao mladim vozačima vuče korijene još iz starog zakona, donesenog 2004., koji je također predviđao ograničenja za mlade vozače, ali su ta ograničenja bila vezana uz svladavanje programa sigurne vožnje. Zakonom je, naime, bilo određeno da mladi (bolje rečeno novi, jer godine starosti nisu bile važne) vozači moraju u roku od dvije godine nakon položenog ispita proći školu sigurne vožnje, kako bi znali pravilno reagirati u kritičnim situacijama (proklizavanje, zanošenje stražnjeg dijela...).
Vozači koji su tada položili vozački ispit i dobili vozačku dozvolu, međutim, nikad nisu prošli školu sigurne vožnje, jer nisu imali gdje, pa je ta obaveza jednostavno ukinuta. Bilo je, naime, jednostavnije ukinuti tu obvezu, nego utjecati na poduzetnike da otvore četiri ili pet centara poput danas jedinog Auto Management Centra u Mićevcu kraj Zagreba. Izgradnju centara u svim većim gradovima najavljivali su i Zubak i HAK, a uvođenje škole sigurne vožnje na postojećim stazama namjeravali su otvoriti i Automotodrom Grobnik te TSV Marani. Nadležna ministarstva, međutim, nisu propisala ni minimalne uvjete za centre sigurne vožnje, ni program školovanja, pa je najlakše bilo ukinuti obvezu polaska škole sigurne vožnje i uvesti ograničenja za sve vozače do 24 godine.
Je li to pravedno? Nije. Činjenica, doduše, jest da su mladi vozači u prometu skloniji riziku i prema tome opasniji od starijih. Vozači stari od 20 do 24 godine lani su skrivili 6984 prometne nesreće. No, gotovo jednak broj prometnih nesreća skrivili su vozači sljedeće starosne kategorije – od 25 do 29 godina (6210 nesreća). Vrijede li i za njih ograničenja o snazi, brzini ili alkoholu kao za mlade do 24 godine? Ne! Također, policijske statistike otkrivaju da su od mladih vozača puno opasniji neiskusni. Vozači s jednom do pet godina staža u prošloj su godini, naime, izazvali čak 10.945 prometnih nesreća, za razliku od iskusnijih vozača s pet do deset godina staža, odgovornih za 7727 nesreća (29,4 posto manje).
Kako, dakle, ispraviti nepravdu nanesenu mladima, a ne izazvati kaos na prometnicama? Postoji čitav niz prijedloga, ali zadržat ćemo se samo na dva. Prvi podrazumijeva korištenje iskustava iz zemalja Europske unije. Većina država članica uvela je ili se sprema uvesti pojam vozača-početnika, a to je svaki vozač do navršene 21 godine starosti i svaki vozač s vozačkim stažom kraćim od 2 godine. Vozač-početnik obavezno mora proći školu sigurne vožnje u ukupnom trajanju od 8 do 12 sati, koja obuhvaća otklanjanje loših navika stečenih u početku samostalne vožnje, vježbe snalaženja u kritičnim situacijama (kočenje pri različitim brzinama i na skliskoj podlozi, izbjegavanje prepreka…), te radionicu o posljedicama prebrze i vožnje pod utjecajem alkohola. U tom bi slučaju otpala sadašnja optužba da su mladi vozači diskriminirani i u pogledu zapošljavanja. Pritom bi, međutim, trebalo propisati sadržaj programa sigurne vožnje i minimalne tehničke uvjete za centre na kojima se nude škole sigurne vožnje.
Drugi prijedlog podrazumijeva skraćenje statusa mladog vozača sa sadašnjih 6 na 4 godine, odnosno trajanje do navršene 22 godine. K tome, mladim bi vozačima trebalo omogućiti ukidanje ograničenja već poslije tri godine, ako u dotadašnjem vozačkom stažu ne počini nijedan prometni prekršaj, odnosno produljenja statusa mladog vozača za godinu ili dvije ako u međuvremenu počini čitav niz prekršaja. S obzirom na velik broj stradanja u kojima sudjeluju mladi vozači, trebalo bi razmisliti i o tome kako privući (i bez zakonske obveze) što veći broj mladih da nakon vozačkog ispita prođu škole sigurne vožnje i tako steknu dodatna znanja o odgovornom ponašanju u vožnji i izbjegavanju iznenadnih opasnosti na cesti.
1. Samo u autima do 102 KS
Mladi vozač s položenom B kategorijom ne smije upravljati osobnim vozilom čija snaga motora prelazi 75 kW, jer će u suprotnom će biti kažnjen sa 1000 kuna
2. Ni kapi alkohola u krvi
Vozač stari između 16 i 24 godine smiju sjesti za upravljač samo ako u krvi nemaju ni kapi alkohola, za razliku od starijih vozača, koji mirne duše mogu voziti i sa 0,5 promila
3. 10 km/h sporije od ostalih
Uz ograničenje snage na 102 KS i alkohola na 0,0 promila, mladi vozači moraju poštovati i posebna ograničenja brzine – od ostalih vozača moraju biti sporiji za 10 km/h
OGRANIČENJA ZA MLADE VOZAČE
Ograničenja za vozače/Posebna ograničenja za mlade vozače
Dozvoljena brzina na cestama izvan naselja: 90 km/h/80 km/h
Dozvoljena brzina na brzoj i cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih vozila: 110 km/h/100 km/h
Ograničenje brzine na autocesti: 130 km/h/120 km/h
Alkohol: 0,5 promila/0,0 promila
Upravljanje vozilom - Ne smije sa B kategorijom upravljati vozilom čija snaga motora prelazi 75 kW (102 KS).
Izvor: MUP
Prometne nesreće prema vozačkom stažu vozača koji su ih skrivili u 2009.
Godine staža Nesreća Poginulih
1 do 5 godina 9969 104
1 godina 2636 20
2 godina 2298 32
3 godina 1768 18
4 godina 1649 14
5 godina 1618 20
5 do 10 godina 6914 72
6 godina 1528 18
7 godina 1543 17
8 godina 1341 13
9 godina 1304 11
10 godina 1198 13
Izvor: MUP
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....