•
Stanujem u poslovno-stambenoj zgradi u kojoj ima trideset stanova i nekoliko poslovnih prostora, lokala. Na sastanku svih suvlasnika odlučili smo se provesti etažiranje zgrade kako bismo staru praonicu rublja i dio hodnika pretvorili u poslovnu prostoriju koju ćemo dati u zakup i tako ostvariti prihod koji bismo koristili za održavanje zgrade. Također, etažiranjem želimo odrediti točne suvlasničke omjere da bismo pravilno rasporedili sve troškove upravljanja i održavanja zgrade. Dali smo uputu upravitelju zgrade da nađe stručnu osobu koja će provesti etažiranje, ali on to oteže već skoro godinu dana jer navodno nije mogao naći nekoga tko bi to učinio uz odgodu plaćanja, a sada isto tako čeka da vidi hoće li stanari na prvom katu prodati svoj stan kako se ne bi morao mijenjati tek izrađeni elaborat. Kako ubrzati postupak etažiranja, što učiniti u slučajevima kada se nakon izrade etažnog elaborata promijeni netko od suvlasnika?
Etažiranjem zgrade mogu se riješiti nesređeni međuvlasnički odnosi i uspostaviti pravi suvlasnički omjeri kako bi se pravilno rasporedili troškovi održavanja zgrade. Također, moguće je izvršiti i preraspodjelu prostora unutar zgrade ako to dozvoljavaju lokacijski uvjeti. Sve je to moguće učiniti ukoliko postoji volja svih suvlasnika. Suvlasnički omjeri izračunavaju se iz odnosa korisnih vrijednosti stanova ili poslovnih prostora, ureda i lokala prema korisnoj vrijednosti cijele zgrade.
Tako se uspostavljaju drugačiji suvlasnički odnosi od onih koji bi bili uspostavljeni kada bi se uspoređivale samo površine tih prostora. Upravo je Zakon o vlasništvu i odredio da se izračunavaju korisne vrijednosti posebnih dijelova kako bi se suvlasnički omjeri uspostavili prema tom odnosu. Time se postiže pravednija raspodjela troškova između suvlasnika zgrade. Naime, troškovi održavanja, upravljanja i redovnog korištenja zajedničkih uređaja kao što su liftovi, rasvjeta, grijanje i hlađenje, čišćenje raspoređuju se među suvlasnicima upravo prema upisanim suvlasničkim omjerima. Na taj je način zakonodavac predvidio da veće obveze imaju oni suvlasnici čiji prostori imaju veće korisne vrijednosti.
U zgradi kao što je vaša, koja je mješovite namjene, poslovno-stambena, veće troškove održavanja snosit će vlasnici poslovnih prostora i lokala ako se utvrdi njihova veća korisna vrijednost u odnosu na stanove. Što se tiče troškova izrade etažnog elaborata, predlažem da vaš upravitelj pronađe vještaka, odnosno tvrtku koja je spremna svoje troškove namiriti iz pričuve u nekoliko obroka.
Također predlažem da se prilikom izrade etažnog elaborata posebni dijelovi zgrade povežu sa suvlasničkim dijelom, ali ne i s imenom suvlasnika. Kada se na taj način provede elaborat suvlasnici će se upisivati temeljem kupoprodajnog ugovora, samo će za upis morati postojati slijed svih kupoprodajnih ugovora na svakom stanu ili poslovnom prostoru. Tako će se izbjeći troškovi izrade novog etažnog elaborata kada se promijeni vlasnik nekog stana u trenutku dok još nije proveden u zemljišnoj knjizi.
Žarko Željko
Etažiranjem zgrade mogu se riješiti nesređeni međuvlasnički odnosi i uspostaviti pravi suvlasnički omjeri kako bi se pravilno rasporedili troškovi održavanja zgrade. Također, moguće je izvršiti i preraspodjelu prostora unutar zgrade ako to dozvoljavaju lokacijski uvjeti. Sve je to moguće učiniti ukoliko postoji volja svih suvlasnika. Suvlasnički omjeri izračunavaju se iz odnosa korisnih vrijednosti stanova ili poslovnih prostora, ureda i lokala prema korisnoj vrijednosti cijele zgrade.
Tako se uspostavljaju drugačiji suvlasnički odnosi od onih koji bi bili uspostavljeni kada bi se uspoređivale samo površine tih prostora. Upravo je Zakon o vlasništvu i odredio da se izračunavaju korisne vrijednosti posebnih dijelova kako bi se suvlasnički omjeri uspostavili prema tom odnosu. Time se postiže pravednija raspodjela troškova između suvlasnika zgrade. Naime, troškovi održavanja, upravljanja i redovnog korištenja zajedničkih uređaja kao što su liftovi, rasvjeta, grijanje i hlađenje, čišćenje raspoređuju se među suvlasnicima upravo prema upisanim suvlasničkim omjerima. Na taj je način zakonodavac predvidio da veće obveze imaju oni suvlasnici čiji prostori imaju veće korisne vrijednosti.
U zgradi kao što je vaša, koja je mješovite namjene, poslovno-stambena, veće troškove održavanja snosit će vlasnici poslovnih prostora i lokala ako se utvrdi njihova veća korisna vrijednost u odnosu na stanove. Što se tiče troškova izrade etažnog elaborata, predlažem da vaš upravitelj pronađe vještaka, odnosno tvrtku koja je spremna svoje troškove namiriti iz pričuve u nekoliko obroka.
Također predlažem da se prilikom izrade etažnog elaborata posebni dijelovi zgrade povežu sa suvlasničkim dijelom, ali ne i s imenom suvlasnika. Kada se na taj način provede elaborat suvlasnici će se upisivati temeljem kupoprodajnog ugovora, samo će za upis morati postojati slijed svih kupoprodajnih ugovora na svakom stanu ili poslovnom prostoru. Tako će se izbjeći troškovi izrade novog etažnog elaborata kada se promijeni vlasnik nekog stana u trenutku dok još nije proveden u zemljišnoj knjizi.
Žarko Željko
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....