Usamljena Kate

Tajnica, pomoćnica, družbenica - Phyllis Wilbourn zvali su raznim imenima, ali njezina je uloga bila zapravo vrlo jednostavna: punih 40 godina, rekao je Garson Kanin, Phyllis je bila neodvojivo upletena u tkanje života Katharine Hepburn. Sitna Engleskinja kratke smeđe kose i preciznoga govora, Phyllis je izgledala kao tipična usidjelica. Kod Kate se zaposlila nakon što je njezina prva poslodavka, popularna londonska kazališna glumica Constance Collier, umrla 1955. "Gđica Garbo je htjela da radim kod nje", ispričala je poslije Phyllis Kateinu biografu Scottu Bergu, "ali na sreću, umiješala se gđica Hepburn i povela me sa sobom".



Svoj je posao Phyllis shvaćala ozbiljno: bila je Kate na raspolaganju od jutra do mraka, kuhala je, čistila, pisala pisma na stroju, kilometrima sjedila kraj Kate u autu i trpjela njezine promjene raspoloženja. Znala je biti duhovita: jednom se na večeri kod Kate Scott Berg mučio održati korak s Kate koja je jako brzo jela. Jedva da je dovršio juhu, a ona je već tražila desert. Nagnuvši se Phyllis, Berg je komentirao kako su gosti kod cara Franje Josipa gunđali jer su im pred nosom odnosili još napola pune tanjure čim bi brzi vladar pojeo svoje. "O čemu tamo mrmljate", pitala je Kate. Phyllis je odgovorila: "Evo, gospodin Berg baš kaže kako nas doživljava kao da smo kraljevske krvi".





Dok se Katharine Hepburn brinula o Spenceru Tracyju, o njoj se brinula tajnica, pomoćnica i družica Phyllis Wilbourn. S godinama Spencer je sve više propadao, a Kateina je zvijezda sve jače sjala
5. NASTAVAK

Koliko god da joj je Phyllis bila dobra, Kate se prema njoj znala ponašati užasno; njezina stara prijateljica Alice Palache prigovorila joj je da Phyllis tretira kao psa i rekla da joj je katkad neugodno slušati kako Kate razgovara sa svojom odanom pomoćnicom.



Spencer Tracy ju je pak okrutno zezao, oponašajući njezin britanski akcent i karakteristične pokrete sve dok ona ne bi pocrvenjela i pobjegla iz sobe. "Tracy je navikao da se Kate brine o njemu i nije mogao shvatiti kako to da se Phyllis brine o Kate. Nije mu bilo drago misliti da je i Kate zaslužila da se netko brine o njoj", objašnjava Katein prijatelj Robert Shaw.



Hepburn i Tracy bili su ponovno zajedno nakon desetak godina odvojenosti. On je u međuvremenu imao nekoliko avantura, čak i jednu ozbiljniju vezu, kad se tako zaljubio u mladu glumicu Gene Tierney da joj je ponudio brak, ali je gotovo istodobno hodao s jednom australskom manekenkom.



Kate se, kao i obično nakon ljubavi s muškarcem, vratila ženskom društvu u kojem se osjećala opušteno i družila se s Irene Szelnick, kćeri Louisa B. Mayera, i Constance Collier. Ali i tijekom tih odvojenih godina Tracy i Hepburn povremenu su se viđali, posebno kad je Tracyju trebala podrška i pomoć. Tako je, recimo, Kate došla na Kubu u proljeće 1956. dok je Tracy ondje snimao film "Starac i more" prema Hemingwayjevu romanu.



Kate se nadala da će Tracyju svojom nazočnošću olakšati snimanje, ali ništa nije pomagalo. Hemingwayu se zbog nečega Tracy užasno zamjerio i govorio je za njega da je "bogati, debeli glumac". I u jednom je imao pravo: Tracy je bio debeo, a izgledao je i vrlo staro, mnogo starije od svojih 56 godina. Kosa mu je potpuno posijedila, lice mu se izbrazdalo kao kora drveta. Kate mu je stavljala jastuke pod leđa i masirala mu noge i naizgled je sve bilo kao prije.



Ali ne posve. Jer dok je on padao sve dublje, i zdravstveno, i psihički, i profesionalno, Katharine Hepburn samo se uzdizala. Od obične zvijezde, kakvih ima mnogo i ne zna se koja brže padne u zaborav, Hepburn se pretvorila u rasnu, karakternu glumicu koju je priznavala i publika i kritika.



Negdje od 1962. Tracyjevo se zdravlje počelo naglo pogoršavati. Sve kao da mu je otkazivalo: srce, pluća, zglobovi. I Kate je ponovno stavila sebe u drugi plan i povukla se od profesionalnih aktivnosti kako bi se brinula za svog "dragog, dragog prijatelja". Htjela je snimiti samo jedan film s redateljem Johnom Hustonom, ali producenti su je odbili tvrdeći da je prestara za ulogu.



Istina je da se, kad je prešla u drugu polovicu pedesetih, Kate postarala i postala vrlo osjetljiva na svoj izgled. Koža na vratu joj se objesila i nije se htjela fotografirati bez visokog ovratnika, a kostimografi su znali da joj vrat mora biti pokriven u svakoj sceni. Osim toga, još od 1953., kad su joj s lica uklonili nekoliko malih melanoma, Kate je strahovala od raka kože. Sljedećih 30 godina skidat će svaku sumnjivu mrlju ili madež s lica i opsesivno pregledavati mrlje na licima prijatelja, tjerajući ih da odu liječniku.



Kad je shvatila da Tracyju treba stalna briga, na dulje se preselila u Los Angeles, u unajmljenu kuću na plaži Trancas, nedaleko od žala gdje je snimala "Sylviju Scarlett" i gdje je Hughes kuražno sletio svojim hidroavionom. Tracy je stanovao blizu, u bungalovu odmah pokraj Georgea Cukora. Poslije se, da bi mu bila još bliže, uselila u bungalov kraj njihovih, na istom terenu. Možda zato da potkrijepi legendu o njihovoj romansi, Kate je poslije izjavila da se preselila u Tracyjev bungalov, što su njezini biogafi uzeli zdravo za gotovo i pisali o "zajedničkom životu ljubavnog para". Ali istina je da je Kate svake večeri odlazila na spavanje u svoj bungalov.



No, bez obzira na to gdje je spavala, Kateina požrtvovna briga za Tracyja dirnula je Hollywood. "Hepburn bi mogla sad glumiti na Broadwayu, ali odbila je sve ponude iz New Yorka da bi mogla biti uz bolesnog Tracyja. Njezina odanost traje već više od dva desetljeća", pisala je jedna kolumnistica.



Kate je doista poduzimala sve da Tracyju produlji i poboljša život. Nadgledala je što jede. Tjerala ga je da dva puta djevno vježba na sobnom biciklu. Liječnici su mu zbog problema s plućima zabranili pušenje i već od toga mu je bilo bolje. Ali Kate ipak nije bila tako solidarna da se i sama odrekne cigareta; često su je viđali kako sjedi na stubama ispred kuće i samotnički puši. Jedino nije mogla pomoći Tracyju da spava. Znao je cijelu noć prosjediti i gledati stare filmove.



Tih pet godina što ih je provela posvećena Tracyju oživjele su Katein romantični san o zajedničkom životu. Lako je shvatiti zašto. Tracy nije pio. Iako bi se brzo zadihao i od najmanjeg napora, stanje mu je bilo razmjerno stabilno i djelovao je kao da je sretan. Nije bilo tajnih homoseksualnih izleta, zaboravljene su bile mlade glumice i australske manekenke. Ništa nije narušavalo njihovu "obiteljsku" idilu, zajedništvo kakvo je Kate priželjkivala još otkako je 1928. živjela s Putnamom u New Yorku.



I tako su odlučili snimiti još jedan film zajedno. "Pogodi tko dolazi na večeru" snimao se u proljeće 1967. Redatelj Stanley Kramer pazio je da se Tracy previše ne napreže na setu, a Kate ga je pratila u korak, pomagala mu da sjedne i da se digne. Kad je to vidjela Tina Gopadze, kći dugogodišnje Tracyjeve asistentice i prijateljice, rasplakala se. "Nemoj da te on vidi", šapnula joj je Kate. "Neće to moći podnijeti". U filmu je Kate igrala "dobru ženu", baš kao i kod kuće. Kad je godinu poslije za tu ulogu dobila Oskara, poslala je telegram zahvale Akademiji, naglašavajući da je "dobra supruga naša najmanje opjevana, a najvažnija junakinja".



Samo dva tjedna nakon što je snimio posljednju scenu filma, 10. lipnja 1967, Tracy je ustao prije izlaska sunca. Nije više mogao spavati pa je otišao u kuhinju i skuhao si čaj. Sjeo je za stol, prevrnuo se i umro od srčanog udara. Bilo mu je 67 godina. Kate je čula buku, ustala da vidi što se događa i pronašla Tracyja mrtvog. Uz pomoć vrtlara, prenijela je tijelo u krevet i pozvali su Tracyjevu suprugu. Kad je Louise stigla i vidjela Kate u Tracyjevu bungalovu, izgovorila je glasovitu rečenicu: "Mislila sam da ste vi samo glasina!"



Kate se razbjesnila, pogodile su je te riječi koje su trivijalizirale njezino mjesto u Tracyjevu životu, umanjile njezine zasluge, i to nakon pet godina koje je posvetila upravo brizi za njega. Razljutilo ju je i kad joj je Louise rekla neka njoj, zakonitoj supruzi, prepusti izbor odijela koje će odjenuti Tracyju u lijesu. U tjednima koji su slijedili Kate je, osim duboke tuge, osjetila gnjev i usmjerila ga na Louise.



Da joj je Louise samo zahvalila, na neki joj način odala priznanje, legenda o Hepburn i Tracyju mogla je poprimiti sasvim drukčiji oblik. Ovako, Kate je odlučila pokazati Louise i cijelom svijetu da je bila mnogo više od glasine. Tu se vjerojatno kriju korijeni mita o velikoj ljubavi Spencera i Kate koja je nesmanjenom žestinom trajala više od četvrt stoljeća.



Katharine je 1982. slomila zglob na nozi u automobilskoj nesreći. Nakon dvije operacije zglob ju je i dalje neizdržljivo bolio, kao i rame koje je operirala dva puta nakon nezgode na snimanju filma "On Golden Pond", kao i umjetni kuk. Više nije mogla igrati ni tenis ni golf, boljelo ju je i kad bi samo dignula ruke iznad glave. A bio je tu i tremor koji se svake godine pogoršavao. Zbog svega toga Kate je sredinom osamdesetih počela piti. Iako je i prije znala popiti koktel ili čašu vina, sada joj je alkohol postao važan dio. Pila je dva viskija prije večere i još dva poslije, što bi je lagano smutilo. Možda je pila i lijekove protiv tremora, a njihova je nuspojava depresija. No, najviše od svega ju je mučila samoća i zbog toga je toliko pričala o Spenceru Tracyju.



Naravno, imala je vjernu Phyllis, koja je valjda još jedina preostala. Drugi su joj prijatelji pomrli: John Ford, Alice Palache, Howard Hughes, Kateina mlađa sestra Marion. Još davno se Kate hvalila jednom novinaru kako je prijatelji ismijavaju da je fanatik vježbanja, ali da će ih ona sve nadživjeti; to joj se proročanstvo ispunilo. Bolno ju je pogodila smrt Laure Harding 1994. u dobi od 92 godine. Već nekoliko godina nikoga nije prepoznavala, ali članovi obitelji tvrdili su da joj se lice ozari kad dođe Kate.



Phyllis je umrla 28. travnja 1995. Kate je svojim rukama položila njezin pepeo u grobnicu obitelji Hepburn. Na odlasku s groblja brat Bob pokazao je rukom nadgrobne ploče roditelja i rekao Kate: "Tvoje je mjesto kraj njih".



"Ne", odgovorila je Kate. "Želim da me pokopaju kraj Toma."



Kraj voljenog starijeg brata položili su njezin pepeo kad je umrla 29. lipnja 2003. u dobi od 96 godina. Ali njezini filmovi traju. Kate još silazi niz stubište u "A Bill of Divorcement". Jo March još klikće u "Little Women", Amanda i Adam Bonner još se prepucavaju u sudnici u "Adam's Rib", Rose Sayer još ponavlja "Chaaarlie" u "Afičkoj kraljici", a Susan Vance rušit će kostur brontosaura dok god ljudi budu gledali filmove.



Legenda traje.



Život kao scenarij za film Knjiga "Tracy and Hepburn" koju je u ljeto 1971. objavio scenarist Garson Kanin potvrdila je taj mit i stvorila arhetipske Spencera i Kate koji su identični likovima što su ih glumili u filmovima. Knjiga je odmah postala bestseler, ali upućeni su se iščuđavali nad implikacijom da se radilo o romantičnoj, intimnoj i seksualnoj vezi. Irene Selznick nije mogla sebi doći od nevjerice, a Cukor je rekao kako je knjiga "još jedan scenarij za Hepburn i Tracyja iz pera Garsona Kanina".



Sama Kate rekla je Johnu Fordu kako je Kanin napisao "hrpu besmislica". Čak i Kanin, kad mu je netko prigovorio da je jedno pretežno platonsko prijateljstvo pretvorio u erotičnu vezu, odbrusio: "Pa nisam nigdje rekao da su zbilja vodili ljubav!". Ali mediji i javnost totalno su povjerovali u fikciju, a kasnije je, čini se, povjerovala i sama Kate.



Zajedno s Tracyjevom kćeri Susie snimila je dokumentarni film u čast Spenceru Tracyju u kojem je oslikala romantičnu viziju njihova zajedništva. Potom je 1991. objavila autobiografiju pod naslovom "Me" u kojoj je doslovce krivotvorila podatke kako bi učvrstila legendu o njihovoj ljubavi, dok je u TV dokumentarcu "All About Me" koji je slijedio 1993. kao neka vrst nastavka još eksplicitnije progovorila o vezi sa Spencerom. 






Marta Štoos
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. prosinac 2025 07:23