Vrijedna investicija za svakog vozača

Požar na automobilu, bilo da je vatra izbila u vožnji ili na parkiralištu, nije ništa neobično. Najčešće zbog kvara na električnim instalacijama ili nečeg drugog vatra izbije ispod haube motora, nakon čega nastupaju trenuci panike i straha. Većina vozača u svojim automobilima nema vatrogasne aparate, pa slijedi hitan poziv vatrogascima. Međutim, često se dogodi da vozilo do dolaska vatrogasne ekipe izgori, odnosno da vatra zahvati veći dio automobila i prouzroči znatniju štetu.



Prema informacijama iz Antipirosa, cijena novih vatrogasnih aparata kreće se od 206 do 456 kuna. Najjeftiniji je onaj od 1 kg koji stoji 206 kuna, od 2 kg stoji 267 kuna, a 310 kuna za 3 kg. Aparat sa 6 kg praha ABC košta 456 kuna. Periodični pregled aparata od 1, 2 i 3 kg stoji 25,80 kuna, dok se kontrolni pregled istih aparata naplaćuje 40,80 kuna. Periodični pregled za aparat od 6 kg je 33,40 kuna, a kontrolni 60 kuna.   
Stoga, bez obzira na to što to zakon ne nalaže, svaki bi vozač u svom osobnom automobilu trebao imati vatrogasni aparat s prahom, s kojim se lako i jednostavno rukuje, čime bi se brzom reakcijom požar brzo lokalizirao, a time i spriječilo nastajanje veće štete. Riječ je o malim protupožarnim aparatima od jednog kilograma koji sadrže prah A, B i C, a čija je osnovna namjena gašenje svih početnih požara, uz napomenu da ih vlasnici privatnih automobila nisu dužni imati.



U gašenju požara u samom začetku najvažnije je da je aparat pri ruci, a ne zaturen negdje u prtljažniku automobila te da vozač ili vlasnik vozila zna rukovati vatrogasnim aparatom, ističe Zdenko Jankov, direktor splitskog Antipirosa, tvrtke za servisiranje vatrogasnih aparata i uređaja, posuda pod tlakom te pneumatskih splavi za spašavanje na brodovima. - Osim što aparat mora u svakom trenutku biti nadohvat ruke vozaču radi brže reakcije, vrlo je bitno znati rukovati s njime. Naime, kad je vatra već izbila, obično na instalacijama motora, a vlasnik tek tada čita uputstva o rukovanju s aparatom, gubi se dragocjeno vrijeme za suzbijanje požara u začetku. Osim toga, ne treba se bojati da će doći do eksplozije, jer se takve scene vide samo na filmovima.



Prema riječima Zdenka Jankova, vrlo je bitno da prilikom kupnje vatrogasnog aparata vozač pažljivo pročita uputstva o rukovanju te da to stečeno znanje povremeno obnavlja, zlu ne trebalo. Možda bi čak trebalo obaviti i vježbu te isprazniti jedan aparat (najjeftiniji model s prahom ABC od jednog kilograma košta 206 kuna), ali to ovisi o svijesti ljudi. Naime, prema mišljenju direktora Antipirosa, bolje je ne imati aparat u automobilu, nego ne znati rukovati njime ili ga držati u neispravnom stanju.



Današnji, moderni protupožarni aparati vrlo su jednostavni za rukovanje. Temelje se na prahu (ABC) koji je pod stalnim tlakom i koji se aktivira potisnim plinom dušikom. Izvlačenjem osigurača i pritiskom aktivira se dušik koji potiskuje prah kojim se direktno gasi požar, objašnjava Jankov. - Na tržištu postoji niz raznih jeftinih sprejeva za gašenje koji nisu učinkoviti, te koji se ne mogu periodično kontrolirati i nevažeći su što se tiče zakona (ako ih nije odobrio MUP-a ili atestirala nadležna institucija).



S obzirom na to da vlasnici privatnih automobila po zakonu nisu dužni držati vatrogasni aparat u vozilu, radi osobne sigurnosti mogu imati i spomenute sprejeve, koji prema mišljenju Zdenka Jankova nisu pouzdani. Najbolje rješenje bio bi vatrogasni aparat s prahom ABC od jednog kilograma koji je zaista učinkovit. Osim toga, on preporučuje i ugradnju FireTrace sustava koji se sastoji od običnog aparata i detekcijske cijevi koja se proteže duž automobilskog motora. Osim što služi za detekciju požara, cijev je ujedno i mlaznica za gašenje požara. Vrlo je učinkovita jer prah izlazi iz cijevi upravo na mjestu izbijanja vatre i direktno u začetku gasi požar.

   




Prema zakonu, vlasnik vatrogasnog aparata obavezan je jednom godišnje donijeti aparat u ovlašteni servis gdje će biti obavljena njegova kontrola. Nakon obavljenog servisa, na aparat se stavlja naljepnica MUP-a koja služio kao dokaz o servisiranju. Usto, protupožarni aparat svakih pet godina podliježe kontrolnom pregledu koji podrazumijeva kompletno pražnjenje praha i kontrolu te tlačnu probu posude u kojoj se nalazi prah za gašenje. Posuda se tlači na 20 bara, premda joj je radni tlak 14 bara. Ako se ustanovi greška, po pravilniku se mogu ugrađivati isključivo originalni dijelovi.



Za sva vozila, osim automobila u privatnom vlasništvu, zakonom je određena vrsta i broj vatrogasnih aparata u vozilu. Osobni automobil za javni prijevoz (taksi) mora imati aparat s prahom ABC od 2 kg, kao i kombiji te vozila za prijevoz više od pet osoba. Automobili u vlasništvu pravnih osoba i tijela državne uprave osoba koji služe u prijevozu za vlastite potrebe moraju imati aparat s istim prahom, ali od jednog kilograma. Autobusi javnog gradskog prometa moraju imati aparat kapaciteta 3 kg, dok je za međugradske ta količina 6 kg. Kamioni s prikolicom i tegljači moraju imati aparat od 6 kg, ali dva komada.



Za motorna vozila upotrebljavaju se aparati koji se pune prahom ABC kako bi se požar suzbio u začetku. A klasa praha namijenjena je gašenju krutih tvari (plastika, tkanina, drvo...), B klasa je za zapaljive tekućine (benzin, nafta, ulje...), dok je C klasa za gašenje vatre izazvane plinom (propan, butan, zemni plin...). Ako se vatra razbukta, onda je gašenje jedino moguće s pjenom koju imaju profesionalni vatrogasci. Vatra se prahom gasi na tri načina. Prvi je takozvano gušenje vatre gdje se kisik odvaja od gorive tvari. Drugi je hlađenje gdje se toplina preuzima s gorive tvari, dok je treći antikatalitički gdje se sprječava kemijski proces spajanja gorive tvari s kisikom.

Ko ntrola u servisu jednom godišnje

  Z akonska obveza za pravne osobe

Prah ABC sadrži sve potrebno za gašenje





Zdravko Juričko
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. prosinac 2025 12:02