Zaposlenici nove generacije uvijek žele više i bolje

Marko nema još 30 godina. Ekonomski fakultet završio je u roku i nakon kraće potrage zaposlio se na svom prvom radnom mjestu, u manjoj privatnoj tvrtki u odjelu marketinga. Uz savršeni engleski služi se i njemačkim jezikom, poznaje kompjutorske programe i spreman je nastaviti učiti. Nije mu problem ostajati dulje na poslu ili doći za vikend kako bi završio projekte.



Spreman je puno dati tvrtki, ali u istodobno očekuje od poslodavca da mu omogući napredovanje i daljnje učenje. Marko iz naše priče nije stvarna osoba, on je predstavnik nove generacije radnika kojima potraga za poslom ne prestaje pronalaskom prvog zaposlenja i kojima učenje ne završava kada na fakultetu preuzmu diplomu.



Jedan od poteza koji je Marko napravio netom nakon zaposlenja, a kojim je pokazao volju za daljnjim napredovanjem i ulaganjem u svoju karijeru, bilo je slanje životopisa agenciji za traženje kadrova. Životopis je bio u njihovoj bazi, a on ga je osvježavao novim podacima kada bi nešto novo naučio i nekoliko godina kasnije dobio je poziv koji mu je promijenio karijeru. Ugledna tvrtka tražila je brend menadžera i on je po svim kriterijima odgovarao njihovim uvjetima. Prošao je testiranje i promijenio posao, dobio nekoliko tisuća kuna veću plaću i izvanredne uvjete. Nije morao tražiti posao - posao je našao njega.



Headhunter agencije vrbuju ljude spremne za nove izazove

U Hrvatskoj postoji nekoliko “headhunter” agencija, koje se bave pronalaskom zaposlenika za klijente. Ovisno o profilu i broju zaposlenika kojeg poslodavac traži, headhunting agencija naplaćuje proviziju klijentu. Kako je ispričala Vera Čubranić, direktorica agencije Selectio, doslovan prijevod njihova posla ima negativan prizvuk (headhunter - lovac na glave), no riječ je o praksi koja je u svijetu priznata i koristi se već desetljećima. U Hrvatskoj su se takve agencije počele otvarati 2001. godine kada je promjenom zakona dopušteno da se posredovanjem u zapošljavanju bavi i netko osim Hrvatskog zavoda za zapošljavanje.



-  U ovih sedam godina, kaže Vera Čubranić, na stotine su zaposlenika zahvaljujući agencijama Selectio i Electus pronašle nova i bolja zaposlenja, a na stotine su tvrtki na jednostavniji način pronašle kvalitetne zaposlenike.



- Regrutiranje, odnosno selekcija kadrova radi se na dvije razine. S obzirom na to da je tržište premalo da bi se netko bavio isključivo potragom za direktorima i menadžerima, agencije se bave i takozvanom masovnom potragom, gdje se traga za svim kadrovima, od konobara do asistenata u prodaji i pripravnika - objasnila je Vera Čubranić. Prema njenim iskustvima, poslodavci su svjesni da netom nakon fakulteta ne mogu očekivati veliko praktično znanje, pa među pripravnicima presuđuju stav, entuzijazam i volja za učenjem. Kada se pak radi o ljudima koji već imaju posao, poslodavac traži osobu koja može iskustvo iz tvrtke u kojoj radi prenijeti u novo radno okruženje.  



Kada se klijent javi i kaže da traži, primjerice, novog brend menadžera, potraga se može odvijati na dva načina.



Poslodavci su shvatili da u dobrog radnika treba ulagati

- Jedan je da pregledamo internu bazu u kojoj imamo nekoliko tisuća životopisa. S potencijalnim kandidatima obavimo razgovore i testiranja i klijentu pošaljemo tri koja najviše odgovaraju njegovim potrebama. Tako smo klijentu olakšali odabir, jer umjesto njega odradimo nekoliko eliminacijskih krugova - kaže Čubranić.



Drugi je način istraživanje tržišta, sličniji onome što ljudi pomisle kada čuju riječ “headhunter”. Radi se o višim pozicijama, direktorima i menadžerima. Klijent opiše kakvog čovjeka traži nakon čega zajedno identificiraju tvrtke koje imaju sličan način rada. Tada agencija stupa kontakt s odabranom osobom i iznosi joj ponudu klijenta.  



Čubranić kaže da gotovo svi pristanu doći na razgovo iako su i na trenutnom radnom mjestu zadovoljni. Zaposlenik nove generacije želi pratiti što se događa na tržištu rada i uvijek smatra da želi i može više. Poslodavci su napokon, kaže Čubranić, shvatili da kvalitetan radnik nije potrošna roba i da se za njega treba boriti i u njega ulagati.





‘Dogodila mi se pozitivna promjena, a nisam je niti tražio’



Igor Strmečki radi kao direktor sektora informatike u Coca-Coli i jako je zadovoljan radnim mjestom. Do posla je došao upravo preko headhunter agencije, iako u tome trenutku  nije tražio novi posao.



- Kontaktirala me headhunting agencija Selectio, s ponudom za radno mjesto kod klijenta koji je bio predstavljen kao multinacionalna tvrtka, lider u sektoru. Iako nije bilo navedeno o kojoj je konkretnoj tvrtki riječ, ponuđeno mjesto bilo je vrlo atraktivno, a naročito su mi se svidjele odgovornosti. Prošao sam selekcijski postupak koji je uključivao i procjenu od strane lokalnog rukovodstva, kao i direktora informatike za regiju - navodi Igor. Do tada s headhunting agencijama nije imao prevelikih kontakata. Na kraju je, kaže, iskustvo s njima vrlo pozitivno jer mu je donijelo pozitivnu promjenu koju tada nije ni tražio.



Igor je diplomirani inženjer elektrotehnike i računarstva, tečno govori engleski i njemački, pomalo se služi i francuskim i slovenskim. Prije je pet  godina radio u IT konzultantskoj tvrtki i dvije godine u tvrtki koja se bavi prodajom robe široke potrošnje.



- Veliku ulogu u mom odabiru imali su prijašnje iskustvo u struci, ali i rukovođenju ljudima i projektima, poznavanje industrije, stručnost u IT aplikacijama, te brz, fleksibilan stil razmišljanja, kao i znanje stranih jezika. Ipak, presudno je bilo to što se kao osoba uklapam u energično okruženje tvrtke - rekao je Igor. Mladima, koji  počinju graditi karijere, savjetuje da  budu svjesni svojih vrijednosti.



- Postavite si jasne ciljeve i budite ustrajni u nastojanju da ih ostvarite - poručuje.
Igor Strmečki, direktor informatike u Coca-Coli:





Lana Mindoljević
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. prosinac 2025 04:36