Zašto one vole izgledati jeftino

Muškarci imaju sreće. Istina, u jednom času se učinilo da im je odzvonilo; u poplavi metro, homo i ostalih seksualaca s jedne strane i, s druge, u srazu s osviještenim ženama koje su sve više zahtijevale i osvajale svoje mjesto u profesionalnom i privatnom životu, nije ostalo previše prostora za macho muškarčine koji žene gledaju kao objekte i zanimaju ih samo sise i guzice. Ali onda su se stvari razvile u neočekivanom smjeru: u općoj pornoizaciji današnjice žene su same sebe pretvorile u seks-objekte. Muške šovinističke svinje mogu mirno odstupiti jer posao umjesto njih sad odrađuju žene.



Primjera ima dovoljno: prošli tjedan je pop-zvijezda Britney Spears, mlada majka dvoje djece, najavila rastavu od supruga Kevina Federlinea, pa valjda sretna zbog buduće slobode, to burno proslavila u Los Angelesu raskalašnom zabavom s prijateljicama. Pri tome se napila i razgolitila preko svih granica te kamerama paparazza bez ustezanja pokazala razne dijelove tijela, uključujući i onaj najintimniji, zahvaljujući činjenici da ne nosi gaćice. Komičarka Rosie O'Donnell pozvala je proizvođače donjeg rublja Victoria's Secret da sponzoriraju Britney koja očito ima novca za haljine, ali ne i za ono što dođe ispod, a također je rekla da bi je, da joj je kojim slučajem mama, ispljuskala. Mogle su joj pljusku dati i i prijateljice, ili je bar odvesti na vrijeme doma, ali nisu, vjerojatno zato što su posrijedi Paris Hilton i Lindsay Lohan koje osobno mogu ponijeti titulu pionirki novog fenomena - kulture raskalašenosti.



Tange, grudi, usnice




U toj se kulturi napadno provokativne tange, silikonske grudi i usnice napumpane do opscenosti ne smatraju znakom neukusa nego izrazom stila i osviještenog stava; toj je kulturi normalno da tinejdžerski časopisi daju curama upute za oralni seks, a golotinja pred očima drugih doživljava se borba protiv zaostalosti.



- Dubrovnik je primitivan grad i baš sam htjela biti prva koja će se na Stradunu, simbolu grada, slikati gola. Možda potaknem i druge cure da naprave isto - rekla je ljetos djevojka koja na Stradunu pozirala za hrvatski Playboy. Prije tridesetak godina, feministkinje su prosvjedovale protiv Playboya zbog ponižavajućeg odnosa prema ženama; danas ispada da je slikanje za Playboy radikalni feministički čin, dok tinejdžerke nose majice i gaćice sa simbolom Playboyeva zeca.



Fenomen je opisala i analizirala američka novinarka Ariel Levy koja je uočila da se nešto drastično mijenja: "Kad god sam upalila televiziju, vidjela sam striptizete koje poučavaju žene kako dovesti partnera do orgazma plesom u krilu. Na drugom programu djevojke u tijesnim dresovima cupkale su na trampolinu, tresući grudima. Britney je postajala sve popularnija i sve manje odjevena, i njezino mi je tijelo uskoro bilo poznato kao da smo hodale.



Čak i u naizgled bezazlenoj zabavi kao što je film 'Charliejevi anđeli', koji je 2000. zaradio 125 milijuna dolara, glumice se uglavnom presvlače u pornošablone - gejše iz salona za masažu, domine u crnoj koži ili curice s Alpa - premda govore o snažnim ženama i osvještavanju; u nastavku Anđeli su u sklopu opasnog zadatka izvodili striptiz...", piše Levy u predgovoru knjige "Female Chauvinist Pigs". Ženske šovinističke svinje su žene koje i sebe i sve ostale žene tretiraju kao seksualne objekte, ali to ne doživljavaju kao smrt feminizma, nego kao njegovu konačnu pobjedu.



U knjizi Levy nabraja niz pojava što svojevrsnom pornoamalgamu stvaraju kulturu koju žene ne samo prihvaćaju nego i u njoj vrlo aktivno sudjeluju: tinejdžerice i mlade žene - a i pokoja pedesetogodišnjakinja - nose traperice tako nisko da im se vidi "stražnji dekolte", obavezno imaju tange i pirsani pupak, a sve to u kombinaciji s minijaturnim topom, po mogućnosti sa sloganom "Ja sam pornozvijezda"; žene posjećuju striptiz-klubove gdje se skidaju žene i pritom se ponašaju kao i muškarci u publici - sline, loču i urlaju; sve više žena iz hobija se bavi plesom oko motke, kao u noćnom klubu, ili posjećuje satove nečeg što se zove S faktor; a u tome da "komadi" iziđu sami i divlje plešu jedna s drugom u pseudolezbijskom zagrljaju nema ničeg čudnog - to uzbuđuje muškarce.



Popularna je kultura, tvrdi Levy, preuzela model ženske seksualnosti  iz pornografske industrije, gdje je ženi zadaća uzbuđivati i nadraživati muškarce, a žene su taj model prihvatile i prilagodile mu se izgledom i stavom. Odatle tange, brazilska depilacija i napuhane usnice, odatle striperski pokreti u plesu, ali i ideja da je jedina prava moć seksualna moć.



Autorica navodi i isključivo američke fenomene kao što je kultna DVD serija "Girls Gone Wild", Podivljale cure, koja se sastoji od toga da producenti i snimatelji hvataju studentice na tradicionalno razularenim tulumima tijekom proljetnih ferija, nagovaraju ih da pokažu grudi i stražnjice, ili da glume kao da se upuštaju u seksualni odnos. Tvorac serije smatra da je to tako oslobađajuće da djevojke koje se egzibicionistički razotkrivaju pred kamerom uspoređuje s negdašnjim feministicama koje su spaljivale grudnjake. Neofeministička grupa Cake, još jedan američki fenomen, priređuje zabave koje reklamiraju kao "feminizam u akciji" gdje žene u publici ocjenjuju veličinu i oblik grudi žena koje na pozornici simuliraju seks.



Nema više sramote



Teško da su feministice šezdesetih godina imale na umu baš ovakvu vrst oslobađanja. "Kultura raskalašenosti nije progresivna nego jednostavno komercijalna. Kad idemo u striptiz-klubove, ne prihvaćamo nikakav liberalni ideal slobodne ljubavi, nego se zadovoljavamo umjetnom zamjenom za stvarnu seksualnost", piše Ariel Levy. Stoga su idoli postale porno zvijezde i striptizete. Čak dvije autobiografije prsate manekenke i soft-porn glumice Jordan bile su bestseleri u Britaniji, "Kako voditi ljubav kao pornozvijezda" Jenne Jameson bila je hit u Americi,  eksplicitne ispovjedne proze "Sto poteza četkom prije spavanja" Melisse P. i "Gola mladenka" anonimne autorice lani su bile među najprodavanijim knjigama u Hrvatskoj. Rubna varijanta seksualnosti postala je gotovo norma. Kako je rekla Traci Lords, bivša pornozvijezda, kad je 2003. objavila memoare: "Dok sam ja bila u pornoindustriji, to je bilo nešto pomalo sramotno, što se skriva. Danas je posvuda".



Ali misliti da pretapanje pornografije i seksualnosti donosi pravu slobodu velika je zabluda, tvrdi Levy koja citira što joj je rekla spisateljica Erica Jong, čija je slavna knjiga "Strah od letenja" zagovarala "ševu bez šlica" za žene, seks bez posljedica: "Seksualna sloboda može biti i paravan koji prikriva kako daleko još nismo stigli".



Seksi, ali aseksualna



Paris Hilton proslavila se pokazivanjem same sebe u raznim stadijima razgolićenosti i videosnimkom seksa koja joj je još ojačala karijeru. Ali sama Paris je priznala kako joj, unatoč provokativnom ponašanju, partneri često govore kako je "seksi, ali aseksualna". Ipak, u izokrenutom shvaćanju slobode, ženske feminističke svinje i dalje će se ekshibicionistički skidati kao Britney Spears, ili se odijevati kao pornozvijezde, i tako, uvjeravajući sebe da su slobodoumne feministice, zapravo podilaziti muškarcima. Tako da muškarci u svakom slučaju imaju sreće. Naravno, oni muškarci koji nemaju kćeri.





Glatko izbrijane intimne dijelove u Hefnerovu su časopisu pokazale i žene kojima izgled sasvim sigurno nije najvažnija stvar u životu: prije odlaska na Olimpijadu u Atenu 2004. godine za Playboy su se slikale uspješne mlade sportašice.



"Obično se misli da su svi sportaši koji dođu na Olimpijske igre ozbiljni. Ali to nije točno. U olimpijskom selu ima ih mnogo koji znaju da nemaju nikakvih izgleda i došli su samo zato da se zabave", izjavila je tom prigodom atletičarka Amy Acuff koja se skinula pred kamerom i tako, uz provokativni element golotinje, unijela i notu frivolnosti u sportsko-erotski Playboyev specijal. Samo četiri godine ranije, kad se plivačica Jenny Thompson za Sports Illustrated slikala gola, tek prekrivajući prsa šakama, izbio je skandal, a direktorica američke Zaklade sportašica je izjavila: "Svaki javni nastup koji umanjuje sportske uspjehe i vještine, a naglašava sportašicu kao seksualni objekt ponižavajuć je i uvredljiv". Reakcije su bile žestoke i kad je 1999.  godine nogometašica Brandi Chastain zadala odlučni gol u utakmici protiv Kine i američkoj momčadi donijela pobjedu u Svjetskom kupu te u oduševljenju skinula majicu i pokazala crni sportski grudnjak.



 



AMY ACUFF



Atletičarka se skinula za Playboy prije Olimpijskih igara u Ateni
  Sa sportskih terena pred kameru Playboya





Ništa manju prašinu nije digla njemačka klizačica Katarina Witt, osvajačica olimpijskih zlata, kad se također gola slikala za Playboy 1998. godine, dugo nakon kraja sportske karijere. No od onda su se stavovi, pod utjecajem opće pornoizacije, iz temelja promijenili i fotografije sportašica u Playboyu 2004. godine nisu izazvale gotovo nikakvu medijsku reakciju javnosti, a nije se pobunio čak ni Olimpijski odbor. Same sportašice - uz američke atletičarke i plivačice tu su i sprinterica iz Ukrajine, te atletičatke iz Mađarske i Latvije - izjavile su da su u 'golišavom' slikanju uživale.



Ariel Levy kaže da žene iz knjige sebe tretiraju kao seksualni objekt, ali to na neki perverzni način ne doživljavaju kao smrt feminizma, nego kao njegovu konačnu pobjedu 



Jenna Jameson i Jordan napisale su autobiografije. Kultna DVD serija 'Girls Gone Wild', u kojoj producenti i snimatelji 'hvataju' studentice na tulumima

Glumice se presvlače u pornošablone - gejše iz salona za masažu i domine u koži

Britney i Paris često se dodiruju u javnosti ili zaborave obući pojedine dijelove odjeće

Lindsay Lohan, Britney Spears i Paris Hilton snimljene prije izlaska
ŽENSKE FEMINISTIČKE SVINJE

 
  PORNOGRAFIJA

CHARLIEJEVI ANĐELI

 
  RASKALAŠENE

TROJKA ZA PROVODE

 






Marta Štoos
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. prosinac 2025 11:04