Čak 60 posto svih kreveta u hrvatskom turizmu su oni u obiteljskom smještaju. U 2023. godini imali smo 97 tisuća iznajmljivača koji su nudili 109 tisuća objekata sa 657 tisuća kreveta. Na Jadranu obiteljski smještaj čini četvrtinu svih kapaciteta, dok je u kontinentalnoj Hrvatskoj to čak polovica. Iako brojan, obiteljski smještaj je vrlo raznolik, često neujednačene kvalitete, i donedavno bez jasne oznake koja bi gostima pomogla da razlikuju dobro od izvrsnog.
Zato je Institut za turizam, u 2023. godini proveo veliku analizu ovog sve važnijeg dijela turističke ponude. Cilj? Dobiti temelje za uvođenje nacionalne oznake kvalitete, sustava koji bi prepoznao, nagradio i promovirao domaćine koji pružaju više od osnovnog smještaja. Jer obiteljski smještaj nije samo krevet, već su to i ljudi, gostoljubivost, doživljaj i lokalna priča.
Analiza je bila sveobuhvatna, a uključila je statistike, ankete, razgovore s iznajmljivačima i gostima, pa čak i usporedbe s praksama u Italiji, Austriji i Sloveniji. U online anketi sudjelovalo je oko 1200 ljudi, a provedeno je i sedam fokus grupa s ukupno 33 sudionika – vlasnika ili pružatelja usluga u obiteljskom smještaju, pretežito iz segmenta više kategorije (4 i 5 zvjezdica). Fokus grupe su dale dubinski uvid u stavove najangažiranijih i najiskusnijih iznajmljivača, koji su prepoznali važnost diferencijacije kvalitetne ponude i želju za izdvajanjem iz masovnog, često nereguliranog dijela tržišta.
Isticanje najboljih
Na tragu ove analize je i pokrenuta oznaka kvalitete „Local Host“, odnosno „Vaš domaćin“, koju je nedavno prestavila HTZ, a koja je osmišljena kao putokaz za prepoznavanje onih domaćina čija ponuda spaja tradicionalnu hrvatsku gostoljubivost, očuvane lokalne običaje i odgovorno poslovanje prema okolišu i zajednici. Oznaku mogu zatražiti svi pružatelji ugostiteljskih usluga u domaćinstvu koji prema propisima o ugostiteljskoj djelatnosti imaju status domaćina, uz uvjet da ispune propisane kriterije za dodjelu oznake, koji obuhvaćaju autentičnost ponude, razinu gostoljubivosti, ekološku osviještenost, kvalitetu u pristupu i informiranju gosta te stalno usavršavanje vještina domaćina.
Više o tome što je sve otkriveno u velikom istraživanju rekla nam je Zrinka Marušić iz Instiuta za turizam.
- Osvrnuli smo se i na istraživanje TOMAS Hrvatska 2022., koje je ukazalo na vrlo visoku razinu zadovoljstva gostiju obiteljskog smještaja, posebice u segmentima čistoće, opremljenosti objekta i gostoljubivosti domaćina. Gosti objekata s četiri i pet zvjezdica iskazali su iznadprosječno zadovoljstvo boravkom te su značajno bolje ocijenili smještajnu jedinicu u odnosu na goste u obiteljskom smještaju niže kategorije – priča Marušić.
Nastavlja kako je čak 67 posto inozemnih gostiju u obiteljskom smještaju već prije posjetilo Hrvatsku, što potvrđuje visoku lojalnost Hrvatskoj, ali i dobru reputaciju ovog oblika smještaja, osobito među obiteljima i gostima iz Njemačke, Austrije i Poljske.
- Najviše gostiju koji su bili u prvom posjetu Hrvatskoj, a za smještaj su odabrali obiteljski smještaj, bilo je u kućama/vilama za odmor (28 posto). S obzirom na kategoriju smještaja, porastom kategorije raste i udio inozemnih gostiju u prvom posjetu (13 posto ‘novih‘ gostiju u objektima s 3*, 20 posto u 4* i 27 posto u 5*) – priča.
Pet ključnih čimbenika
Ističe kako je oznaka „Local Host“ kod iznajmljivača dočekana s vrlo pozitivnim stavom.
- Uvođenje nove nacionalne oznake kvalitete obiteljskog smještaja ima, prema rezultatima istraživanja, podršku iznajmljivača. 53 posto anketiranih izjavilo je interes za sudjelovanje u programu, s izraženijom motivacijom među vlasnicima ili onima koji upravljaju objektima visoke kategorije (4 i 5 zvjezdica). Prepoznato je pet ključnih čimbenika uspjeha takve oznake: promocija oznake kvalitete, edukacija vlasnika smještajnih objekata, osposobljenost osoba koje provode certifikaciju, shvaćanje certifikacije kao kontinuiranog procesa učenja i poboljšanja ponude te redovita provjera ispunjavanja uvjeta – govori Marušić.
Pa, koje uvjete privatni iznajmljivači trebaju zadovoljiti kako bi ostvarili pravo na ovu oznaku?
- Identificirani su elementi koji pozitivno diferenciraju kvalitetnu ponudu, primjerice, prisutnost i/ili osobni angažman domaćina, održivost, autentičnost, uređenost objekta i digitalna zrelost. Ti su elementi poslužili kao osnova za oblikovanje kriterija oznake kvalitete, s ciljem afirmacije pozitivnih primjera i jačanja tržišne prepoznatljivosti kvalitetnog obiteljskog smještaja – priča stručnjakinja.
Objašnjava i što pružatelji usluga u obiteljskom smještaju očekuju od uvođenja oznake kvalitete.
- To su veća tržišna prepoznatljivost, bolja prodaja, jasnija diferencijacija od nelojalne konkurencije, profesionalizacija poslovanja te mogućnost edukacije – ističe.
Popunjavanje praznine
Izazovi vezani za obiteljski smještaj većinom se vrte oko izraženije sezonalnosti turističkog prometa u obiteljskom smještaju jer se čak 90 posto noćenja ostvaruje u razdoblju lipanj–rujan.
- S druge strane, još jedan od ključnih uvida je i snažan, iznadprosječan, rast broja kreveta visoke kategorije. Tako je broj kreveta u obiteljskom smještaju s 4 i 5 zvjezdica porastao za 122 posto u razdoblju od 2016. do 2022., čime je neosporno potvrđen pomak prema kvaliteti – kaže Marušić.
Postojeća kategorizacija privatnih smještaja, prema stavovima iznajmljivača, ne prati tržišne zahtjeve pa se trenutno primarno ocjenjuju fizička obilježja objekta (npr. kvadratura, oprema), dok se aspekti poput kvalitete usluge, doživljaja gosta i angažmana domaćina uopće ne vrednuju.
- Nova oznaka kvalitete „Local Host“ će zato ispuniti upravo tu prazninu, prepoznajući i nagrađujući ono što kategorizacija zanemaruje. Za uspjeh sustava ključno je jasno komunicirati koristi za iznajmljivače, osigurati da oznaka bude dostupna i provediva u praksi, kako financijski tako i organizacijski – zaključila je Marušić.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatske turističke zajednice.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....