Iskren razgovor

Direktorica brzorastuće hrvatske IT tvrtke: ‘Ovo ne uče u poslovnim školama, a ključno je za uspjeh!‘

Mirna Horvat, osnivačica tvrtke Leapwise, i Marko Šarić, direktor i osnivač Sarmente otkrili su nam sve o pogreškama, izazovima i naučenim lekcijama na svojem poduzetničkom putovanju

Mirna Horvat, osnivačica IT tvrtke Leapwise

 Vedran Peteh/Cropix
Mirna Horvat, osnivačica tvrtke Leapwise, i Marko Šarić, direktor i osnivač Sarmente otkrili su nam sve o pogreškama, izazovima i naučenim lekcijama na svojem poduzetničkom putovanju

Ako je suditi prema iskustvima hrvatskih poduzetnika, većina njih u početku upadne u identičnu zamku – misle da moraju raditi baš sve sami, od potrage za klijentima pa sve do pranja automobila. Upravo se to dogodilo Marku Šariću, direktoru i osnivaču Sarmente, hrvatskog startupa fokusiranog na razvoj inovativnih proizvoda za očuvanje zdravlja i poboljšanje kvalitete života.

- Istovremeno sam bio glavni istraživač, direktor marketinga i logistike i na kraju prao dostavne automobile. Iscrpljenost me brzo sustigla te sam shvatio da nije slabost tražiti pomoć. Jednostavno ne možeš biti orkestar i dirigent u isto vrijeme, osim ako si hobotnica s nekoliko diploma – konstatirao je Šarić.

I Mirna Horvat, osnivačica IT tvrtke Leapwise kaže kako je upravo to njena najveća pogreška u dosadašnjem poslovanju zbog koje je bilo dana kada je sve prespitivala.

- Postoje periodi kada se sve čini prevelikim jer istovremeno vodite projekte, gradite tim, tražite nove klijente. Posebno na početku, kada veliki sustavi ne prepoznaju vrijednost onoga što nudite, jer nemate dovoljno referenci ili volumena. Tada se treba fokusirati na ono što možete kontrolirati i samo vjerovati u proces koji ste izgradili – otkrila je Horvat.

Ovih dvoje poduzetnika susreli smo na SkillUp programu Ministarstva gospodarstva, besplatnoj edukaciji za direktore malih i srednjih poduzeća koji žele steći nova znanja iz područja umjetne inteligencije, ESG standarda, marketinga. Ovo je odlična prilika i umrežavanje.

Mreža kontakata je jako važna

- To nas ne uče dovoljno u poslovnim školama, a trebalo bi biti temelj poduzetničkog obrazovanja. Mislim da ne postoji dovoljno velika svijest koliko je ključno imati mrežu ljudi koji razumiju što proživljavate, koji mogu podijeliti iskustva ili otvoriti vrata prema prilikama. Lekcija koju sam naučila jest da poduzetništvo nije solo disciplina. Mentori, partneri, zajednica poduzetnika koji prolaze slične izazove - to je ono što vas drži na površini u teškim periodima i ubrzava rast u dobrim. Danas aktivno gradim i njegujem te odnose, jer znam koliko su neprocjenjivi – kaže Mirna Horvat.

image

Program SkillUp je namijenjen prvenstveno vlasnicima i direktorima malih i srednjih poduzeća koji žele unaprijediti svoje poslovanje i uvesti suvremene upravljačke prakse

Zlatko Prkacin/Ustupljena fotografija

Tvrtka Leapwise, koju je Mirna prije devet godina osnovala zajedno sa suprugom Zlatkom, pomaže tvrtkama modernizirati poslovanje kroz digitalna rješenja i njihovu integraciju. Ključna im je filozofija building people and software što znači da paralelno grade tehnološka rješenja i osposobljavaju timove koji će ih dalje voditi. Rade s telekomunikacijskim operaterima, bankama, industrijskim tvrtkama i IT sektorom.

Prvi veliki izazov s kojim se Mirna Horvat susrela bio je činjenica da je žena u tehnološkom sektoru, bez inženjerskog obrazovanja već iz područja marketinga.

- Već zbog te dvije činjenice sam se morala dvostruko više dokazivati. Tu su i u uobičajeni izazovi domaćeg poduzetništva - otežano financiranje, visoki porezi, tržišna konkurencija gdje kvaliteta ne jamči automatski uspjeh. Nosim se s tim kroz dosljednost. Postavili smo jasne standarde kvalitete, transparentne procese i izgradili tim na koji se mogu osloniti. Kad su tim i procesi stabilni, sve ostalo postaje izvedivo. Ključ nije biti najglasniji, već najuporniji i najposvećeniji – pojašnjava poduzetnica.

‘Napredak je i činjenica da si preživio tjedan‘

Izazova u poslovanju je uvijek bilo i bit će, a ona sama tvrdi kako je njoj uvelike pomagala činjenica da je svjesna svojih prednosti i zna ih maksimizirati.

- To nije tehnička ekspertiza, već sposobnost razumijevanja ljudi i poslovnih procesa. Svjesna sam i svoje odgovornosti prema timu, oni trebaju raditi svoj posao, a moja je zadaća osigurati im uvjete da ga mogu raditi kvalitetno – smatra Mirna Horvat.

Sugovornik s početka teksta, Marko Šarić priznaje kako nisu svi dani bili laki, ali odustajanje nije nikada bila opcija. Kaže kako je bilo trenutaka kada mu je bilo “dosta svega”, pogotovo kada bi mu se činilo da je neki proizvod spreman za lansiranje na police ljekarni, a onda bi zbog neke regulatorne promjene bio vraćen tri koraka unazad.

- U nekim danima napredak nije skok ili poboljšanje, već sama činjenica da si preživio tjedan i nisi odustao. S prvim velikim izazovom susreo sam se na samom poslovnom početku, imao sam ideju kakav proizvod želim, ali trebalo ga je dovesti do kraja kroz šumu zakona, pravilnika, tehničkih zahtjeva. Dosta izazova u prvom razdoblju prevladao sam jer sam počeo postavljati prava pitanja pravim ljudima – otkrio je Šarić.

image

Marko Šarić, direktor i osnivač Sarmente, hrvatskog startupa fokusiranog na razvoj inovativnih proizvoda za očuvanje zdravlja i poboljšanje kvalitete života

Vedran Peteh/Cropix

Njegova tvrtka Sarmenta krenula je iz prostorija ZICER-a, a svojim su proizvodima najviše usmjereni na zdravlje probavnog sustava. Najpoznatiji proizvodi su im Enteroboulardii, Multibiota i Butisal. Na zagušenom tržištu bezreceptnih lijekova male su pobjede itekako bitne.

- Svaki put kad novi proizvod prođe registraciju, uđe u ljekarnu, ili kad zdravstveni djelatnik kaže „ovoga još nema na tržištu, to su trenuci kad uzdignemo glavu, nazdravimo, ali samo nakratko jer… moramo dalje. Poseban je osjećaj kada naši proizvodi uđu u širu distribuciju i na nova inozemna tržišta, jer to znači da više ljudi prepoznaje i ima pristup nečemu što smo sa strasti i znanjem gradili mjesecima ili godinama – kaže poduzetnik Šarić.

Iako se početak poduzetničke karijere čini prijeteći i mnogi će radije cijeli život ostati raditi „za nekoga, Marko Šarić poručuje onima koji razmišljaju o poduzetničkom početku da se odvaže, unatoč mogućim preprekama.

Prava vrijednost SkillUp programa

- Ne čekaj da sve bude savršeno, neće nikada biti, ali budi spreman na promjene u hodu. Važno je krenuti, jer kada se osvrnemo unatrag više žalimo za prilikama koje smo propustili, nego onima koje nismo ni pokušali. Neizvjesnost je uvijek prisutna, ali je smanjiva, prihvatite da će pogreške doći i da je uspjeh isto tako prožet neuspjehom. Rekao bih kako je najbitnije u ukupnom broj odluka na kraju imati više onih dobrih nego loših – konstatirao je.

Direktori Mirna Horvat i Marko Šarić pohađali su SkillUp program, besplatnu poslovnu edukaciju za poduzetnike, i isto bi preporučili svima.

- Program je izvrsno osmišljen i izuzetno praktičan za poduzetničku svakodnevicu. Pruža priliku za strukturirano promišljanje o tome kako vodite firmu i daje vanjsku perspektivu koja je neprocjenjiva. Ali prava vrijednost je u zajednici polaznika i organizatorica. Razmjena konkretnih iskustava s ljudima koji prolaze slične situacije, upoznavanje inspirativnih poduzetnika daje osjećaj da niste sami – smatra Mirna Horvat.

Marko Šarić je edukaciju nazvao „izvanserijskom.

- No, program nije samo edukacija, nego i pristup mreži kontakata. Ovo je za mene jako važno jer u poduzetništvu često imaš osjećaj kako guraš stijenu u beskonačno brdo, a ovakvi projekti te podsjete da nisi jedini koji disciplinirano gura – rekao je Šarić.

image

Prijave za treću i četvrtu grupu polaznika SkillUp programa traju do kraja listopada

Zlatko Prkacin/Ustupljena fotografija

SkillUp organizira Ministarstvo gospodarstva, u suradnji s Međunarodnom financijskom korporacijom (IFC), članicom Svjetske banke, koja donosi međunarodno iskustvo i provjerene metode poslovnog upravljanja. U provedbi kao vanjski suradnici sudjeluju domaći i strani stručnjaci, konzultanti i mentori s bogatim iskustvom rada u svojem stručnom području i s poduzetnicima.

- Ovim programom želimo osnažiti poduzetnike kako bi bolje planirali, vodili timove timove i donosili strateške odluke temeljene na podacima. Na taj način ne jačamo samo pojedinačne tvrtke, nego i ukupnu otpornost i produktivnost hrvatskog gospodarstva. Cilj je da znanje i dobre upravljačke prakse postanu jednako važan resurs kao i kapital – pojasnila je Marija Vukelić, ravnateljica Uprave za poduzetništvo i obrt u Ministarstvu gospodarstva.

Prijave za novu grupu polaznika SkillUp programa traju do kraja listopada!

SkillUp je namijenjen prvenstveno vlasnicima i direktorima malih i srednjih poduzeća koji žele unaprijediti svoje poslovanje i uvesti suvremene upravljačke prakse. Prihvatljivi prijavitelji su hrvatska mala i srednja poduzeća (trgovačka društva) koja posluju više od 3 godine, imaju između 10 i 249 zaposlenih i više od 500.000 eura godišnjeg prometa. Poduzetnici se prijavljuju putem online upitnika kojim provode samoprocjenu svojeg poslovanja i kriteriji za sudjelovanje u programu uključuju motiviranost, spremnost na aktivno sudjelovanje i otvorenost za primjenu stečenog znanja u praksi.

Više o samom programu možete pronaći OVDJE, a prijave za treću i četvrtu grupu polaznika traju do 31. listopada.

image

Marija Vukelić, ravnateljica Uprave za poduzetništvo i obrt u Ministarstvu gospodarstva

Darko Tomaš/Cropix

Edukacija traje pet tjedana, a radionice su prilagođene različitim sektorima, od proizvodnje i turizma do IT-a. Uz to, i sadržaj se radi prema prijavljenim sudionicima kako bi odgovorio baš na one tržišne izazove s kojima se suočavaju.

- Poduzetnici po završetku edukacije dobivaju konkretne alate i planove za unapređenje poslovanja, bolju organizaciju, jaču motivaciju timova i jasniju strategiju rasta – dakle, praktične rezultate koje mogu odmah primijeniti u svom poslovanju – zaključila je Marija Vukelić.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i SkillUp programa.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
01. prosinac 2025 06:25