Mnogi izbjegavaju

Najvažnija tema o kojoj morate razgovarati sa svojim djetetom: 40 posto srednjoškolaca imalo je isto iskustvo

Istraživanje je pokazalo da više od 50 posto roditelja rijetko ili nikada ne razgovara s djecom o online sigurnosti, dok svaki treći nikada nije zabranio djetetu pristup neprimjerenom sadržaju
 Getty Images
Istraživanje je pokazalo da više od 50 posto roditelja rijetko ili nikada ne razgovara s djecom o online sigurnosti, dok svaki treći nikada nije zabranio djetetu pristup neprimjerenom sadržaju

Iako je prošlo oko četiri mjeseca od dolaska serije Adolescence na platformu Netflix, priča o tinejdžeru Jamieju, koji je ubio svoju vršnjakinju Katie i dalje je zanimljiva mnogima, pogotovo roditeljima koji se svakodnevno susreću s izazovima u komunikaciji s vlastitom djecom. Ova serija pogledana je više od 140 milijuna puta. Scenarij je pažljivo izrađen kako bi odražavao razgovore iz stvarnog svijeta, a inspiraciju crpi iz online svijeta mladih i psiholoških istraživanja o radikalizaciji i identitetu tinejdžera.

Serija ilustrira koliko lako mladi, u potrazi za pripadnošću, mogu biti uvučeni u radikalne online zajednice i služi kao ozbiljan podsjetnik roditeljima da internet ne treba shvaćati olako te da je opasnost udaljena samo jedan klik. Serija na odličan način ističe psihološke učinke cyber nasilja, pokazujući kako konstantno online uznemiravanje može tinejdžere dovesti do točke pucanja. Osim toga, naglašava ulogu roditelja u praćenju digitalnih radnji djece, učinkovitosti trenutnih mjera cyber sigurnosti, ali i potrebu regulacije aktivnosti djece i mladih od strane društvenih mreža. Kroz Jamieja, serija analizira kako toksična muževnost, koja je sveprisutna na internetu, utječe na dječake i uvjerava ih da emocije znače slabost, a da oni moraju naginjati želji za dominacijom, najviše nad ženama.

Dodatnu emocionalnu težinu donose međugeneracijski nesporazumi s kojima se mnogi mogu poistovjetiti. Kao što je slučaj u stvarnom životu, i u seriji roditelji ne uspijevaju shvatiti ozbiljnost i širinu online života svoje djece, a tinejdžeri se osjećaju neshvaćeno i nebitno. Na taj način se odlično prikazuje kako loša komunikacija i nedostatak svijesti mogu uzrokovati još veće probleme unutar obitelji.

Uključenost roditelja u živote djece ključna je za normalno funkcioniranje djeteta, kako u realnom, tako i online svijetu. Najveći izazovi u posljednjem desetljeću odnose se na brzo širenje pristupa digitalnim uređajima kod sve mlađe djece, manjak nadzora i znanja kod odraslih te normalizaciju rizičnog ponašanja online. Istraživanje deShame2 pokazalo je da više od 50 posto roditelja rijetko ili nikada ne razgovara s djecom o online sigurnosti, dok svaki treći nikada nije zabranio djetetu pristup neprimjerenom sadržaju.

13 Reasons Why

Serija koja je još prije osam godina imala snažan utjecaj na roditelje i djecu bila je 13 Reasons Why, u kojoj gledatelji prate Hannah Baker, tinejdžericu koja je počinila samoubojstvo te iza sebe ostavila trinaest kazeta. Svaka od tih kazeta posvećena je jednom vršnjaku ili odrasloj osobi koja ju je, i ne znajući to, svojim postupcima potaknula da si oduzme život. Ovu seriju bi trebao pogledati svaki roditelj jer na surov, ali odličan način prikazuje koliki učinak manjak podrške okoline i naizgled bezazleno online zadirkivanje mogu imati na djecu.

13 Reasons Why stavlja fokus na to da dječji problemi nisu za odmahivanje rukom, već se njima treba baviti kako ne bi došlo do najgoreg mogućeg ishoda. Jedan od glavnih problema je što Hannah nije imala podršku od strane obitelji, vršnjaka, niti djelatnika škole.

Nedavna istraživanja ukazuju na porast sextinga i osvetničke pornografije među mladima i u Hrvatskoj. Prema istraživanju Centra za nestalu i zlostavljanu djecu, provedenom u sklopu projekta DeShame, gotovo 40 posto srednjoškolaca izjavilo je da su primili seksualno eksplicitne sadržaje putem interneta, dok je 10 posto priznalo da su i sami slali vlastiti eksplicitan sadržaj. I u ovom slučaju, presudnu ulogu imaju roditelji koji svoju djecu trebaju upozoriti na moguću zlouporabu te vrste sadržaja. No, bitni razgovori su često i teški za započeti te stvaraju nelagodu. Upravo zato je u sklopu kampanje A1 Hrvatska nastala ideja za inicijativu „Razgovor koji trebaš započeti“. Kroz kartice sa svakodnevnim, jednostavnim pitanjima roditelji mogu lakše uspostaviti dijalog s djecom o bitnim temama. Autori inicijative su A1 Hrvatska i Centar za sigurniji internet, čiji su psiholozi i sociolozi pripremili pitanja i savjete koji se nalaze na karticama. Svi koji ispune obrazac na linku, dobit će kartice za razgovor potpuno besplatno. Kroz jednostavna pitanja i poticaje za razgovor, kartice grade povjerenje, otvaraju prostor za iskrenost i čine prve korake lakšima, i djeci i odraslima.

image

A1 kartice za razgovor

A1

SRAM

Ova hit serija prati svakodnevicu srednjoškolaca kroz autentične, kratke epizode, a sudeći po komentarima na društvenim mrežama, hrvatski tinejdžeri su oduševljeni ovim tipom serije. Bez uljepšavanja se prikazuju ljubavni usponi i padovi likova, društveni pritisak, seksualnost, mentalne krize i prijateljski odnosi.

Mladi likovi otvoreno razgovaraju o anksioznosti, gubitku samopouzdanja i konfliktima u vršnjačkim grupama, a razgovori odlično oslikavaju realnu komunikaciju modernih adolescenata. Roditelji bi trebali pogledati SRAM kako bi si približili jezik kojim djeca stvarno komuniciraju te shvatili koliko brzo se stvari mogu oteti kontroli ukoliko nema roditeljskog nadzora i podrške.

Roditelji bi se trebali usredotočiti na uspostavljanje otvorene komunikacije sa svojom djecom o svemu pa tako i sigurnosti na internetu te moraju biti svjesni vrsta online rizika s kojima se djeca suočavaju, a gledanje gore preporučenih serija može značajno olakšati shvaćanje modernih rizika.

Kako bi razgovori s djecom o online sigurnosti bili lakši, pripremili smo kratki kviz s popratnim savjetima ispiriranima karticama za razgovor koje je pripremio A1 Hrvatska u sklopu kampanje „Dječja posla“. Prijavite se ovdje i dobit ćete ih potpuno besplatno.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i A1 Hrvatska.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. rujan 2025 06:43