Bitna tema

One su dokaz da studentski projekti imaju jak utjecaj: ‘Htjele smo poslati važnu poruku bez osuđivanja i uspjele smo!‘

Djevojke su koristile metaforu zombija kao simbola gubitka kontrole i identiteta uslijed pretjeranog konzumiranja alkohola, a cilj im je bio potaknuti mlade da razviju odgovoran odnos prema alkoholu
 Lucija Očko/Cropix
Djevojke su koristile metaforu zombija kao simbola gubitka kontrole i identiteta uslijed pretjeranog konzumiranja alkohola, a cilj im je bio potaknuti mlade da razviju odgovoran odnos prema alkoholu

Prema najnovijem Europskom istraživanju o pušenju, pijenju i uzimanju droga među učenicima, provedenom prošle godine, Hrvatska je iznad europskog prosjeka. Posebno je zabrinjavajuće da je kod mladih, najviše adolescenata, popularan takozvani binge drinking. Ovaj pojam označava ekscesivno epizodično pijenje, koje obuhvaća konzumaciju pet ili više pića u jednoj prigodi. Radi se o jednom od najrizičnijih obrazaca konzumacije alkohola jer često dovodi do pijanstva, koje potiče rizična ponašanja, zbog kojeg dolazi do ozljeda pa čak i hospitalizacija. Iako se u Hrvatskoj bilježi pad ovakvog načina pijenja, prošlogodišnje ESPAD istraživanje pokazalo je da je 42 posto učenika u posljednjih 30 dana imalo epizodu binge drinkinga, dok je europski prosjek 30 posto.

Uz to, pokazalo se i da je 87 posto šesnaestogodišnjaka barem jednom u životu pilo alkohol, i to podjednako djevojke i mladići. Podatak da je gotovo 46 posto učenika prvi put posegnulo za alkoholom s 13 ili manje godina posebno je zabrinjavajući jer raniji početak konzumacije nosi veći rizik za razvoj ovisnosti kasnije u životu.

- Najčešći motivi mladih za konzumaciju alkohola nisu pritisak vršnjaka, već osobno zadovoljstvo i potreba za ugodom. Upravo zato, potrebna je dodatna edukacija mladih o opasnostima koje nosi alkohol kada se krene konzumirati u tako mladoj dobi – govori Andrea Veselčić iz HUP Koordinacije proizvođača, trgovaca i distributera jakih alkoholnih pića.

image

Andrea Veselčić

HUP

Odgovornost kao cilj

Kada postanu punoljetni, mladi ljudi doživljavaju slobodu u mnogim aspektima svog života što može dovesti do nepoželjnog ponašanja. Iako dovoljno stari da konzumiraju alkoholna pića, to bi svakako trebali činiti odgovorno. Suprotno od binge drinkinga, odgovorna konzumacija znači uživati u alkoholnom piću umjereno i vlastitim tempom te pritom poštovati smjernice za umjerenu konzumaciju.

- Kada je riječ o odraslima, konzumacija koja prelazi dva pića dnevno za muškarce i jedno za žene već ulazi u zonu povećanog rizika za niz zdravstvenih i društvenih posljedica. Treba naglasiti da odgovorna konzumacija znači i potpuno izbjegavanje alkohola u situacijama u kojima on može ugroziti zdravlje i sigurnost. To obuhvaća situacije tijekom vožnje, u trudnoći, za vrijeme uzimanja medicinske terapije, na radnome mjestu ili ako je riječ o maloljetnicima – kaže Veselčić i dodaje kako veliki utjecaj na kasnije ponašanje mladih imaju roditelji čije ponašanje postavlja temelj za zdrav odnos prema alkoholu u odrasloj dobi.

image
Getty Images

Upravo je poziv na odgovornu konzumaciju alkohola temeljna poruka kampanje „Ne budi zombi“, koju su osmislile studentice Sveučilišta Algebra Bernays, Tena Šusterić, Ana Lanč i Ela Marić. Djevojke su koristile metaforu zombija kao simbola gubitka kontrole i identiteta uslijed pretjeranog konzumiranja alkohola, a cilj je potaknuti mlade da prepoznaju svoje granice i razviju odgovoran odnos prema alkoholu.

- Naziv kampanje je nastao iz vrlo jednostavne, ali snažne ideje. Željele smo prikazati kako pretjerana konzumacija alkohola pretvara čovjeka u „zombija“, osobu koja gubi kontrolu, razum, energiju i nije prisutan. Htjele smo metaforu koja je mladima bliska, vizualno zanimljiva i lako pamtljiva. „Ne budi zombi“ simbolizira izbor da ostanemo svjesni, odgovorni i prisutni u trenutku, a ne da se isključimo, kada je alkohol u pitanju – govore studentice.

image

Tena Šusterić, Ana Lanč i Ela Marić

Ustupljena fotografija

Cilj čitave kampanje je poziv na umjerenu i odgovornu konzumaciju, a ne potpunu zabranu alkohola mladima, što djevojkama nije bilo jednostavno prenijeti.

- Bilo nam je važno jasno naglasiti da ne osuđujemo konzumaciju alkohola, nego promoviramo umjerenu i odgovornu konzumaciju i poznavanje svojih granica. Kada ne osuđujemo, poruka postaje puno prihvatljivija, međutim problem je što mladi često misle da umjereno znači i dosadno – pojašnjavaju djevojke.

Djevojke kažu da mladi sa spomenom odgovornog konzumiranja pomisle da im se poručuje da ne konzumiraju alkohol uopće, ali zapravo treba konzumirati manje i pametnije.

- Problem je što odgovornost često zvuči moralizirajuće. Zato smo koristile humor i vizualni koncept zombija kako bismo tu temu približile bez „podizanja prsta“ - pojašnjavaju.

image
Dusan Stankovic/Getty Images

Usprkos izazovima, ove studentice istaknule su se svojom kreativnošću, a najviše ih je motivirala želja da naprave nešto što ima stvaran utjecaj.

- Svi u svojoj okolini viđamo posljedice neodgovorne konzumacije alkohola. Ako možemo barem jednoj osobi osvijestiti granicu, napravile smo puno – govore i dodaju kako su, nakon rada na ovoj kampanji, promjene primijetile i u vlastitom načinu percipiranja konzumacije alkohola.

- I dalje konzumiramo alkohol, ali na umjeren i odgovoran način. Čitanje statistika i razgovor s mladima pokazali su nam koliko je binge drinking normaliziran, a štetan. Postale smo svjesnije svojih obrazaca i toga koliko je lako prijeći granicu, a da to ne primijetiš – kažu Tena, Ana i Ela.

Poznavanje vlastitih granica

Ova kampanja dio je inicijative koju je, u suradnji sa studentima Sveučilišta Algebra Bernays i Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, provela HUP Koordinacija proizvođača, trgovaca i distributera jakih alkoholnih pića. Koordinacija već treću godinu zaredom udružuje snage sa studentima kako bi nastavila implementaciju kampanja usmjerenih prema mladima. Iz HUP-a kažu kako je najvažnije da mladi postanu svjesni svojih granica, razumiju štetnost pretjerane konzumacije alkohola i znaju da je u redu reći „dosta“ te kako alkohol ne čini zabavu boljom, niti je nužan da bi se dobro proveli.

- Pretjerivanje može dovesti do situacija koje nitko ne želi i koje mogu ozbiljno utjecati na sigurnost i dobrobit mladih. Ne dajte da vas povuče pritisak društva, nego slušajte sebe, svoje tijelo i svoje granice. Najbolje odluke donose se kad ste potpuno svjesni što radite i kako se osjećate, a dobra zabava uvijek počinje s tim da čuvate sebe – kaže naša sugovornica.

S ovime se slažu i autorice kampanje „Ne budi zombi“, koje ističu kako je najvažnije poznavati vlastite granice.

- Alkohol nije problem sam po sebi, problem je kada ti preuzme kontrolu. Ključno je biti osviješten, jer kada poznaješ svoje granice i ne dopuštaš da alkohol upravlja tvojim ponašanjem, rizik ostaje minimalan. Budi pametan, budi svoj i najvažnije, brini o sebi i ljudima oko sebe. Ne budi zombi — poručuju.

image
Getty Images/istockphoto

Kampanje koordinacije o odgovornom konzumiranju alkohola namijenjene su mladima od 18 godina nadalje, no važno je naglasiti da alkohol nikako ne treba konzumirati u maloljetničkoj dobi, jer tada nosi još veće zdravstvene i sigurnosne rizike.

- Nužno je znati i da sva alkoholna pića sadrže isti alkohol, odnosno, etanol. Ne postoji „jaki“ i „slabi“ alkohol, razlika je isključivo u količini etanola u pojedinom piću. Pivo, vino i jaka alkoholna pića mogu se razlikovati po okusu, mirisu i sastojcima, ali ne i po vrsti alkohola. Zato je važno znati da svako alkoholno piće može imati jednako jak učinak na tijelo ako sadrži istu količinu etanola – pojašnjava Veselčić.

Važnost edukacije

Iz HUP-a kažu kako se u posljednjih desetak godina vide određeni pozitivni pomaci, ali je i dalje potrebno konstantno educirati mlade. Prema ESPAD-ovom istraživanju u 2011. godini zabilježen je najveći udio učenika u Hrvatskoj koji su konzumirali alkohol u posljednjih 30 dana, njih 66 posto, a danas je ta brojka 56 posto.

- Iako je riječ o ohrabrujućem trendu, još uvijek smo iznad europskog prosjeka te je rizična konzumacija alkohola i dalje prisutna među mladima u Hrvatskoj. Krećemo se u dobrom smjeru, ali važno je nastaviti s edukacijom – upozorava Andrea Veselčić.

image
Getty Images/istockphoto

Autorice kampanje „Ne budi zombi“ kažu kako je njihova generacija otvorenija i spremnija pričati o mentalnom zdravlju i granicama, ali je i dalje prisutan pritisak i ideja da je ponekad normalno pretjerati s alkoholom. Ipak, djevojke kažu kako i same vide pomake u pogledima mladih u odnosu na alkohol.

- Sve je više mladih koji biraju bezalkoholne alternative, ili piju manje i svjesnije. Trendovi idu u smjeru brige o sebi, a to će se s vremenom i dodatnom edukacijom još više istaknuti i u aspektu konzumiranja alkohola– zaključuju studentice Tena Šusterić, Ana Lanč i Ela Marić.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i HUP Koordinacije. proizvođača, trgovaca i distributera jakih alkoholnih pića.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
02. prosinac 2025 16:29