Pametni parking

Skriveni senzori ispod parkirališnih mjesta olakšavaju život invalidima, a varaždinska tvrtka počinje to rješenje izvoziti u svijet
 Tom Dubravec/Hanza Media

Stručnjaci iz Mobilisisa razvili su za grad Split tehnologiju koja uz pomoć senzora ugrađenima u parkirališno mjesto za invalide omogućava kontrolu jesu li tamo zaista parkirani automobili koji imaju za to dozvolu, a sada će istu tehnologiju prodavati u Njemačkoj, Austriji i Izraelu

Pametni gradovi trebali bi biti digitalno optimizirani kako bi unaprijedili kvalitetu života svim svojim građanima. Svim građanima, a posebno onima kojima je svakodnevica ionako otežana. Tako je u Splitu uveden čitav niz novih tehnologija kako bi se osobama s invaliditetom olakšala potraga za parkirališnim mjestima te stalo na kraj ilegalnom parkiranju na tim mjestima, a prema prvim informacijama, to je i ostvareno.

- Imali smo prilično oštru kampanju pod nazivom 'Želiš li se mijenjati za mjesto' u kojoj smo skrivenom kamerom snimali neodgovorne sugrađane koji parkiraju na mjesto za invalide pa smo im prekrili auto ceradom s oznakom invaliditeta, a vrhunac je bio kada bi im prišao muškarac u kolicima i pitao zašto mu zauzimaju mjesto. I stvarno je imalo odjeka, nakon pola godine vidimo pomak, manje Splićana zauzima mjesta osobama s invaliditetom - kaže Tomislav Alujević, rukovoditelj sektora informatike Split Parkinga.

Područje na kojemu se nadaju da će im tehnologija još pomoći je provjera valjanosti oznaka kojima se dokazuje parking jer, kako tvrde iz Split Parkinga, često se događa da ih građani isprintaju kod kuće i zloupotrijebe.

Kako bi se osobama s invaliditetom dodatno olakšala potraga za parkirališnim mjestom, na 12 lokacija, na križanju Ulice Antuna Gustava Matoša i Ulice Zrinsko-Frankopanska, postavljeni su senzori na parking za osobe s invaliditetom.

Iza tehnološkog rješenja stoji varaždinska IT tvrtka Mobilisis, partner Hrvatskog Telekoma, a ovo je prvi projekt na NB-IoT (Narrowband Internet of Things) mreži Hrvatskog Telekoma na našim prostorima. Kako je pojasnio Josip Stjepanović, stručnjak za ICT tehnologiju u Hrvatskom Telekomu, nova mreža je imala izuzetno važnu ulogu u ovom projektu jer je njome omogućeno postavljanje parkirnih senzora bez velikih infrastrukturnih promjena što je rezultiralo nižom cijenom.

Varazdin, 230419.
Tim tvrtke Mobilisis koji je osmislio rjesenje za Smart Parking u Splitu.
Na fotografiji: Goran Kanizaj (desno), Mihael Mestric (lijevo) i Drazen Vuk.
Foto: Zeljko Hajdinjak / CROPIX
Zeljko Hajdinjak / Hanza Media

- Mi smo zapravo razvili i ugradili podzemne senzore koji javljaju kada je parkirno mjesto za invalide zauzeto pa kontrolori znaju u kojem trenutku trebaju doći provjeriti radi li se stvarno o osobi s invaliditetom. Baterije senzora traju 5 do 7 godina, a naša tehnologija može se upotrebljavati i šire od samih dojava kontrolorima. Recimo, preko clouda možemo skupiti statistike o zauzetim mjestima, prosječnom vremenu korištenja i sukladno tome prilagoditi postojeću i novu infrastrukturu - pojašnjava Goran Kanižaj, operativni direktor tvrtke Mobilisis.

Inače, ova varaždinska kompanija puno je više orijentirana na izvoz smart city komponenata, prvenstveno u Njemačku, Austriju i Izrael, a u Hrvatskoj uspješno testiraju svoja rješenja.

- U zadnje vrijeme i hrvatski gradovi shvaćaju važnost digitalnih tehnologija, ponajviše Dubrovnik, Split, a i naš Varaždin. Senzori za parking jednostavna su i ne pretjerano skupa solucija koja brzo pokazuje rezultate i vjerujemo da će se koristiti sve više - zaključuje Goran Kanižaj iz Mobilisisa.

Varazdin, 230419.
Tim tvrtke Mobilisis koji je osmislio rjesenje za Smart Parking u Splitu.
Na fotografiji: tvrtka Mobilisis.
Foto: Zeljko Hajdinjak / CROPIX
Zeljko Hajdinjak / Hanza Media

Cijeli je projekt nastao radi pomoći osobama s invaliditetom i senzibiliziranja javnosti za njihove svakodnevne probleme. - Reakcije su izuzetno pozitivne, čak smo dospjeli do okruglog stola u Saboru gdje smo razgovarali o daljnjim mogućim koracima za olakšanje života svim našim građanima - kaže Tomislav Alujević iz Split Parkinga.

S njim se slaže i Josip Stjepanović iz Hrvatskog Telekoma. - Hrvatski Telekom nastavlja s razvojem pametnog parkinga i u drugim gradovima koji će, osim osobama s invaliditetom, omogućiti i ostalim građanima i turistima brži pronalazak slobodnog parkirnog mjesta. Rezultat toga bit će smanjenje prometnih gužvi, potrošnje goriva i emisije štetnih plinova, a sve će to utjecati na poboljšanje kvalitete života - dodaje Stjepanović.

Split parking
Novi znakovi u sklopu kampanje "Želiš li se mijenjati za mjesto?"

Iz Split Parkinga najavljuju kako će uskoro mijenjati lokacije senzora, ali i širiti ih na komercijalni i privatni parking. Njihova aplikacija tako znatno olakšava traženje mjesta, ali i omogućuje jeftinije plaćanje.

Inače, procjene pokazuju da je čak do 30 posto prometa u gradovima uzrokovano vozačima koji traže parking. Zahvaljujući senzorima koji prikupljaju podatke o zauzetosti parkirališnih mjesta, vozači mogu dobiti ove informacije na svojim pametnim telefonima i sukladno tome planirati potragu za slobodnim parkirališnim mjestom. Tako pametni parking može pomoći gradovima u smanjenju prometnih zastoja, a vozačima uštedjeti dragocjeno vrijeme.

Piše: Daria Bertek

ŠTO JE NB-IoT

Narrowband IoT je nova mrežna tehnologija koju je Hrvatski Telekom predstavio prije godinu dana, a namijenjena je uređajima koji nemaju potrebe za kontinuiranom povezanošću na mreži i šalju izuzetno male količine podatkovnog prometa bez potrebe za SMS, MMS ili glasovnom komunikacijom. To znači da je u kratkom roku moguće spajanje iznimno velikog broja povezanih IoT uređaja za domaće i strano tržište, a troškovi su niži nego prije. NB-IoT mrežu odlikuje velika rasprostranjenost i visoka kvaliteta mobilnog signala u zatvorenim prostorima.

Jeste li spremni za Smart City revoluciju? Kliknite OVDJE i transportirajte se u budućnost.


Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatskog Telekoma, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg lista

OMOGUĆAVA HRVATSKI TELEKOM

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 14:21