
Obitelj Hrvoja i Domagoja Boljara oduvijek je bila vezana uz proizvodnju obuće. Njihov otac Josip, poznati dugoreški poduzetnik, bavio se proizvodnjom strojeva u kožarskoj industriji, a pokrenuo je i vlastiti brend obuće Mr. Joseph, čiji su proizvodi kvalitetom konkurirali i najpoznatijim svjetskim proizvođačima. Braća Boljar su tako svoju karijeru započeli u obiteljskoj tvrtki, gdje su, kako nam priča Hrvoje, stekli bogato iskustvo, jer su prošli sve faze proizvodnje – od skladišta, pa do dizajna i na koncu upravljanja.
- Nakon očeve smrti osnovali smo vlastitu tvornicu obuće Roosvai, u kojoj smo dugi niz godina proizvodili visoko kvalitetnu obuću za high-end brendove iz Francuske, Belgije i Nizozemske. U jednom trenutku shvatili smo da imamo drugačiju viziju: iskoristiti znanje koje smo stekli kako bismo promijenili način na koji se obuća dizajnira - u skladu s prirodom i ljudskim zdravljem – priča nam Domagoj, koji je po struci prvostupnik ekonomije poduzetništva.
U tom shvaćanju je zapravo nastala temeljna ideja za pokretanje vlastite tvrtke Miret, koja je svijetu predstavila „radikalno ekološke“ tenisice Earthbound. Ideja za izradu takvog tipa tenisica krenula je iz Hrvojeve frustracije, odnosno od momenta kada je shvatio koliko industrija obuće negativno utječe na okoliš i koliko se o tome malo govori i zna. Domagoj kaže da većina ljudi koji sudjeluju u kupnji tenisica – od proizvođača do kupaca – zapravo ne zna koliko proizvodnja tenisica šteti okolišu.
Proces razvoja proizvoda je vrlo dugačak
Domagoj nam priča da se ideja o proizvodnji ekološki prihvatljivijih tenisica „dugo kuhala“ kod brata Hrvoja.
- Jednog dana je samo rekao "Ili ćemo biti oni koji mijenjaju industriju, ili ja iz nje izlazim." Prepoznao sam njegovu strast i odlučili smo razviti nešto potpuno novo i jedinstveno na tržištu – priča Domagoj.
Domagojev brat Hrvoje je po struci magistar industrijskog dizajna, a braća za sebe govore da su komplementarnih vještina, znanja i afiniteta.
- Hrvoje je usmjeren na kreativni i tehnički dio posla, odnosno razvoj proizvoda. On je zapravo začetnik cijele vizije promjene industrije obuće prema ekološkom pristupu.
Moj fokus je na poslovnom dijelu - financijama, upravljanju i marketingu u širem smislu. Naše se sposobnosti nadopunjuju i funkcioniramo kao tim. Zapravo, od malih nogu smo navikli raditi zajedno – nastavlja Domagoj, koji ističe da im je rad u obiteljskoj tvrtki usadio iste ključne vrijednosti - obitelj i poduzetništvo povezano sa zdravljem i ekologijom.
Najteži trenuci u njihovoj karijeri došli su 2018. godine, kada su bili spremni lansirati Miret. Tada je njihov core business upao u ozbiljne probleme, pa su cijelu godinu izgubili na zatvaranje starog posla. Domagoj kaže da su tada ne samo ostali bez kapitala, već i bez motivacije.
No, sljedeće godine startup scena se sve više počela interesirati za održivost, a ulazak u EIT Climate-KIC, Europsku zajednicu i vodeću agenciju za inovacije u području klime, bio je ključan. Domagoj kaže da ih je taj moment „vratio u igru“, te projekt pretvorio u pravi startup, te ih usmjerio prema cilju postajanja globalno prepoznatljivog brenda za održivu obuću i lidera u održivosti unutar industrije obuće.
Za rebranding nije bilo vremena
Te 2019. godine, kada su primili prve investicije, shvatili su da su nezadovoljni imenom Miret, pa su razmišljali o promjeni. Međutim, stvari su se toliko brzo počele razvijati, da su proces rebrandinga morali postaviti postrani. Ipak, s vremenom su sve svjesniji postajali činjenice da im ime Miret neće biti dovoljno dobro za globalno tržište, pa su konačno 2023. godine krenuli u taj zahtjevni proces, u suradnji sa studijom SIZE.
- Imali smo osjećaj da Miret koliko god je sentimentalno ime, ne odražava brend i ne omogućava dobru komunikaciju, posebno na vanjskom tržištu. Dugo smo radili na tome, ostvarili smo rast i razvoj, pa to potpuno opravdava rebranding – kaže Domagoj.
Svoju ideju su konkretizirali i predstavili na crowdfunding platformi Kickstarter, još uvijek pod imenom Miret, a prvi kupci počeli su stizati 2020. godine. Kampanja je općenito bila vrlo uspješna, a pokazala je i da tržište ima svijest i potrebu za ovakvim ekološki prihvatljivijim proizvodom. Svoju zajednicu kupaca, kao tvrtka koja prodaje direktno njima, grade organski i dugoročno – prvenstveno digitalnim kanalima. Danas 80 posto svoje prodaje ostvaruju na tržištima Europske unije i SAD-a, a kupci su im ljudi koji cijene ekologiju. Cijena njihovih tenisica kreće od 139 eura za Sneakers model, dok povišeni High sneakers modeli stoje 159 eura.
- Jedan dio su ljudi koji žive “zeleni lifestyle” i drže do održivosti, drugi dio su kupci koji nisu znali toliko puno od održivosti, ali kad su čuli našu priču su naučili puno i odlučili biti dio pokreta, a treći dio su oni kojima se jednostavno sviđa naš proizvod. Nama su svi jednako dragi i pomažu izgraditi pozitivnu promjenu. Feedback je odličan, imamo neke kupce koji kupuju već i deseti put, a kupci nam se općenito nerijetko vraćaju – tumači nam Domagoj.
Usporedbe radi, Domagoj nam kaže da je u ranije doba, dok su proizvodili luksuznu obuću, proces razvoja trajao nekoliko mjeseci. Danas, u Earthboundu, za lansiranje prvog proizvoda im je trebalo punih šest godina. Proces je bio dugotrajniji jer su morali razviti proizvod koji koji spaja ekologiju, dizajn, udobnost i funkcionalnost.
Krenuli su kao j.d.o.o.
Braća Boljar su svoju tvrtku osnovala dvije godine prije izlaska na tržište, kao j.d.o.o. Taj korak nije im bio previše težak, budući da su već imali bogato poduzetničko iskustvo. S vremenom su tvrtku prebacili u d.o.o., zbog tipa poslovanja i investitora. Prvi investitor im je bio Fil Rouge Capital, a potom su prikupili dodatna sredstva putem crowdfunding platforme Funderbeam – od više od 200 malih dioničara.
Za njihov tip poslovanja, objašnjava nam Domagoj, d.o.o. je bio logičan izbor budući da su praktički od samog početka primali investicije.
- Najveći birokratski izazov bio je komplicirano dodavanje novih suvlasnika u d.o.o. Također, s administrativne strane, fiskalizacija i online prodaja nose mnogo papirologije, a digitalna rješenja za prodaju poput Stripe plaćanja, Kickstartera i webshopa u dolarima, nisu u početku bila dovoljno razvijena ili uopće nisu podržana u Hrvatskoj. Danas je situacija ipak znatno bolja – kaže nam Domagoj.
Bitne informacije na jednom mjestu
Jedan od ključnih alata koji poduzetnicima danas pomaže izaći na inozemna tržišta je Digitalna komora, napredna informacijsko-komunikacijska platforma Hrvatske gospodarske komore. Na jednom mjestu nude se provjerene informacije, alati i podrška potrebna za uspješan izvoz i internacionalizaciju poslovanja. Poduzetnici na jednom mjestu mogu istražiti potencijalna tržišta, analizirati konkurenciju, provjeriti financijsku pouzdanost inozemnih partnera te dobiti uvid u makroekonomske pokazatelje i trendove. Budući da razumijevanje i pronalaženje važećih propisa često biva jedna od većih prepreka za mnoge, Digitalna komora nudi pristup aktualnim zakonodavnim okvirima i propisima koji se odnose na izvoz, što je iznimno važno za prilagodbu poslovanja i izbjegavanje regulatornih prepreka.
Također, dostupne su i općenite informacije o izvorima financiranja i programima potpore za internacionalizaciju, kao i edukacije i vodiči o izvoznim procesima i poslovanju na stranim tržištima. Onima koji planiraju izaći na inozemna tržišta nudi se i vanjskotrgovinsko savjetovanje, kroz koje stručnjaci HGK savjetima žele odgovoriti na sve moguće nedoumice.
Sve ove funkcionalnosti pomažu u planiranju, smanjenju rizika i povećanju šansi za uspjeh na novim tržištima, što je posebno važno za male i srednje poduzetnike koji nemaju vlastite resurse za istraživanje i pripremu izlaska na strana tržišta. Digitalna komora kontinuirano se razvija i prilagođava potrebama korisnika, a do 2024. godine bilježi više od 88 tisuća registriranih korisnika.
Prva obućarska tvrtka s prestižnim certifikatom
Zahvaljujući svojoj predanosti kvaliteti i ekološkoj prihvatljivosti, Earthbound je postao prva obućarska tvrtka na svijetu koja je dobila OEKO-TEX® STANDARD 100 certifikat za cijeli proizvod. Domagoj nam objašnjava kako to znači da njihove tenisice ne sadrže nikakve toksične kemikalije i potpuno su sigurne za ljudsko zdravlje. U proizvodnji koriste prirodne materijale kao što su konoplja, pluto, kaučuk, kenaf, juta, pamuk, kukuruz, eukaliptus i vuna.
Dizajn, razvoj i nabava materijala obavlja se interno, dok se proizvodnja samih tenisica odrađuje kod partnera u Čelincu u BiH.
Earthbound je istovremeno i prva hrvatska certificirana B Corp tvrtka, što pokazuje da imaju vrlo visoke standarde ne samo u ekologiji, već i u odnosima s partnerima i načinu upravljanja. Proces dobivanja tog certifikata je prilično rigorozan, a diljem svijeta postoji samo 7500 takvih tvrtki, u 88 zemalja. U našoj regiji, Earthbound je jedna od rijetkih tvrtki koje nose taj status.
- Održiva moda je širok pojam, a mi imamo specifičan pristup - utjecaj na prirodu i zdravlje je u središtu svega što radimo. Mi smo najdalje otišli u korištenju prirodnih materijala, što čini naš proizvod potpuno netoksičnim za ljude i prirodu – dodaje Domagoj.
Najvažnije je pravovremeno izaći na tržište
Tijekom šestogodišnjeg razvoja svog prvog proizvoda braća Boljar su naučila da je najvažnije izaći na tržište prije nego što je proizvod savršen po našim kriterijima, budući da kupci daju najbolji feedback i usmjeravaju razvoj.
- Perfekcionizam je često zamka u koju poduzetnici upadnu i zbog koje nikada ne lansiraju proizvod. I to često znači njihov kraj – ističe Domagoj.
Kako bi predstavljanje tvrtke i kompanije u inozemstvu prošlo što uspješnije, hrvatski se poduzetnici mogu obratiti Hrvatskoj gospodarskoj komori i u sklopu Digitalne komore dobiti pomoć oko organizacije sastanaka s ciljanim partnerima – komorama, tvrtkama, institucijama. Uz to, dobro je i pratiti obavijesti HGK jer često organiziraju susrete s partnerima u inozemstvu, a vi kao poduzetnik time možete dobiti priliku za networking na jednom takvom događanju.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije, Hrvatske gospodarske komore i Digitalne komore
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....