Jeste li se ikada zapitali zašto, primjerice, miris ruža asocira na romantiku, lavanda izaziva osjećaj opuštenosti, a miris pite od jabuka podsjeća na djetinjstvo? Pokazalo se da je razlog tome taj što mirisi imaju posebnu sposobnost, koja im omogućava da se „probiju“ do naših emocija i uspomena brže nego bile koje drugo osjetilo. Osjetilo njuha jedno je od evolucijski najstarijih, a njegov put kroz mozak posebno je privilegiran.
- Mirisni podražaji jedini od svih zaobilaze talamus, glavni filter za osjetilne informacije, i putuju izravno u limbički sustav. Upravo taj kratki put prema dijelovima mozga odgovornima za emocionalne reakcije i pohranu sjećanja, objašnjava zašto jedan miris može u djeliću sekunde aktivirati emotivne reakcije, evocirati davno zaboravljene uspomene ili promijeniti raspoloženje – pojašnjava nam savjetodavna terapeutkinja i vlasnica obrta Sofa Talk, Lucija Milas.
Milas dodaje i kako zato nije neobično da nas neki ugodan miris može u sekundi opustiti, a neugodan izazvati nelagodu ili napetost.
Povratak uspomena
Ukoliko ste nekada u prolazu osjetili miris nečijeg parfema i odmah se sjetili osobe iz prošlosti, Milas kaže kako to nije ništa čudno. Takav fenomen u znanosti zove se „Proustov fenomen“, po slavnom romanu Marcela Prousta, „U potrazi za izgubljenim vremenom“. U tom romanu, miris i okus kolačića Madeleine neočekivano prizivaju djetinjstvo glavnog lika, što nije rijetkost niti u stvarnom životu.
- Miris može biti emocionalni okidač, a njegova snaga proizlazi iz kombinacije neurobiologije i životnih asocijacija koje smo stvorili kroz iskustvo. Zato nam se ponekad može činiti da su se s mirisom vratili i osjećaji koji su nekada bili vezani za određene osobe u našim životima – pojašnjava stručnjakinja Milas.
- I neurologija i psihologija potvrđuju da mirisi mogu aktivirati bogata, davno skrivena sjećanja, često jasnije od slika ili zvukova. Primjera je mnogo, tako miris parfema može „vratiti“ starog prijatelja, a miris domaće kuhinje obiteljskim okupljanjima. Naša memorija, na neki način, „oživi“ kroz miris – objašnjava savjetodavna terapeutkinja Milas.
Naša sugovornica govori kako mozak povezuje miris s emocijama i sjećanjima kroz istovremenu aktivaciju amigdale, odnosno, centra zaduženog za emocije i hipokampusa, koji je centar mozga zadužen za pamćenje. Zato, kada ponovno osjetimo poznat miris, aktiviraju se isti moždani putevi kao i u trenutku kada smo ga prvi put doživjeli, što vodi do osjećaja „povratka u prošlost”. Milas dodaje i kako istraživanja pokazuju da je njušni sustav najjači okidač autobiografskih uspomena, snažniji od vida ili sluha.
Samim time, svima drage mirisne tekućine, odnosno parfemi dobivaju još više na značaju.
- Različiti mirisi mogu imati različite psihofiziološke učinke. Umirujući mirisi poput lavande ili vanilije često potiču opuštanje, smanjuju napetost i reguliraju disanje. Stimulirajući mirisi poput mente, citrusa ili cimeta mogu povećati budnost, poboljšati koncentraciju i podići energiju. No važno je naglasiti da učinak varira od osobe do osobe – govori stručnjakinja.
Odličan način da ove blagdanske sezone ostanete upamćeni jest odabir parfema iz dm-ovog asortimana, dostupnog u dm trgovinama ili dm online shopu.
Carolina Herrera Good Girl klasik je, koji uz kombinaciju nota citrusa, vanilije, cimeta te cvjetnih tonova objedinjuje mirise zadužene za pozitivne reakcije u mozgu. Uz njega, odličan izbor za blagdanski period je i Ferragamov Signorina Misteriosa, koji sadrži cvjetne note naranče i tuberoze, a bazne note čine crna vanilija i pačuli.
Ipak, od mirisa ne treba očekivati univerzalne učinke. Miris koji jednoj osobi djeluje umirujuće, drugoj može biti neutralan ili čak neugodan jer dojam ovisi i o osobnim asocijacijama te iskustvima s određenim mirisima.
- Najduže se pamte mirisi koji su povezani s emocionalno jakim iskustvima, posebno onima iz djetinjstva. Nisu svi mirisi jednako učinkoviti u evociranju uspomena. Najjači su oni koji su bili ponavljani u kontekstu važnih događaja poput obiteljskih rituala, blagdana, školskih trenutaka, prvih ljubavi – govori Milas.
Za dodatnu dozu upamćenosti pametno je birati parfeme s notama čokolade, šećera i voća, jer se radi o svima poznatim mirisima. Savršen primjer toga jest parfemska voda Sweet Tooth Sabrine Carpetner, koja će svakoga osvojiti jedinstvenim mirisom.
Za muškarce je odličan odabir mirisa koji će se pamtiti bugatti dynamic move black, čija se voćna slatkoća kombinira sa svježom lavandom te spaja s mirisom vanilije, a sve zajedno zaokružuje u energizirajući citrusni i miris đumbira.
Kao primjer mirisa koji je dio ponavljajućih, emotivno toplih rituala, savjetodavna terapeutkinja Milas, navodi cimet.
- Cimet je sastavni dio dosta blagdanskih kolača, zimskih napitaka i obiteljskih okupljanja pa samim time mozak kroz godine povezuje taj miris s osjećajem zajedništva, radosti, topline doma. Kada kasnije u životu osjetimo cimet, aktivira se cijeli sklop emocija i uspomena povezanih s tim trenutcima. Mozak ne pamti miris izolirano, nego kao “paket osjećaja” – pojašnjava.
Muški parfem Mustang Amber Signature s kombinacijom mirisnih nota cimeta i đumbira, ostavit će dojam na svakoga.
Mentalno zdravlje i mirisi
Postoje dokazi da mirisi, osobito oni koji evociraju pozitivne autobiografske uspomene, mogu smanjiti stres, anksioznost i poboljšati raspoloženje. Istraživanja o mirisom evociranim sjećanjima, odnosno, odor-evoked memories pokazuju da pozitivni mirisni podražaji mogu povećati ugodne emocije i smanjiti neke fiziološke pokazatelje stresa.
Tako je, primjerice, djelovanje lavande kao prirodnog relaksansa potvrđeno brojnim znanstvenim studijama. Individualne razlike i očekivanja mogu djelomično utjecati na doživljaj, ali učinak lavande nije samo placebo efekt.
- Klinički dobro dokumentirani učinak imaju standardizirani oralni pripravci lavandina ulja, koji u studijama pokazuju značajnije smanjenje simptoma anksioznosti. Kod udisanja mirisa same lavande, dokazi su nešto raznolikiji. Iako mnoge studije pokazuju smanjenje napetosti i poboljšanje raspoloženja, učinak je individualniji i više ovisi o osobnim asocijacijama – govori naša sugovornica.
- Takva istraživanja daju temelj za korištenje mirisa kao dodatne strategije u regulaciji stresa i podršci mentalnom zdravlju. Ipak, mirisi nisu i ne mogu biti zamjena za medicinsko liječenje, psihoterapiju i/ili farmakoterapiju kod ozbiljnih mentalnih poteškoća – zaključuje savjetodavna terapeutkinja Lucija Milas.
Sada kada znate kako koji miris utječe na raspoloženje i emocije, poigrajte se odabirom parfema i ostalih mirisa kojima ste svakodnevno okruženi kako biste stvorili najbolju moguću atmosferu gdje god se pojavite.
Sponzorirani sadržaj nastao je u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i dm-a.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....