Posao iz snova

Želite biti svoj šef? Donosimo 8 savjeta stručnjaka za pokretanje vlastitog poslovanja

Ne postoje univerzalna pravila kako otvoriti obrt i pritom biti uspješan, no postoje praktični savjeti stručnjaka za lakše pokretanje vlastitog biznisa
 SHUTTERSTOCK

Koliko ste puta pomislili da biste voljeli biti sami svoj šef?

Prema nedavnoj analizi malih obrta i tvrtki najveći broj ispitanih poduzetnika priznao je da im je to bila najveća motivacija za pokretanje vlastitog posla.

Elan za pokretanjem svoje tvrtke nerijetko se pojavi nedjeljom navečer, kada se mentalno pripremamo za početak novog poslovnog tjedna s uvriježenim radnim vremenom od 9 do 17 sati. Počnemo maštati o tome kako bi bilo krasno kada bismo ustajali bez budilice, sami donosili odluke o poslovanju te samostalno određivali visinu plaću. Uvjereni da bi nam tada život bio ljepši, pokunjeni se vraćamo realnosti i dobro nam poznatoj rutini koju čine rano ustajanje te kasno vraćanje kući s posla.

No, bi li nam život zbilja bio lakši da smo sami svoj majstor? Drugim riječima, je li samozapošljavanje uistinu za sve ili, pak, postoji tajna uspješnosti koju nam poduzetnici prešućuju?

Na veliku žalost mnogih, ne postoje univerzalna pravila kako otvoriti obrt i pritom biti uspješan. Međutim, postoje praktični savjeti stručnjaka za lakše pokretanje vlastitog biznisa. Izbjegnite rizik i dajte priliku svom startupu prateći osam korisnih naputaka koje vam donosimo u nastavku teksta. Pomoću njih ne samo da ćete biti spremni za poduzetnički pothvat, već ćete i pronaći veliki izvor motivacije za ovako važan potez u vašem životu.

1. Osmislite kreativnu ideju

Ideja je ključ, srž poslovanja od čega sve kreće. Bez nje nema uspjeha pa, stoga, procesu njezina osmišljavanja treba pristupiti ozbiljno. Koliko je važna za biznis zna Graeme Donnelly, osnivač Quality Formationsa, londonske agencije za pokretanje poduzeća.

- Nijedan posao se ne može razviti bez sjajne ideje. Naprotiv, o njoj ovisi i razvoj cjelokupnog poslovanja. Budući da je tržište pretrpano mnogim idejama, da biste se istaknuli, morate imati jedinstvenu zamisao koja će vas diferencirati od drugih – kaže Donnelly.

image
SHUTTERSTOCK

No, danas je teško biti autentičan jer čak i ako imate originalnu ideju, postoji mogućnost da ona neće biti profitabilna na tržištu. Recimo da volite izrađivati sapun i želite otvoriti trgovinu sapuna u svojem gradu u kojem već postoje tri takve prodavaonice. Ima li u ovom slučaju potrebe za tim proizvodom ili je možda korisnije dosjetiti se usluge koja nedostaje na tim prostorima? Tu uskaču funkcije ideje i analize tržišta. Uzmite ih u obzir ako želite uspješne poslovne rezultate.

2. Provedite analizu tržišta zbog procjene rizika

Istraživanjem sagledavamo situaciju, pronalazimo prilike i prijetnje, pozicioniramo sebe na tržište u odnosu na konkurenciju te dobivamo širu sliku o nama kao ponuđačima. Da bi se analiza uspješno provela poželjno je odgovoriti na sljedeća pitanja:

- Koliko je veliko tržište na koje plasiramo proizvod ili uslugu?

- Tko su nam potencijalni kupci?

- Koje su njihove potrošačke navike?

- Koliko je kupac spreman platiti naš proizvod ili uslugu?

- Što radi konkurencija?

- Po čemu se izdvajamo u odnosu na konkurenciju?

Tek kada uspijete precizno odgovoriti na postavljena pitanja, imate dovoljno znanja i resursa da se upustite u iduće korake u kreiranju uspješnog biznisa.

3. Kreirajte financijski plan

Definiranje budžeta je sljedeći važan čimbenik koji treba uzeti u obzir prilikom pokretanja biznisa. Da bi se proces kreiranja financijskog plana uspješno proveo, potrebno je pronaći izvore od kojih ćete posuditi sredstva za otvaranje obrta. Poželjno je da uvijek imate nešto vlastitog početnog kapitala, ili novca koji ste posudili od obitelji i poznanika jer u tom slučaju nećete morati plaćati kamate koje mnogima zadaju glavobolju. U krajnjoj liniji, pomoć potražite od pouzdane banke koja će vam ponuditi poduzetničke pakete za pokretanje biznisa i dati vam konkretne savjete oko financiranja.

image
Duje Klaric/Cropix

4. Uložite u marketing

Mnogi vlasnici tvrtki potroše mnoštvo vremena i novaca stvarajući proizvod, dok izdvajanje budžeta za marketing nerijetko padne u drugi plan. Njega se sjete kada je proizvod već lansiran na tržište pa se zatim čude kako rezultati nisu najpovoljniji. Marketing je odličan način da se razlikujete od konkurencije.

Možete se, primjerice, oglašavanjem putem interneta, društvenih mreža, radija, televizije, novina ili letaka diferencirati od njih. S druge, pak strane, možete napraviti cijelu marketinšku strategiju ili kampanju i tako doći do dobrih rezultata. Nemojte dopustiti da vam budžet za marketing ostane neiskorišten ili potrošen za nešto manje bitno. Prisutnost na internetu je pritom neophodna, a danas svatko može uz par klikova povoljno napraviti svoju web stranicu.

5. Opremite se brzim internetom

Da bi se prethodno navedene aktivnosti provele, potreban je stabilan i brz internet. Često samo poslovanje ovisi o njegovoj kvaliteti, a danas je izuzetno bitna karika jer veliki broj zaposlenika radi iz udobnosti svojih domova. Uz to, potrošači su sve zahtjevniji pa očekuju instantne odgovore na njihove mnogobrojne upite na internetskim stranicama i društvenim mrežama.

image
SHUTTERSTOCK

Sporost košta, posebno u poduzetništvu. Ako kupcu kasni dostava, šteka web stranica ili ako osoba iz korisničke podrške nije uspjela momentalno riješiti problem, rješenje će potražiti kod konkurencije. Stoga se prije pokretanja biznisa opremite kvalitetnim internetom pomoću kojeg ćete brzo i efikasno obavljati sve zadatke koji zahtijevaju korištenje digitalija.

Obrtnici bi trebali znati da je A1 Hrvatska dobila službenu potvrdu najbrže fiksne mreže u Hrvatskoj na temelju korisničkih testova od srpnja do prosinca 2021. godine. Provedeno je nešto više od 1,7 milijuna testova, dok je, naposljetku, prethodno spomenuta fiksna mreža ocijenjena kao daleko najbrža u Hrvatskoj prema platformi Speedtest kompanije Ookla. Najbolji rezultati ostvareni su u velikim gradovima poput Zagreba i Splita gdje je najveća brzina preuzimanja izmjerena od čak 196 Mbps, a najniža srednja latencija od 11 ms. Ovo je odlična vijest za poduzetnike koji trebaju biti na „ti” s brzinom i produktivnošću.

Nadalje, ako planirate pokrenuti biznis u Zagrebu, Osijeku, Splitu, Zadru, Rijeci, Dugom Selu, Umagu, Tučepima ili Novskoj, dobra vijest za vas je da A1 Hrvatska radi na izgradnji optičke infrastrukture u navedenim gradovima. Završetkom tih radova zaokružit će se čak 600 tisuća kućanstava s fiksnom mrežom gigabitnog kapaciteta temeljenoj na optičkoj povezivosti, među njima i veliki broj obrtnika koji s nestrpljenjem čeka da njihov startup ugleda svjetlo dana.

Ove investicije ne samo da će pomoći poduzetnicima da brzo i učinkovito obavljaju biznis, nego će također podržati ubrzani razvoj digitalnog društva i napredak Hrvatske. Cilj ubrzane izgradnje optičke mreže je u iduće dvije godine premašiti 800 tisuća kućanstava s dostupnim najmodernijim fiksnim tehnologijama, što je odlično vrijeme za pokretanje vlastitog obrta.

6. Zaštitite vaš biznis

Za pokretanje malog poduzeća potrebno je puno rada, vremena i novaca pa nije loše svoju ideju zaštititi od potencijalne krađe. Baš kao što umjetnik patentira svoj proizvod i poduzetnik može ostvariti intelektualno vlasništvo nad svojom idejom.

Tek kada je ideja definirana i predstavljena tržištu, poduzetnik može zatražiti pravo nad intelektualnim vlasništvom. Treba, pritom, uzeti u obzir što točno želi zaštititi jer prema Državnom zavodu za intelektualno vlasništvo razlikuje se nekoliko oblika prava. Tako se, primjerice, patentom štiti izum, žigom se štiti logotip, industrijskim dizajnom se, pak, zaštićuje vanjski izgled proizvoda, dok se u nekim gospodarskim i industrijskim područjima koristi autorsko te srodna prava. Na poduzetniku je da odluči koji dio proizvoda ili usluge mu je najvrjedniji.

7. Pažljivo odaberite tim

Kada ste napokon odradili faze pokretanja biznisa tehničke i birokratske naravi, slijedi onaj najzanimljiviji dio – odabir ljudi s kojima ćete poslovati.

image
SHUTTERSTOCK

Pritom ne mislimo samo na pronalazak zaposlenika koji, bez odjela ljudskih resursa, može biti naporan jer ga u počecima odrađuje sami vlasnik startupa. Mislimo i na investitore, dobavljače, knjigovođu, poslovne partnere, vanjske suradnike pa i osobe koje će biti zadužene za održavanje ureda. Postavite si pitanja s kakvim ljudima želite surađivati, kakvu kulturu želite stvoriti te koje vještine trebaju zadovoljavati. Na koncu, pravilan odabir ljudi može biti velika karika za postizanje pozitivnih poslovnih rezultata, stoga pažljivo birajte s kojim osobama radite.

8. Pokrenite posao

Sada ste napokon spremni za lansiranje vašeg proizvoda ili usluge! Prije toga ipak napravite kratku provjeru jeste li svaki korak dobro analizirali i definirali. Ako mislite da ste postavili čvrste temelje za pokretanje biznisa, onda vam samo preostaje da otkrijete svijetu vaš novi proizvod i uživate u uspješnim rezultatima.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s A1 Hrvatska.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. ožujak 2024 08:36