Od selfija do vožnje među dupinima: Što sve vozači jet skija rade krivo

   

 Andrija Dobras/Getty Images

Jet ski postaje sve prisutniji prizor na Jadranu, osobito tijekom ljetne sezone. I dok većina vozača vjeruje da se radi o jednostavnom i sigurnom sredstvu za rekreaciju, praksa pokazuje suprotno. "Na prvi pogled čini se da na otvorenom moru ima dovoljno mjesta, no iznenađujuće često dolazi do sudara dvaju jet skija", ističe Josip Pavin, voditelj tima za procjenu šteta i rizika PAT-a u Croatia osiguranju. Najčešći uzroci su brzina, manjak komunikacije i pogrešno predviđanje kretanja drugih plovila.

Osim sudara, evidentirani su i drugi oblici neodgovornog ponašanja. Neki vozači pokušavaju voziti kroz jata dupina iako je to u Hrvatskoj zakonom zabranjeno. Drugi testiraju granice izdržljivosti plovila tijekom nepovoljnih vremenskih uvjeta, primjerice pri tramontani u zadarskom kanalu nakon nevere.

Propusti koji često dovode do nezgoda

Greške koje se ponavljaju među turistima i neiskusnim vozačima uglavnom se odnose na nepoznavanje osnovnih pravila sigurnosti. "Za glisiranje, jet ski mora biti udaljen najmanje 300 metara od obale, a vožnja bliže od 50 metara strogo je zabranjena", upozorava Pavin. Kršenje tih pravila ne nosi samo novčane kazne. Ako nekoga ozlijedite, postoji i mogućnost kaznene odgovornosti.

Jedna od češćih tehničkih pogrešaka događa se pri pokušaju skretanja bez gasa. "Jet ski ne skreće ako se potpuno otpusti gas. Radi se o vodolaznoj jedinici čija učinkovitost opada sa smanjenjem gasa. Početnike to često iznenadi u trenutku kad pokušavaju izbjeći prepreku", pojašnjava Pavin.

Učestala greška je i ignoriranje osnovnih sigurnosnih mehanizama. Pavin upozorava na slučajeve u kojima vozači ne vežu kill switch, sigurnosnu vezicu koja služi za automatsko gašenje jet skija ako vozač padne u more. Bez nje, jet ski može nastaviti samostalno kružiti i ozlijediti osobu ili druge ljude u blizini.

Mnogi voze bez prsluka, oslanjajući se na vlastite plivačke sposobnosti. No u slučaju pada, može doći do udarca, gubitka svijesti ili panike, a tada prsluk čini ključnu razliku. Snimanje selfieja ili korištenje kamera bez pridržavanja upravljača još je jedan čest uzrok padova i gubitka kontrole nad plovilom.

Tu je još vožnja predvečer ili noću – jet ski nema navigacijska svjetla i noćna vožnja nije dozvoljena. Sve to dodatno pogoršava ignoriranje uputa iznajmljivača, iako su upravo oni najupućeniji u lokalne uvjete, morske struje i zone u kojima je vožnja dopuštena.

Što morate znati?

Osim sigurnosnih propusta, jedno od ključnih pitanja koje se često postavlja nakon nezgode jest tko snosi trošak nastale štete? "Odgovornost za štetu uvijek je na voditelju brodice, dakle osobi koja je upravljala jet skijem u trenutku nesreće", pojašnjava Pavin. Drugim riječima, ako vozač iznajmi jet ski i tijekom vožnje udari u hrid, odgovornost nije na iznajmljivaču, nego na njemu osobno.

Ako je plovilo osigurano, trošak štete može preuzeti osiguratelj, ako su zadovoljeni svi uvjeti sukladno polici osiguranja.

Zato prije nego unajmite jet ski provjerite ima li iznajmljivač dozvolu za rad, je li jet ski osiguran i registriran, jesu li prsluk i kill switch ispravni te imate li dovoljno goriva za planiranu vožnju. Tako ćete već i prije samog izlaska na more izbjeći nepotrebne rizike.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. prosinac 2025 13:17