Poticanjem mladih znanstvenika na kritičko promišljanje do popularizacije znanosti

Društvo za edukaciju van okvira priprema priručnik koji znanosti prilazi na drugačiji način

Testiranje različitih zavojnica, V. Gimnazija Zagreb

 Luka Korov/

Više nego ikada dosad, znanost danas ulazi u sve pore društva. Kao civilizacija smo nadišli postojeća znanstvena ostvarenja i teško je predvidjeti gdje je granica daljnjeg razvoja. S novim postignućima javlja se i nova razina odgovornosti, kako zajednice znanstvenika, tako i obrazovnog sustava te donositelja zakona u okviru izmjena i dopuna zakonskih i podzakonskih akata u područjima koja mogu doprinijeti razvoju mladih znanstvenika.

Mladi su danas pod pritiskom velikih očekivanja, no s druge strane žive u vremenu digitalizacije koja im omogućuje brze odgovore i nerijetko prikazuje kako je do uspjeha moguće doći preko noći. Brzo i lako dolazi se do informacija, i svaki put koji zahtijeva nešto više upornosti i izdvajanja slobodnog vremena često nailazi na otpor mladih. Kako bi ih se motiviralo, potrebno je pronaći načine i aktivnosti koje će mladima pokazati da je znanost fascinantna i vrijedna divljenja, a također razumljiva, korisna i zanimljiva kada im se predstavi na pravi način.

image

Samostalni pokus: Lorentzova sila u čaši, Gimnazija Metković

Luka Korov/

U Hrvatskoj se kroz organizacije civilnog društva nastoji popularizirati znanost, a kroz svoje aktivnosti vrijedno na tom cilju radi i Društvo za edukaciju van okvira (EVO), udruga koja promovira kritičko razmišljanje i znanstvene vještine u društvu općenito, slobodu mišljenja i izričaja te želi stvoriti zajednicu stručnjaka koji daju svoj doprinos zajednici kroz edukaciju i promociju znanosti, stvarajući i okolinu tolerancije i suradnje unutar same udruge. Svojim projektima želi unaprijediti znanstvenu pismenost, komunikaciju i kulturu, a neki od najvećih su: Summer School of Science te Znanstvenik u meni kao dio velikog projekta Korak u znanost: kontinuirani razvoj znanstvenih vještina u srednjoškolaca koji provodi u suradnji s Institutom za razvoj obrazovanja (IRO) i Institutom Ruđer Bošković (IRB).

Znanost mladima može biti itekako zanimljiva, uzbudljiva i inspirativna te je izuzetno bitno potaknuti ih na uključivanje i dugotrajno bavljenje znanošću, ponajviše u školama, gdje bi trebali moći razvijati svoje ideje i projekte. Kako bi se škole potaknulo na veći angažman u području STEM-a (science, technology, engineering i mathematics) Društvo za edukaciju van okvira (EVO) osmislilo je cjelodnevne radionice u srednjim školama. Drugačijim pristupom, kroz razvoj praktičnih znanstvenih vještina, želi se odmaknuti od učenja znanosti isključivo kroz udžbenik. Radionice su provedene u gimnazijama u Zadru, Varaždinu, Zagrebu, Požegi i Metkoviću, kroz module koji prate znanstvenu metodu: od teorije i osmišljanja znanstvenog pitanja, preko razrade metodologije i provedbe eksperimenta te naposljetku do analize rezultata i izvođenja zaključaka. Osmišljene su četiri radionice tematski na presjecima znanstvenih područja: fizika/elektrotehnika, matematika/računarstvo, biologija/kemija i psihologija/neuroznanost.

image

Teorijski dio radionice, Gimnazija Metković

Luka Korov/

Sadržaj radionica dijelom prati standardni nastavni program, a jedan od glavnih ciljeva projekta je da se školama pruži prilika da same provedu ovakve radionice, bez potrebe da se dodatno uključuju volonteri. Kako bi škole samostalno mogle provesti ovakve radionice, Društvo za edukaciju van okvira (EVO) dovršava priručnike koji će sadržavati upute za predavača/voditelja, popis korištene opreme s detaljnim pojašnjenjima i upozorenjima te će činiti cjelinu koja bi trebala biti dostatna za samostalno provođenje radionice. Uz priručnik zainteresirani će moći preuzeti i potrebnu opremu.

Već od sredine srpnja svi zainteresirani (škole, učenici ili zainteresirane organizacije) mogu se javiti na elektroničku adresu Društva Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite. i na taj način pokrenuti proces dogovaranja koji uključuje i dogovor oko preuzimanja opreme.

image

Testiranje različitih zavojnica, Gimnazija Požega

Luka Korov/

Iako Društvo okuplja mlade entuzijaste, studente-mentore, koji su se dodatno educirali kroz razne radionice i edukacije, kako bi, uz svoje znanstvene, razvili i pedagoške i komunikacijske vještine, bitno je da kao pojedinci i zajednica dodatno potičemo uključivanje mladih u razvoj svojih istraživačkih vještina te kritičkog razmišljanja. Jer kako je jedan od voditelja edukativnih radionica, Andrea Brunello (direktor talijanskog Jet Propulsion Theatrea, glumac, dramaturg i fizičar) rekao: „Ne možemo očekivati da će ljudi zavoljeti nešto samo ako ih tomu podučavamo. Ako vam kažem nešto o fizici ili znanosti općenito, to ne znači da će vam se ona nužno svidjeti, već se kod vas mora pobuditi interes. Iz tog je razloga nužno posvetiti se pričanju priče o znanosti i odmaknuti se od klasičnih predavanja te lekcija, posebno kada su u pitanju edukacije za djecu. Moramo razumjeti da ona danas imaju drugačiji pogled na svijet i da je njihov fokus puno raspršeniji no što je nekada bio“.

Projekt Korak u znanost: kontinuirani razvoj znanstvenih vještina u srednjoškolaca provodi se u organizaciji Društva za edukaciju van okvira zajedno s Institutom Ruđer Bošković te Institutom za razvoj obrazovanja. Projekt je osmišljen s ciljem jačanja kapaciteta organizacija civilnoga društva za aktivno uključivanje djece i mladih te opće populacije u popularizaciju STEM-a, a njegova ukupna vrijednost iznosi 1 300 430,00 kn (172 596,72 €), od čega je 85 posto sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 19:42