Sve je počelo kad je 21-godišnja Milda shvatila da u novi stan može ponijeti samo trećinu svoje odjeće. Danas njezina ideja vrijedi više od milijardu dolara.
"Bože moj, imam toliko stvari..." - rečenica koju je izgovorila Milda Mitkutė presudno joj je promijenila život. U trenutku selidbe iz stana suočila se s problemom koji muči mnoge: ormari i ladice prepuni odjeće, a prostora sve manje.
Brojala je, kaže, oko 300 komada odjeće i obuće, a u novi ormar mogla je smjestiti samo stotinjak. Umjesto da, poput većine, pokuša nagurati još jednu majicu, odlučila je riješiti se viška.
Ubrzo nakon toga, 2008. godine, na jednoj zabavi razgovarala je s prijateljem Justasom Janauskasom i predstavila mu ideju: napraviti online platformu na kojoj bi ljudi mogli prodavati i kupovati rabljenu odjeću. On je isprva bio skeptičan, ali nekoliko minuta "istraživanja tržišta" među gostima na zabavi pokazalo je da Milda ipak ima pravo - svi imaju isti problem s viškom stvari.
Tako je nastala stranica „manodrabužiai“ (moja odjeća), preteča današnjeg Vinteda.
Od 40 haljina do milijuna korisnika
Prva verzija stranice bila je toliko "na brzinu" izrađena da su čak zaboravili ubaciti CTA button "Kupi". No, čim je to ispravljeno, Milda je već u prvom tjednu prodala 40 svojih komada odjeće. Glas o platformi brzo se proširio, a već 2009. interes su pokazali i njemački korisnici. Ubrzo je lansirana verzija "Kleiderkreisel" i Vinted je počeo svoj pravi uzlet.
Danas aplikacija ima više od 16 milijuna korisnika samo u Velikoj Britaniji, a globalno ih broji na desetke milijuna. Uspjeh se može mjeriti i činjenicom da je 2019. Vinted postao prva litvanska jednorog kompanija (startup vrijedan više od milijardu dolara), a 2023. godine zabilježio je i prvu dobit.
Kriza koja je mogla sve srušiti
Ipak, put nije bio bez pogrešaka. U jednom trenutku uveli su proviziju na svaku transakciju, potez koji je gotovo ugasio platformu. "Bio je to užas, organski rast nam je pao na nulu. Imali smo sedam, osam mjeseci da preživimo", priznala je Milda.
Spas je došao kad je novi direktor Thomas Plantenga ukinuo proviziju i okrenuo se televizijskom oglašavanju. To se pokazalo punim pogotkom - korisnici su se vratili, a broj novih članova rastao je iz dana u dan.
Ponosna na promjenu koju su stvorili
Milda danas više ne radi u Vintedu, ali ga koristi svakodnevno sa svojom obitelji. "Ako djeca žele neku plastičnu igračku, pravilo je - mora doći s Vinteda", kaže kroz smijeh.
No iza svega stoji i ozbiljna misija: usporiti brzu modu i potaknuti ljude da razmišljaju održivije. "Sve više ljudi govori da su se navikli prodavati sve što im ne treba, da im je nezamislivo bacati stvari. To je promjena na koju sam ponosna", zaključuje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....