MRAČNA STRANA K-POPA

‘Ne smiju biti teže od 49 kilograma, bude se svaki dan u 5 ujutro, a vrijede 57 milijuna eura‘

Polaznici škole K-popa podvrgnuti su iscrpljujućim režimima treninga i svakodnevnim vaganjima

Blackpink

 Blackpink Via Bestimage/Bestimage/Profimedia/Blackpink Via Bestimage/bestimage/profimedia

Skromno se smiješeći, četiri mlade žene prošli su tjedan pristojno stajale u redu za susret s kraljem Charlesom u najspektakularnijoj odaji Buckinghamske palače, gdje je jednom ruski car Nikolaj I. bio gost.

Za većinu dvadesetogodišnjaka dodjela ordena Reda Britanskog Carstva, u ovom slučaju od strane britanskog monarha kao priznanje za njihov rad na promociji važnosti klimatskih promjena, bio bi najveći trenutak u njihovim životima.

Ali za Lisu Manoban, Rosé Park, Jisoo Kim i Jennie Kim, članice korejskog girl benda Blackpink, ova posljednja čast predstavlja samo bilješku u karijeri posutoj priznanjima: brojni albumi među top deset i hitovi na čelu glazbenih ljestvica, globalne rasprodane turneje, glazbene nagrade i suradnje s međunarodnim superzvijezdama, uključujući Lady Gagu.

Dominiraju svijetom južnokorejske pop glazbe, poznatije kao K-pop, i stoje na vrhu carstva vrijednog 57 milijuna eura, koje obuhvaća ne samo glazbu, već i modu, ljepotu i zabavu, zbog čega su prozvane ‘najvećim ženskim bendom na svijetu‘.

image

Blackpink na primanju kod kralja Charlesa

Pa Images/Alamy/Alamy/Profimedia/Pa Images/alamy/alamy/profimedia
image

Blackpink na primanju kod kralja Charlesa

Backgrid/Backgrid Uk/Profimedia/Backgrid/backgrid Uk/profimedia

Njihov K-pop glazbeni stil (najpoznatiji po Gangnam Styleu, popularnoj plesnoj pjesmi repera Psyja iz 2012.), križanac je popa, rapa i R‘n‘B-a, sa stihovima na korejskom i engleskom, posebno se sviđa američkoj i azijskoj publici, sa simpatičnim imidžom koji se snažno reklamira tinejdžerskim obožavateljima. Iako kod nas nisu toliko popularne ni poznate, njihova je slava globalno ogromna i to najviše zahvaljujući društvenim mrežama. Blackpink, primjerice, ima 57 milijuna sljedbenika na Instagramu, što je tri puta više od Madonne.

Njihov modni imidž uključuje minice i tregere, čizme s platformom od lateksa i provokativne glazbene spotove. Ovaj raskalašni izgled dio je pomno oblikovane slike koja se stvara na pokretnoj vrpci proizvodnje pop izvođača koje južnokorejska glazbena industrija, šesta najveća u svijetu, vješto stvara u posljednja dva desetljeća. Uz Blackpink, tu su i za Grammyja nominirani boy bend BTS (koji je 2020. prodao više albuma od Taylor Swift, ali se raspao zbog odsluženja vojnog roka), osmeročlani Girls‘ Generation i pridošlice NewJeans, čijih pet članica ima tek od 14 do 18 godina.

Svima je zajednički imidža njegovane javne osobe: plesni pokreti savršeno koreografirani, glazbeni spotovi nalik visokobudžetnim blockbusterima i niti jedna mrlja, bora ili dlaka na njihovom tenu od alabastera. Ali iza savršene fasade sve je raširenija zabrinutost zbog ‘mračne strane‘ K-popa. Tvrdi se da su maltretiranje, zlostavljanje i iskorištavanje uobičajena pojava, s mladima koji su podvrgnuti iscrpljujućim režimima treninga i svakodnevnim vaganjima, kao i prisiljavanjem na plastične operacije i potpisivanje ugovora koji znači da je svaki njihov korak kontroliran.

Euodias, 25-godišnja YouTube zvijezda iz Sunderlanda koja je napola Korejka, imala je iskustvo iz prve ruke života u K-pop ‘kampu za obuku‘ kada se kao dijete preselila u Južnu Koreju kako bi slijedila svoj san da postane pop zvijezda. Regulirani život u zgradi u vlasništvu njezine tvrtke, opisuje kao ‘neku vrstu znanstvenog eksperimenta‘.

"Obično smo se budili u 5 ujutro kako bismo dodatno vježbali ples prije nego što škola počne u 8 ujutro. Kad bi školski dan završio, vraćali bismo se u društvo kako bismo uvježbavali pjevanje i ples. Vježbali bi do 23 sata ili kasnije", ispričala je. Osim što su išli u školu, kaže, nisu smjeli izlaziti bez dopuštenja, koje su ionako uglavnom odbijali. Izlasci su bili zabranjeni, kao i neplanirani posjeti prijatelja ili rodbine. Dok je Euodias spavala u spavaonici, neki u skupini, za koju se smatralo da će slabije uspjeti, morali su spavati na prostirkama na podu. No, kako kaže, malo tko se žalio jer su svi bili ambiciozni i jer je stav tvrtke bio da je "sve što smo doživjeli dio učenja discipline potrebne za K-pop idola".

image

Blackpink

Emma Mcintyre/Getty Images/Profimedia/Emma Mcintyre/getty Images/profimedia

Umjesto da koriste vlastita imena, kaže da su mladi dobili broj i umjetničko ime koje odgovara tipu K-kop ličnosti koji je tvrtka odabrala za njih. Blackpink su provele između četiri i šest godina u takvom režimu, živeći u onome što je članica benda Jennie (27) usporedila s ‘internatom‘. "Bilo je to kao 14 sati dnevno, samo trening. Bilo je stvarno grubo", rekla je.

Euodias, koja je napustila južnokorejsku prijestolnicu Seul nakon dvije godine kako bi se vratila u Ujedinjeno Kraljevstvo, kaže da je izgled djevojaka bio predmet intenzivnog nadzora, a tjedno vaganje održavalo se pred cijelom grupom.

"Težina je bila stalna opsesija. Nitko nije smio težiti više od 47 kilograma, bez obzira na godine ili visinu. Ako je težina bila veća od propisane, smanjili bi mu porcije. Ponekad bi oduzimali cijele obroke, a ‘predebelim‘ vježbačima davali bi samo vodu. Izgladnjivanje je postalo uobičajeno. Neke su polaznice bile anoreksične ili bulimične, a mnoge djevojke nisu imale menstruaciju", prisjetila se, dodajući da se dvaput onesvijestila tijekom satova plesa zbog dehidracije i nedostatka hrane.

"Često smo morali pomagati nositi onesviještene pripravnike natrag u spavaonice", tvrdi.

Mnogi od vježbenika podvrgavani su plastičnim operacijama.

image

Rosé iz Blackpinka

T.jackson/Backgrid/Backgrid Usa/Profimedia/T.jackson/backgrid/backgrid Usa/profimedia

Uz ovu opsjednutost mladolikim izgledom, ne čudi da mladi izgledaju kao da su sišli s pokretne trake: sve visoke jagodice, savršeni nosevi i raskošna ružičasta napućena usta. Iako nijedna od članica Blackpinka nije priznala da je imala operaciju, čini se da su sve od djetinjstva doživjeli dramatične transformacije. U nedavnom Netflixovom dokumentarcu, Blackpink: Light Up The Sky, četvorka je podijelila obiteljske fotografije na kojima su prikazani kao djevojke punašnih obraza i razrogačenih očiju.

Lee Hark-joon, korejski novinar, rekao je da je život takve mladeži ‘mehanički‘ i ‘spartanski‘: "Rijetko imaju priliku razviti normalan školski život ili normalne društvene odnose".

A utjecaj može biti brutalan, posebno bez podrške prijatelja i obitelji, koje su navodno držali podalje (Euodias se prisjeća da je svaki dan imala 15-minutni telefonski razgovor s mamom u Engleskoj).

image

Roseanne Park

Backgrid/Backgrid Usa/Profimedia/Backgrid/backgrid Usa/profimedia

The New York Times je 2019. razotkrio ‘bolnu stranu K-pop idola‘, nakon što su si dvije zvijezde, Sulli, čije je pravo ime Choi Jin-ri, i 28-godišnja Goo Hara, oduzele život. Dvije godine ranije, Jonghyun, pjevač boy benda Shinee, pronađen je mrtav u svom stanu, u dobi od 27 godina, s porukom u kojoj piše da je ‘slomljen iznutra‘. A 2010. godine, Park Yong-ha, uspješni 32-godišnji pjevač i glumac, ubio se zbog izvješća o pritiscima u karijeri.

Opisujući K-pop industriju kao ‘visokorizičan sustav s visokom nagradom‘, dr. Sarah Keith kaže da je to logičan rezultat društvenih i industrijskih okolnosti K-pop produkcije.

Biti K-pop idol postao je izbor karijere za mnoge mlade ljude, ne samo u Koreji nego i diljem svijeta. Poznati umjetnici su ‘lice‘ Koreje, a K-pop ima ogroman utjecaj na gospodarstvo. To ne uključuje samo glazbu i prodaju ulaznica za koncerte, već i način na koji se K-pop slavna osoba koristi za promociju korejske robe i usluga kao što su Hyundai automobili i prikazivanje Koreje kao atraktivne turističke destinacije.

image

Jennie iz Blackpinka

Berzane Nasser/abaca/Abaca Press/Profimedia/Berzane Nasser/abaca/abaca Press/profimedia
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. travanj 2024 08:07