TV SERIJA O MARŠALU

Boris Svrtan je Broz. Josip Broz

Boris Svrtan u seriji Antuna Vrdoljaka utjelovio je pokojnoga maršala Tita. Gotov proizvod Svrtan još nije vidio

Za glumca Borisa Svrtana malo je reći da je do posljednjeg atoma predan glumačkom poslu. Naime, kad je do kraja “proučio” poziv glumca, pokazao se kao fantastičan redatelj, a onda je otišao i stepenicu dalje te postao profesor na Akademiji dramskih umjetnosti i osnovao Sindikat glumaca. Na HTV-u u petak počinje emitiranje igrano-dokumentarne serije redatelja Antuna Vrdoljaka o Titu, a Svrtan je utjelovio upravo lik Josipa Broza.

Potajno slušao priče

Kako je rekao, još nije vidio ništa osim najave, pa će ga pogledati s ostatkom gledateljstva. Obećao je da će, kao i uvijek, tijekom gledanja biti maksimalno kritičan prema sebi.

- Ono što znam, trudio sam se proniknuti u Brozov gestus i nadasve zanimljivu zagorsko-rusku govornu sintaksu koja plijeni i 30 godina nakon njegove smrti. Bio je po svemu intrigantna osoba koja je utjecala ne samo na život svojih suvremenika, nego i na današnju generaciju koja je na bolan način proživjela posljedice raspada Titove države. Možda nema povijesne osobe koja je u mojoj glavi kompleksnija od njega. Kao pioniri kovali smo ga u zvijezde, a pjesnici su ga gurali na nebo pokraj Isusa, kao u Nazorovoj pjesmi ‘Naš vođa’ koju smo znali naizust - objašnjava Svrtan.

S druge strane, snimajući seriju o Titu prisjetio se i nekih drugih povijesnih činjenica.

- Doma sam od tate potajno slušao priču o Golom otoku, Bleiburgu i križnom putu, u vojsci nisam stekao kroničnu upalu zgloba, ali sam vidio kako se nakon Titove smrti i u njegovo ime za vježbu betoniraju rovovi na budućim granicama velike Srbije, kako mi iz Pljevalja vježbamo isključivo napad na Goražde blizu Srebrenice, a poslije sam shvatio da su svi u kasarnama JNA uvježbavali budući rat, jurišajući uglavnom na zapad. Memorandum SANU uvukao se pod Titov šinjel, pionir Milošević poslužio se Hitlerovim govorima o ugroženom nebeskom narodu (prije aneksije Češke) i koridoru te izlazu na more (prilikom gaženja Poljske).

Razvedite se, ljudi

Tako je počelo, kao prepisana abeceda fašizma s akademskim pečatom. Naravno, Tito je možda takav razvoj i slutio, pa je ugradio amandmane na Ustav. Taj potez pokazuje da je bio veliki strateg: ako bez mene ne možete zajedno, razvedite se. Razvod je bio krvav, kao kad bivši supružnici pile hrđavom pilom štednjak napola. Matičar je od te buke vrlo nemirno spavao u Kući cvijeća. To je sve danas dio slike o Titu i njegovu naslijeđu. Bratstvo krvi i jedinstvena kontroverza od Vardara pa do Triglava - rekao je glumac.

Nakon 17 godina stalnoga glumačkog angažmana u Gavelli, Svrtan je 2007. prešao na ADU kao stalni predavač i smanjio glumački tempo, ali istodobno je dobio priliku više se baviti redateljskim pozivom koji ga oduvijek privlači. Međutim, i dalje se smatra prvenstveno glumcem kao najvažnijim i jedinim nenadoknadivim segmentom kazališta, osim publike. No, i kao glumac proučava rad redatelja s kojima surađuje.

- Vrdoljak odlično radi s glumcima jer je bio u toj koži, pa mu je poznat pogled iznutra, glumačka fizika i kemija, da ne kažem biologija. Uspijeva majstorski stvoriti opuštenu atmosferu, tako da se svi ljudi na setu osjećaju nezamjenjivi, a onda se to na platnu-ekranu i vidi. Veseli me što na monitoru samo kontrolira, a gotovo cijelo vrijeme gleda u živi prizor ispred kamere, kao da želi osjetiti vibracije. Gavellina škola, suigra, prožimanje - kaže Svrtan.





Jesam li prezahtjevan?

Dosad je režirao pet predstava. Prva je bila iznimno gledana “Spika na spiku” 1992. godine, a posljednja “Šepavi Jura od Kravarskog“. Potpisuje i višestruko nagrađivane “Metastaze”.

- Ideja koja me je potaknula na režiranje bila je ispitati kako voli druga strana, tj. jesam li kao glumac previše zahtjevan u odnosu na redatelje. Sada ih bolje razumijem jer znam s kakvim se silama bore, u sebi i drugima, jer rađanje predstave ponekad izgleda kao borba s Minotaurom u labirintu. Munje, gromovi, snaga, nemoć, magija i kajle, ludilo i rajske ptice, tanka crta između totalne euforije i potpune depresije. Vragometni misterij. Zato je valjda toliko privlačno. S jedne strane krvave gaće, a s druge stota izvedba ‘Metastaza’ u Kerempuhu 28. ožujka 2010. s predivnim ansamblom od 18 ljudi na sceni i više od 50.000 u gledalištu dosad, te petnaestak nagrada za glumu, režiju i pisanje. Stoti put leti Pavelićeva slika na pod, ali i Titova, na temu - kako se riješiti okova prošlosti i krenuti konačno naprijed. Možda se jednom i dočepam kamere, ali tek kad taj sport postane jako nezavisan i jeftin, tako da ga mogu sam financirati, uz suradnju dragih prijatelja, jer mrzim kancelarije i žicanje love, ‘dobar dan, mogu li od vas tražiti sredstva za...’ To mi nikad nije išlo - naglašava Svrtan.

Za status glumaca prije nekoliko se godina odlučio boriti osnivanjem sindikata, da bi danas, kaže, položaj tog zanimanja u Hrvatskoj bio - vodoravan.

- Istodobno s djelovanjem u kazalištu i filmu važno mi je da pomognem studentima na ADU raščistiti maglu koja obavija proces glumčeva stasanja i zrenja, pogotovo danas kad vlada pošast da glumiti mogu svi s bilo kakvim trodnevnim tečajem. Imamo jednu od najsustavnijih i najmodernijih glumačkih doktrina u djelu Branka Gavelle, sve unutra piše, samo treba shvatiti i primijeniti.

Švercer revolucije

To ne ide za tri dana. Često nije dovoljno ni 25 godina bavljenja glumom i kazalištem da se otkriju sve tajne. Ni izdaleka. Ja sam živi dokaz. A propos položaja glumca i drugih vrijednih umjetnika, ipak mi je najbolje kad policajcu koji me zaustavi kažem da sam glumac, a on, sav ozaren, zaključi: ‘Ehe, svi mi glumimo, gospodine!’ Za tu izjavu dao bih mu Oscara - navodi filmski Tito.

Dodaje da mu ništa glumačko nije strano, pa ga uskoro očekuje cijela paleta različitih glumačkih i redateljskih uloga.

- Igrao sam ljude svih mogućih zanimanja. Nastojim da paleta likova bude što šira ili da u jednom bude više njih jer je to najzanimljivije. Evo, Tito je bio špijun, ljubavnik, sindikalist, mačevalac, državnik, tokar, imao je oko stotinu identiteta u putovnicama svih boja da bi švercao revoluciju preko svih mogućih i dostupnih granica.

Ovih sam dana, uz nekoliko radiodrama, snimio male uloge u nekoliko sitcoma, radim ulogu u jednoj novoj predstavi, pišem razne stvari i trpam u ladicu, da slučajno ne vide svjetlo. Na jesen ću režirati Krležinu ‘Ledu’, a Krleža je bio Titov prijatelj, pa će valjda biti nešto od toga. Mogla bi to biti predstava o beskonačnom putu Hrvatske u Europu i natrag - zaključio je glumac.





Želio je biti fizičar i osvojio treće mjesto u sviranju harmonike

Kao dječak, Boris Svrtan krenuo je u glazbenu školu, a jedan od razloga što nije i ostao u glazbi jest to što za harmoniku, koju je odabrao, nije bilo visokog obrazovanja. Zamalo je postao i fizičar.

- Svirao sam harmoniku i osvojio treće mjesto u bivšoj državi u svojoj kategoriji. Dalje se išlo na konzervatorij u Moskvu jer na našoj Akademiji nije bilo tog instrumenta. No, iz harmonike se rodila uloga Cigana u ‘Ptičicama’. S druge strane vukla me fizika, ali vjerojatno bi trebalo potegnuti do Amerike jer fizika bez love je k’o mladoženja bez ... ili tako nekako. Tako sam ostao u kazalištu gdje se s jednom krpom i puno mašte čine mala čuda - objašnjava Svrtan.





Kao obitelj se bavimo isključivo glazbom i sportom: jedrenje, skijanje, tenis...

Svaki slobodni trenutak glumac provodi u društvu supruge i kćeri Petre, a njihovim zajedničkim aktivnostima samo je nebo granica.

- Sport i glazba nas kao aktivnu obiteljsku grupu ne napuštaju, jedrenje, skijanje, po šumama i gorama, wind-surf, tenis, klasika, rock&roll. I obavezno nekaj sa žlicom - kaže Svrtan.

Uz tako glumački angažiranog oca 16-godišnja Petra ima podršku u svemu što želi, pa i ako odluči nastaviti njegovim stopama.

- Petra ima vrlo široko polje interesa. Što god izabere, imat će našu podršku, ali važno je da u sve ide do kraja i sa srcem. Tek joj je 16 godina - naglasio je Svrtan.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. travanj 2024 05:11