TKO BI REKAO

HRVATSKE SAPUNICE SU HIT U NEOČEKIVANIM DIJELOVIMA SVIJETA 'Larin izbor' sa zanimanjem se prati u Vijetnamu, 'Zoru dubrovačku' gledaju u Jordanu

    AUTOR:
    • Tina Premec

  • OBJAVLJENO:
  • 05.11.2019. u 22:54

 

Nova TV svojim dnevnim serijama nije pokorila samo domaće tržište, nego su svoj dramski program pretvorili i u izvozni proizvod. I prije su njihove serije, posebno one univerzalne, ljubavne tematike bile odlično prihvaćene u regiji.

Poznato je da je “Larin izbor” odlično prošao u arapskim zemljama te da je njegov format otkupio meksički medijski gigant Televisa, ali dosad se nije znalo da je lički humor iz “Kud puklo da puklo” stigao i do Pakistana, iako se projekt već prije dobro prodavao u nizu arapskih država.

Sveukupno, prema informacijama koje smo dobili od Nove TV, ta najgledanija nacionalna televizijska kuća plasirala je pet svojih serija - “Larin izbor”, “Zoru dubrovačku”, “Kud puklo da puklo”, “Čistu ljubav” te “Na granici” - u 50 zemalja diljem svijeta, od Europe i Srednjeg istoka do Afrike.

Ipak, najzanimljivije je što su uspjeli prodati domaći humor koji se, eto, na kraju pokazao kao globalno prepoznatljiv. Hrvatska verzija “Kud puklo da puklo” emitirana je u Srbiji, Sloveniji, BiH, Crnoj Gori, Sjevernoj Makedonijiali od 2014. do danas prodana je i u 22 arapske zemlje, među kojima su Saudijska Arabija, Egipat, Sirija i već spomenuti Pakistan.

Osim toga, otkupljenja su prava i za adaptaciju te serije pa je po tom formatu svoju verziju, prema najnovijim informacijama, snimila i Mađarska te se serija prikazuje u udarnom terminu najgledanijeg kanala RTL Klub. Na Novoj TV ističu da je to postala najgledanija dnevna serija u Mađarskoj. Prije Mađara, što je poznato, format su otkupile i snimile Ukrajina (Kanal 1+1), Bugarska (bTV) te Češka (TV Nova).

Poput Fellinija

“Kud puklo da puklo” bio je svojevrsni eksperiment Nove TV jer su nakon uspješnica s ljubavnom tematikom publici odlučili servirati dramu s elementima komedije. Njezini autori Vlado Bulić i Mirna Miličić radnju su smjestili u selo ličko selo Oštrovac, radnju zavrtjeli oko priče u kojoj djed nakon svoje smrti ostavlja unucima milijun eura, ali uz uvjet da godinu dana provedu u njegovoj derutnoj kući na selu. Serija u kojoj glavne uloge imaju Mirna Medaković-Stepinac i Momčilo Otašević, a produkciju potpisuju Sanja Tucman i Goran Rukavina, u Hrvatskoj je brzo postala hit. Emitirala se od 15. rujna 2014. do 9. lipnja 2016., a potom su njezin humor prepoznale i strane televizijske kuće.

- U čemu je stvar da se “Kud puklo da puklo” prodala u više od 30 zemalja, mogu samo nagađati. Čuo sam samo da seriju kupuju i da smo završili čak u Pakistanu. Kad smo pisali seriju, odlučili smo se za taj neki “miš-maš”, kombinaciju Miljenka Smoje, Dušana Kovačevića (“Maratonci trče počasni krug”, “Balkanski špijun”), češkog humora i Fellinija. Da smo na dobrom tragu, postalo mi je jasno kada sam vidio kako je to smiješno i maloj djeci koja ništa ne razumiju, ali, naravno, u onom banalnom dijelu, gegu - nosi pušku, pao s kruške.

Tu negdje znate da ste pogodili širinu, da je vaš humor ispričan na univerzalnom jeziku. No, da ponovim, razloge mogu samo nagađati - kaže koautor serije Vlado Bulić koji s Mirnom Miličić potpisuje i seriju “Na granici”. U ovoj novijeg datuma inspiracija su mu bile priče s granice koje je čuo od svog prijatelja inspektora, no “Kud puklo da puklo” je doslovno, kaže, bila idejna narudžba.

Tako su Bulić i Miličević dobili “input” da se traži priča o urbanoj djevojci koja dolazi na selo, a dalje je bilo sve na njima i ostatku ekipe predvođene kreativnim producentom Goranom Rukavinom, kojeg Bulić smatra najzaslužnijim za uspjeh serije.

- Meni je zbog obitelji i prijatelja bliži govor Dalmatinske zagore, no kako tamo zbog produkcijskih razloga nismo mogli snimati, Rukavina se kao Ličanin odlučio da to bude ličko selo.

Genijalno je odradio casting, a Žumberak, gdje smo na kraju snimali seriju, vrlo je autentično “odglumio” Liku, i to do zadnjeg detalja. Sveukupno scenaristički to je uvijek golem posao jer u tjedan dana treba napisati 350 stranica scenarija za pet epizoda koliko ih se u tjednu snimi, na čemu mogu zahvaliti ekipi pisaca Aleksandru Kristeku, Nikolini Čuljak, Tomislavu Hrpki, Anti Čepiću, Ireni Jakelić i Sandri Babić - ističe Bulić.

 

Vraćaju uloženo

S Nove TV zatražili smo izvješće koliko su od 2010., kada su počeli sa snimanjem dnevnih serija (“Najbolje godine” bile su prva), do danas izvezli izvan dramskog programa. “Larin izbor”, projekt koji im je definitivno otvorio vrata na tržište, i dalje nosi titulu njihove najprodavanije serije. Dvije sezone te ljubavne priče, koju je osmislila Jelena Veljača, emitirane su u 50 zemalja svijeta, među kojima su Slovenija, Bugarska, Slovačka, Češka, Grčka, Rumunjska, Iran, Maroko i Vijetnam.

“Larina” nasljednica “Zora dubrovačka” prodana je u BiH, Crnoj Gori, Sloveniji, Sjevernoj Makedoniji i Izraelu te u 22 arapske zemlje, primjerice Ujedinjenim Arapskim Emiratima, Saudijskoj Arabiji, Maroku, Siriji, Libanonu, Jordanu i Pakistanu.

“Čistu ljubav” kupili su BiH, Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija i Slovačka gdje je ujedno otkupljena i kao format.

Još uvijek recentna serija, humoristična “Na granici” (dvije sezone), prikazuje se u udarnom terminu u BiH, Srbiji i Crnoj Gori,

- Strategija Nove TV jest kontinuirano ulaganje u domaću produkciju i postavljanje trendova ne samo u regiji, nego i šire. Godišnje Nova TV proizvodi oko 1400 sati domaćeg programa. Od serije “Najbolje godine”, koja se emitirala prije deset godina, Nova TV proizvela je godišnje oko 200 sati serijskog programa.

Riječ je o dramskim serijama koje su polučile izuzetan uspjeh u Hrvatskoj, ali i šire jer su prodane u 50-ak zemalja diljem svijeta. Ova se strategija pokazala vrlo uspješna i nastavit ćemo graditi domaću produkciju kako u serijskom žanru tako i u ostalima - zaključio je direktor programa Nove TV George Makris.

'Novine' su zbog Netflixa dostupne u 130 zemlja na svijetu

Posljednjih godina domaća dramska produkcija, posebno ona koju su za HTV proizvele neovisne producentske tvrtke, bilježi velike uspjehe. Nesumnjivo najveći, i to u svim kategorijama, jest prodaja serije “Novine”, koju je režirao Dalibor Matanić i producirala tvrtka Drugi plan, moćnom Netflixu. Serija je tako postala dostupna u 130 zemalja diljem svijeta, što je uspjeh bez presedana.

Prije toga je međunarodni proboj doživjela serija “Počivali u miru”, koju je za HTV proizvela Ring produkcija, kada ju je otkupila belgijska javna televizija VRT, a potom je licencu otkupila i britanska tvrtka Global Series Network za područje Ujedinjenog Kraljevstva i SAD-a. Prošle je godine prodan i “Čuvar dvorca”, mini serija koju je za našu javnu radioteleviziju snimila producentska tvrtka Kinorama, a kupili su je švedska javna televizija SVT i prestižni britanski Channel 4. Zahvaljujući kupnji britanske TV postaje, “Čuvar dvorca” redatelja Lukasa Nole bit će dostupan i u SAD-u jer će Channel 4 ponuditi gledanje te serije na zahtjev svojim korisnicima u SAD-u, kao što je bio slučaj i s “Počivali u miru”.

U Kinorami su pohvalili suradnju s HRT-ovim odjelom međunarodne prodaje, što je dalo naslutiti da je i taj odjel javne radiotelevizije živnuo, premda su i prije prodavali svoje programe, ali više dokumentarne serijale (“Hrvatsko podmorje”, “Ludi rimski carevi”, “Hrvatski kraljevi,..), crtane i igrane filmove. Što se tiče RTL-a, oni su na tržište regije prodali svoje sapunice. Jednu od njih prodali su u arapske države. Prodali su i jedan format. No, to za njih vodi Fremantle Media sa središnjicom u Londonu pa ne raspolažu preciznim podacima.

 

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo