Fraktura kosti glave, potres mozga, iščašenje vratne kralježnice, ogrebotine i veliki hematomi na licu ozljede su koje je prošloga utorka ispred svoje zgrade u centru Osijeka zadobila Vlasta Šimenić Kovač, sutkinja Županijskog suda u Osijeku, nakon što je na nju naletio vozač električnog romobila.
Ona je jedna od 29 osoba na području Osječko-baranjske županije koje su u prvih deset mjeseci ove godine stradale od posljedica prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači električnih romobila, pri čemu je jedna osoba, 70-godišnji vozač romobila, i izgubila život. Gospođa Šimenić Kovač provela je dva dana u KBC-u Osijek, a onda je otpuštena na kućnu njegu.
- Još me sve boli, usporena sam i nesposobna za bilo što raditi, a izgledam poput Rockyja, kao da sam izašla iz boksačkog ringa - rekla nam je u kratkom telefonskom razgovoru, pri čemu je istaknula da se same nesreće zapravo i ne sjeća.
- Bilo je to prošloga utorka poslijepodne. Izlazila sam iz haustora noseći zeleni otpad da ga bacim u kantu i samo što sam iskoračila na nogostup, osjetila sam snažan udarac koji me srušio i istog trena sam se onesvijestila. Odjednom je samo bio mrak - rekla je Šimenić Kovač.
Odmah je prevezena u KBC Osijek, gdje su joj dijagnosticirane ozljede za koje ipak, srećom, nije bila nužna nikakva operacija. Sada joj slijedi oporavak, ali problem s električnim romobilima kojemu praktički svakoga dana svjedočimo na ulicama po cijeloj Hrvatskoj ostaje.
- Ne znam koliko se još nesreća mora dogoditi da se nešto promijeni. I ranije sam, kao i brojni drugi građani, znala biti u situaciji da kao pješakinja izbjegavam vozače romobila šetajući po centru Osijeka. Ima među njima i savjesnih, ali većina ih je zapravo nepažljiva - istaknula je naša sugovornica, koja danas, osam dana poslije nesreće, kaže da strahuje od toga što će biti s njezinim vratom i neurološkim ispadima.
Problematika vožnje električnim romobilima već je dulje ozbiljna tema u javnosti, a s obzirom na to da se oni mogu kretati i po nogostupima, tamo gdje nema biciklističkih staza, te da najčešće, unatoč zakonskim ograničenjima, postižu prevelike brzine, brojni apeli, pa čak i zabrane kojima su neki gradovi pribjegli, još ne daju željene rezultate.
‘‘U prvih 10 mjeseci 2025. na području PU osječko-baranjske evidentirano je ukupno 30 prometnih nesreća u kojima su sudjelovala osobna prijevozna sredstva, od kojih je jedna nesreća s poginulom osobom, 26 ih je s ozlijeđenim osobama, a tri s materijalnom štetom,‘‘ odgovorili su nam iz PU osječko-baranjske. Napomenuli su da je u istom razdoblju 2024. evidentirano 19 prometnih nesreća s romobilima, od kojih je bilo 16 s ozlijeđenim osobama i tri s materijalnom štetom. Ove godine je u prometnim nesrećama s romobilima ukupno stradalo 29 osoba, od kojih jedna smrtno, devet ih je teško ozlijeđeno, a 19 lakše. U istom razdoblju 2023. ukupno je stradalo 17 osoba od kojih je četvero teško ozlijeđeno, a 13 lakše. Inače, osoba koja je poginula bio je 70-godišnji vozač romobila na kojeg je u osječkom naselju Sjenjak, oduzevši mu prednost, naletio vozač osobnog automobila. Vozač romobila preminuo je nekoliko dana poslije u osječkoj bolnici.
Brojke jasno govore o povećanju negativnog trenda u odnosu na lani. To se vidi i iz evidencije broja utvrđenih prekršaja vozača romobila. U deset mjeseci 2025. evidentirano je 899 prekršaja vozača osobnih prijevoznih sredstava, od kojih su najčešći: nekorištenje zaštitne kacige, njih 699, te 95 za vožnju pod utjecajem alkohola. U istom razdoblju 2024. godine evidentirana su 323 prekršaja, od kojih su najčešći nenošenje zaštitne kacige, njih 221, i 62 prekršaja vožnje pod utjecajem alkohola. Broj prekršaja je sasvim sigurno veći i zbog pojačanih policijskih kontrola usmjerenih prema vozačima romobila, no iz svega proizlazi i da prevencija zasad ne daje rezultate te da se kao jedino rješenje nameću stroža zakonska rješenja, pa čak i zabrane prometovanja romobilima na pješačkim stazama, nogostupima...
Na to već duže vrijeme ukazuju i liječnici, posebno oni na dječjim kirurgijama koji se često susreću s teškim tjelesnim ozljedama koje djeca zadobivaju prilikom nesreća koje im se s romobilima događaju, a od kojih brojne kod djece ostavljaju i doživotne posljedice u smislu smanjenih funkcija nekih organa. Prema podacima MUP-a, samo u prvih devet mjeseci ove godine maloljetnici na e-romobilima su sudjelovali u 86 nesreća s ozlijeđenim osobama, što je 17 više u odnosu na lani te čak 59 nesreća više nego 2023.
Iz MUP-a, stoga, najavljuju izmjenu Zakona o sigurnosti prometa na cestama, pa se tako najavljuje i uvođenje novčanih kazni za roditelje/skrbnike koji su maloljetnicima omogućili korištenje e-romobila suprotno odredbama zakona. Inače, prema istom zakonu, e-romobilom ne smiju upravljati osobe mlađe od 14 godina, brzina kretanja ne smije biti veća od 25 km/h, vozač e-romobila mora nositi zaštitnu kacigu tijekom vožnje, a pješačkom stazom smije se kretati samo ako na toj ruti nema biciklističke staze ili prometne trake u smjeru kretanja prometa. No, i tada upravo vozači e-romobila moraju voditi računa o sigurnosti pješaka. O nužnosti postrožavanja kazni govori i nedavni slučaj iz Vinkovaca, kada je maloljetnik zadobio teške tjelesne ozljede nakon što je s romobilom koji je vozio po nogostupu udario u auto koji je izlazio iz svog dvorišta. Maloljetnik je vozio e-romobil snage 800 W i dopuštene brzine od 45 km/h, što je vozilo s kojim uopće nije dozvoljeno sudjelovati u prometu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....