RAT PROTIV PIRATA

Futuristički brod novi je adut SAD-a

Prvi trimaran u arsenalu Washingtona ima velike izglede postati obrazac za proizvodnju još takvih brodova, osim ako se mornarica odluči za nešto klasičniji koncept koji nude konkurenti

ZAGREB - U tjednu na izmaku, u kojem je uvodničar glasila “Crkve u Hrvata” raspredao o nekakvim tajnim centrima moći koji da su odredili ishod netom dovršenih ovdašnjih predsjedničkih izbora, na drugom kraju svijeta jedan od stvarnih centara moći - američki vojno-industrijski kompleks - obznanio je svoj novi važan uspjeh.

Jučer je svečano porinut USS Independence, prvi trimaran (tj. trotrupni brod) u ratnoj mornarici Sjedinjenih Država, šesti državni brod u 234 godine postojanja SAD-a, čije ime odaje počast pojmu neovisnosti, te novo plovilo za djelovanje u priobalnim područjima, gdje su manevarske prilagodljivosti još važnije nego za misije na pučini, iako se ni potonjih USS Independence neće kloniti.

Cijena trostruko porasla

Spomenuti vojno-industrijski kompleks najmoćnije velesile u znanoj nam povijesti čovječanstva nije toliko tajnovit da bi se kvalificirao među one koje spominje urednik našeg eklezijalnog tjednika, ali nije po samoj prirodi posla ni posve javan, pa to otvara prostor mistifikacijama u kojima se tvrdi da “veliki igrači” u tim koncernima diktiraju djelovanje ne samo Pentagona nego i svih drugih sastavnica američke vlasti, a time i mnoge događaje kako u toj zemlji, tako i drugdje u svijetu.

Već i pripovijest o USS Independenceu pokazuje da ipak nije tako - famozni “vojno-industrijski kompleks” nije posve nevažan, već i zbog stotina milijardi dolara koje se svake godine “zavrte”, ali nije ni približno monolitan i svemoćan koliko bi razni teoretičari urote htjeli prikazati.

Američko-australska tvrtka

Ovaj brod proizvela je američka podružnica australske tvrtke Austal, izrađen je u Mobileu u saveznoj državi Alabama na jugu SAD-a. Iz te države je i visoka dužnosnica prethodne administracije Condoleezza Rice, ali u zrelom svijetu američke državne politike niti je ona koristila poziciju da se npr. pogoduje zaustavljanju stagnacije narudžbi za vladu u primjerice Mobileu (gradu koji ne treba miješati s naftnom tvrtkom Mobil, sada Exxon Mobil), niti bi sadašnji vlastodršci u Washingtonu, iz suprotne stranke, pomislili uskratiti ugovore kooperantima iz takvih saveznih država u kojima često gube izbore.

Austal je kompanija s ozbiljnim brodograđevnim iskustvom i znanjem, počela je rad na Independenceu prije više od četiri godine, zapošljavajući u početku 200 radnika, što je do kraja posla naraslo na više od tisuću, uz ulaganje stotinjak milijuna dolara za brod čija je cijena prvotno procjenjivanja na 220 milijuna dolara, ali je u međuvremenu brojnim doradama (i uz mala kašnjenja) narasla trostuko, na 600, odnosno ukupno 704 milijuna USD. A ovaj brod prvi je u nizu sličnih, od istog proizvođača, ali samo u slučaju da se ratna mornarica i ministarstvo obrane odluče za tu ponudu, a ne za konkurentsku.

Postavljeni cilj Pentagona je dugoročno smanjiti troškove i povećati djelotvornost tako da se za priobalne i druge zadaće, uključujući uklanjanje podvodnih mina i suzbijanje piratskih akcija, izradi brze, lagane, moćne, okretne brodove s manjom, ali i osposobljenijom posadom nego što je uobičajeno. Za ostvaranje toga cilja i ubiranje vlastite zarade (uz popratna otvaranja brojnih radnih mjesta, uključujući mnoge kooperante) zasad se natječu dva bloka - Austal je dio skupine koju predvodi General Dynamics, dok je također golemi koncern Lockheed Martin na čelu suparničke skupine kompanija.

Freedom ili Independence

Ona strana koja u ovome nadmetanju pobijedi dobit će paket narudžbi koji će vjerojatno sadržavati čak 55 brodova, čime se osiguravaju tisuće dobro plaćenih poslova još koje desetljeće.

Pobijedi li Austal, samo Mobile može računati na zapošljavanje više od tri tisuće ljudi, što u doba krize nije zanemarivo u gradiću s 200-tinjak tisuća stanovnika (još je toliko ljudi na širem urbanom području). Ishod je neizvjestan, jer je Lockheed već ranije dovršio i mornarici predao svoju uzdanicu, sagrađenu u Milwaukeeju u saveznoj državi Wisconsin - USS Freedom, jednotrupni čelični brod za razliku od trotrupnog aluminija USS Independencea.

Oba će ta broda mornarica koristiti - Independence kreće sredinom idućeg mjeseca prema matičnoj luci u San Diegu, dakle oko Srednje Amerike i kroz Panamski kanal prema jugu Kalifornije, na suprotnom, zapadnom dijelu SAD-a. A prema kojem će od tih brodova biti napravljena narudžba ostalih plovila, znat će se tijekom ove godine. Kontraadmiral Jim Murdoch, koji vodi program priobalnih borbenih brodova, najavio je ovih dana da će se konačni uvjeti natječaja usuglasiti najkasnije za nekoliko tjedana. Bob Browning, ambiciozni menadžer koji je 2007. došao na čelo američkog dijela Austala, a 2008. i cijele tvrtke, izražava uvjerenje da će pobijediti njihov koncept, brod predstavljen na info-grafici uz ovaj tekst, za koji tvrdi da je superioran konkurentskom i “da takvo što još nije viđeno na svijetu”.

Brzi prepadi na pirate

U ovom tjednu, u kojem je u promet pušten USS Independence, dogodio se katastrofalan potres na Haitiju, odnijevši živote 200-tinjak tisuća ljudi i dodatno unesrećivši i dotad vrlo siromašno stanovništvo. A ta bivša francuska kolonija, nastanjena potomcima ljudi dovučenih iz Afrike da budu robovi, smještena je u blizini SAD-a, pa se njezino siromaštvo često ističe kao sramota i Pariza i Washingtona, no ovih je dana upravo američka vojska važna poluga ublažavanja haićanske apokalipse.

Donekle usporediva s Haitijem je istočnoafrička država Somalija, ojađena besperspektivnošću i glađu, a tako blizu neizmjernim naftnim bogatstvima Saudijske Arabije. Upravo iz Somalije dolazi većina pirata koji napadaju brodove koji plove Crvenim i Arapskim morem te Indijskim oceanom. Tim i drugim piratima pozabavit će se i USS Independence, jer ma koliko bilo planetarne nepravde u somalijskoj stvarnosti, ona se neće suzbiti ugrožavanjem plovidbe morima, života ljudi na napadnutim brodovima i dodatnim nagrizanjem međunarodne trgovine.

Brodom se upravlja - joystickom

Zapovjednik Curt Renshaw s neskrivenim ponosom vodi novinare u razgledavanje USS Independencea, za koji bi se očekivala posada od dvjesto ljudi, ali će osnovno osoblje biti samo 40 ljudi, uz još 15 za manja plovila i prateću opremu, dodatnih 23 za helikoptere te za bespilotne letjelice koje će služiti za uklanjanje mina na morskoj površini. Uz specijalne folije za suzbijanje eventualnog požara služe i automatizirani raspršivači vode i pjene. Kako će na brodu biti samo časnici, uglavnom višeg i srednjeg ranga, svi uvježbani i za borbu izbliza, razna oružja i različite zadaće, poslove poput čišćenja prepustit će se vakuumskim i drugim strojevima na robotizirano upravljanje. Tijekom mirne plovidbe na pučini za usmjeravanje će biti dovoljan jedan čovjek, s joystickom, a ostalo će se nadzirati na radarskim monitorima, dok je sam brod većini tuđih radara gotovo nevidljiv.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. travanj 2024 22:31