POTREBNA OBNOVA

ALARMANTNO U RATNOJ MORNARICI Novih plovila nema, a postojeće prati niz problema, ključna raketna topovnjača neće ploviti sljedećih godinu i pol?!

 
RTOP-11 Petar Krešimir IV porinuće 1992. godine; dužina 53,6 m širina 8,5 m; naoružanje 4 - 8 protubrodskih projektila RBS 15B; top Bofors SAK 57; top AK 650 M; stanje: kvar glavnog motora; nemogućnost plovidbe do polovice 2019. godine
 Jakov Prkić / Hanza Media

Dok je javnost zaokupljena nabavom i modernizacijom borbenih zrakoplova, o stanju brodova u sastavu Hrvatske ratne mornarice malo se ili nimalo razgovara. Prema podacima Jutarnjeg lista, situacija je prilično zabrinjavajuća, a tome u prilog govori nekoliko činjenica.

Bolja kvaliteta

Na temelju ugovora s Ministarstvom obrane, splitski Brodosplit je 2018. godine trebao završiti projekt gradnje pet obalnih ophodnih brodova za HRM vrijedan 430 milijuna kuna. Do danas nije završen ni prototip, a o početku gradnje ostalih brodova još nema naznaka. U ovom trenutku HRM ima pet raketnih topovnjača od kojih dvije imaju tehničkih problema s radarima, dok raketna topovnjača Petar Krešimir IV zbog kvara glavnog motora do daljnjega uopće nije raspoloživa.

RTOP-21 Šibenik porinuće 1978. godine; dužina 44,99 m; širina 8,4 m; naoružanje 2 - 4 protubrodska projektila RBS 15B, top Bofors SAK 57, top AK 650 M; stanje: u plovidbenom stanju

No, zapovjedništvo Ratne mornarice ne muče samo ti problemi. Novi zapovjednik HRM-a komodor Ivo Raffanelli nedavno je otkrio kako su mornarici potrebni kvalitetniji brodovi mnogo većih sposobnosti i znatno veće autonomije “kako bi mogli odgovoriti zadaćama poglavito u gospodarskom pojasu, a to su izvanobalni ophodni brodovi.

S takvim brodom se možemo pojaviti u Sredozemlju, možda i izvan njega te sudjelovati u operacijama NATO-a i EU”, naglasio je novi zapovjednik. Prema informacijama Jutarnjeg, Ministarstvo obrane krajem prošle godine dobilo je ponudu norveške mornarice za kupnju polovnog izvanobalnog ophodnog broda Alesund za 5,6 milijuna eura bez PDV-a. U cijenu nije uključeno naoružanje i troškovi transporta.

RTOP-42 Vukovar: porinuće 1985. godine; dužina 45 m; širina 8,8 m; naoružanje 8 protubrodskih projektila RBS 15B, top Bofors 55 mm, 2 protuavionska topa 23 mm, 2 šine za dubinske bombe; stanje: problemi s navigacijskim radarom; u pripremi dodatno opremanje broda za zadaće presretanja

U Ministarstvu obrane potvrđeno nam je kako su “u tijeku razmatranja o mogućoj nabavi predmetnog broda te formiranju stručne skupine MORH-a i OS RH koja bi izvršila obilazak broda u Norveškoj u prvom kvartalu ove godine”. Riječ je o brodu izgrađenom 1996. godine dužine 63 metra koji norveška mornarica koristi kao patrolni brod i naoružan je topom od 40 mm i strojnicom 12,7 mm.

Kapacitet broda je 23 osobe. Prema Dugoročnom planu razvoja, planirano je opremanje HRM-a jednim rabljenim izvanobalnim ophodnim brodom u razdoblju od 2021. do 2024. godine, pojašnjavaju u Ministarstvu.

split,220802
raketna topovnjaca
Jakov Prkić / Hanza Media
RTOP-11 Petar Krešimir IV porinuće 1992. godine; dužina 53,6 m širina 8,5 m; naoružanje 4 - 8 protubrodskih projektila RBS 15B; top Bofors SAK 57; top AK 650 M; stanje: kvar glavnog motora; nemogućnost plovidbe do polovice 2019. godine

Istodobno MORH muči muku sa završetkom prototipa obalnog ophodnog broda u Brodosplitu. U MORH-u navode kako je “prototip obalnog ophodnog broda u petoj od ukupno šest faza gradnje: završno opremanje broda u moru. Nakon završetka pete faze, graditelj će početi sa zadnjom fazom gradnje i opremanja broda, koja će se sastojati od završne obuke posade broda te provedbe prijemnih ispitivanja u luci i na pokusnim plovidbama, čiji je uspješan završetak preduvjet da MORH primi brod.

Preinake

Prva prijemna ispitivanja predviđena su početkom 2018. godine”, iako je prema ugovoru prototip trebao biti završen i predan u ožujku 2016. godine. No tijekom gradnje rađene su mnoge preinake na brodu, mijenjana je projektna dokumentacija, a cijena broda je rasla. Tako je, primjerice, ugradnja aktivnog sustava za stabilizaciju valjanja troškove prototipa podigla za 2,4 milijuna kuna, a trošak svakog sljedećeg broda za gotovo 1,5 milijuna kuna. Dakle ukupno oko 8,5 milijuna kuna. Uslijedili su i problemi s opremanjem brodova radiouređajima.

Tea Cimaš
RTOP-12 Dmitar Zvonimir porinuće 2001. godine; dužina 54,3 m; širina 8,5 m; naoružanje 4 - 8 protubrodskih projektila RBS 15B; top Bofors SAK 57; top AK 650 M; stanje: u plovidbenom stanju

Više od dvije i pol godine na razini Oružanih snaga razmatralo se kojim će se radiosustavom opremiti brodovi. Planirana cijena nabave višestruko je skočila na oko 13 milijuna kuna za pet kompleta te je prošle godine odlučeno da se prototip opremi uređajima sa skladišta, a nabava novih uređaja odgađa se do donošenja cjelovitog rješenja sustava veze u Ratnoj mornarici.

Modernizacija

Osim ovog projekta, u Ratnoj mornarici pokušavali su modernizirati tri raketne topovnjače. Na brod Petar Krešimir IV planirana je krajem 2016. ugradnja navigacijskog radara u vrijednosti 1,2 milijuna kuna. Zajedno s radarom rekonstruiran je i dio jarbola. Kada je to završeno, nije se moglo pristupiti mjerenju vibracija jarbola, zbog čega se ne može provjeriti rad novougrađenog navigacijskog radara jer se pokvario glavni motor broda.

RTOP-41 Dubrovnik porinuće 1986. godine; dužina 45 m; širina 8,8 m; naoružanje 8 protubrodskih projektila RBS 15B, top Bofors 55 mm, 2 protuavionska topa 23 mm, 2 šine za dubinske bombe; stanje: problemi s navigacijskim radarom; u pripremi dodatno opremanje broda za zadaće presretanja

Prema dostupnim informacijama, zbog tog kvara brod će biti izvan upotrebe možda čak do polovice 2019. godine. Problema s navigacijskim radarima prošle godine imale su i raketne topovnjače Dubrovnik i Vukovar. Na tim se brodovima planira i ugradnja opreme za izvršavanje operacija presretanja. U tijeku je izrada studije izvodljivosti koja je trebala biti završena prije više od godinu dana. No kako odabrana tvrtka za izradu studije to nije uspjela napraviti, određen je novi rok - srpanj 2017. Studija pokazuje da bi modernizacija na oba broda stajala oko 20 milijuna kuna. No kako je zapovjedništvo HRM-a predložilo nova dodatna tehnička rješenja, studija još nije završena te odluka o modernizaciji još nije donesena.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. travanj 2024 14:51