KONCERT RITE ORE

ČOVJEK KOJI JE ZASLUŽAN ZA NAJVEĆI LJETNI DEBAKL I MILIJUNSKI MINUS Hoće li gradonačelnik Dukić zbog svog prijatelja snositi političku odgovornost?

    AUTOR:
    • Ivica Nevešćanin

  • OBJAVLJENO:
  • 01.09.2019. u 22:06

CROPIX

 

Spektakl ili debakl? Odgovor na ovo pitanje dan nakon koncerta Rite Ore u Zadru može se tražiti i ovako: treba li Mario Paleka podnijeti ostavku ili ne?

Mario Paleka, direktor zadarske Turističke zajednice, čija je ideja bila dovesti Ritu Oru u Zadar, ne bi trebao dati ostavku zbog toga što je najavljeni jednosatni koncert zapravo trajao 50 minuta, što je popularna britanska pjevačica nešto manje od tog vremena, zbog dvije pauze, bila na pozornici, i što joj je na početku treće pjesme “riknuo” mikrofon, a glas je nastavio izlaziti s razglasa, pa su svi u dvorani shvatili da pjeva na matricu.

 Ne bi trebao dati ostavku ni zbog samo šest od 30 najavljenih plesača u pratećoj skupini i svega trojice glazbenika na pozornici (gitara, klavijature i perkusije).

Mame i očevi

Ne bi čak trebao dati ostavku ni zbog prodanih oko 4500 karata, pa je umjesto očekivanih 8000-9000 u dvorani Krešimira Ćosića u petak navečer, zahvaljujući prije svega sponzorskim ulaznicama, bilo oko 5500 gledatelja, najviše žena, tinejdžerica, njihovih mama i nekoliko očeva.

Ako bi zbog ičega Paleka trebao staviti svoj mandat na raspolaganje, onda je to izjava koju je preko svoje PR službe odaslao u javnost neposredno nakon koncerta: “Riječ je o velikom i spektakularnom koncertu za kakav je Zadar spreman.

Kao što se moglo vidjeti i doživjeti, riječ je o iznimno visokoj produkciji, a nastup Rite Ore u Zadru ujedno je i velika turistička promocija ne samo grada nego i cijele Hrvatske.

Odrađen je odličan posao i zahvaljujem svima koji su u njemu sudjelovali kako bi se koncert uspješno održao. Ovo je definitivno smjer u kojem se nastavljamo turistički razvijati”.

Zadar, 300819.
Veceras je u dvorani Kresimir Cosic u Zadru pred nekoliko tisuca obozavatelja nastupila britanska pop zvijezda Rita Ora.
Na fotografiji: koncert Rite Ore.
Foto: Luka Gerlanc / CROPIX
 

Krenimo redom. Da je Mario Paleka iz svog džepa platio zadarski koncert, a ozbiljni izvori tvrde da je organizacija koncerta koštala oko tri milijuna kuna, bi li odmah iste večeri rekao da je “ovo definitivno smjer u kojem se nastavljamo turistički razvijati”.

Naime, neslužbeni izvori govore da je prodaja karata debelo podbacila, da je umjesto očekivanih osam-devet tisuća prodano upola manje, što se u dvorani lijepo moglo vidjeti u prostoru ispred pozornice i na tribinama.

Da je dakle to bio Palekin novac, bi li iste večeri, prije nego što je zbrojio i oduzeo prihode i rashode, a minus će, prema konzervativnim procjenama, biti najmanje između 750 i milijun kuna, odmah rekao da će u tom smjeru nastaviti? Na 50-minutni nastup pop pjevačicu prisjećat će još mjesecima njezin žiroračun, uz odgovarajuće kamate.

 Ali ne, Paleka je vrlo rado preuzeo odgovornost za dolazak Rite Ore, u čemu su ključnu ulogu odigrale neke njegove privatne veze, ali ne i za organizaciju, koja je prebačena na gradsku tvrtku. A kad imate novac, ne svoj dakako, nego poreznih obveznika, nije problem kupiti bilo kojeg izvođača. Umijeće je tog i takvog izvođača prodati i od njega nešto zaraditi, ili barem pokriti troškove, a što je Zadar zaradio od Rite Ore?

Za početak, nije zaradio nego stvorio minus, a zaradio je, kako kaže Paleka, “veliku turističku promociju ne samo grada nego i cijele Hrvatske”. Nije nam poznato, a bojim se da nikad neće ni biti, kako će jedan ovakav koncert utjecati na promjenu turističkog imidža Zadra, kojim će se to odokativnim metodama izmjeriti efekt koncerta Ore na dolazak turista, ako ni pola milijuna pregleda na YouTubeu i sva sila oglasa na društvenim mrežama nije bila dovoljna da se napuni dvorana?

Naprotiv, sponzorske VIP karte od 1 kune prodavale su se na Njuškalu za 100 kuna, dan prije i na sam dan koncerta, nije uočen nikakav poseban interes za kartama na kioscima ispred dvorane. Sve što je u vezi uspješne promocije kazao Paleka upućuje na zaključak da u njegovim direktorskim namjerama nesporno ima entuzijazma, ali prednjači diletantizam. Prednjači ho-ruk metoda, javnim novcem, jer za to neće nitko odgovarati, a trebao bi netko.

Zapravo ne bilo tko, nego upravo Paleka kao direktor TZ-a i, još važnije, čovjek koji mu je to vrlo komotno omogućio, gradonačelnik Branko Dukić. A da bi se njegova odgovornost shvatila, potrebno se na trenutak vratiti godinu dana unatrag, kada je Paleka izabran za prvog čovjeka zadarskog turizma. Kada je taj diplomirani kineziolog i bivši voditelj sporta i zabave u sustavu hotelske kuće Falkensteiner, u konkurenciji vrlo ozbiljnih i stručnih kandidata, postao najbolji izbor.

Za kojeg su svi znali da će postati direktor i prije nego što je bio raspisan natječaj. Zašto? Zato što je to u Zadru naprosto tako, kod svih natječaja za javne/lokalne/državne funkcije. Zato što je to modus operandi zadarske politike, a ovdje je HDZ na vlasti u kontinuitetu od 1991. godine.

Ključne Palekine kvalifikacije za mjesto direktora bile su sljedeće: član je HDZ-a, bliski prijatelj gradonačelnika Dukića i dolazi iz istog kvarta, Stanova, iz kojeg je i gradonačelnik. Svi ostali elementi iz CV-a i programa za direktora Turističke zajednice kod drugih su kandidata bili komparativno bolji, ali ova tri osnova, bila su i ostala u Zadru ključna za bilo čiji uspjeh.

Zadar, 210819.
Na Stanovima je danas vec pocela uvertira za veliku Stanarsku festu koja ce se odrzati u cetvrtak navecer. Poglavarstvo Grada (bijeli) i zadarski doktori (crveni) odmjerili snage u nogometu. Na fotografiji: Mario Paleka, direktor Turisticke zajednice grada Zadra.
Foto: Jure Miskovic / CROPIX
CROPIX
 

Politički vezan

Paleka je naravno svoje imenovanje prikazao kao uspjeh najboljeg programa, a evo, prošao je i koncert Rite Ore, a od programa ni “p”, od Zadra kao koncertne destinacije u budućnosti ni traga ni glasa.

Palekin direktorski mandat tako se politički trajno vezao za politički kapital gradonačelnika Dukića. Vrijedi i obrnuto. Dukićevo otvoreno zalaganje za Paleku kako najboljeg kandidata, dovelo ga je u poziciju suodgovornog za Palekin (ne)uspjeh. Sve što Paleka bude dobro napravio, pripisivat će se i Dukiću, ali i svaki loši potez bit će reflektiran na gradonačelnika. Inzistiranjem na Paleki Dukić je uz njega vezao svoju političku sudbinu, naravno, sve dok Paleka ne počini kakav javni autodafe od kojeg ga nitko neće moći spasiti, a je li to koncert Rite Ore, još je otvoreno pitanje.

Odgovor ćemo znati vrlo brzo. Već za koji dan kada bi direktor ŠC Višnjik Denis Karlović, u skladu s najavama, javnosti trebao predstaviti ulazne i izlazne brojke. Koliko je novca i za što sve upucano u organizaciju koncerta, a koliko se novca, i od čega, vratilo.

Uoči samog koncerta Karlović je rekao da se koncert neće moći pokriti samo od prodaje karata, što je i laicima bilo jasno, no gradonačelniku se to nije svidjelo. Četiri i pol tisuće prodanih karata i oko tisuću sponzorskih pokrit će možda oko pola troškova produkcije, a što će biti s ostatkom, tek ćemo vidjeti.

Naime, iako se govorilo o nekim velikim sponzorima, u dvorani, na kartama, plakatima i press materijalu uoči koncerta, nismo primijetili logo neke banke ili velikog proizvođača pića s kojima se navodno dogovaralo o financijskoj podršci. Također, ispred dvorane, osim štanda s kokicama na dva mjesta, nije bilo prodaje suvenira, nekih memorabilija popularne pjevačice, ili drugih sličnih sadržaja koji prate ovakav koncertni šušur.

Izvori novca su očito bili jako škrti pa je prava sreća što je koncert na vrijeme pomaknut s otvorenog prostora u dvoranu. Jer da nije, šteta bi bila puno veća, odnosno minus koji će ŠC Višnjik ili Grad Zadar, svejedno, morati pokriti iz svojih proračuna. Sreća u toj koncertnoj nesreći zapravo je direktor Karlović koji je od prvog dana, koliko se moglo vidjeti i zaključiti, bio rezerviran prema cijelom događaju.

Ne u smislu da je bio protiv dolaska i koncerta Rite Ore u Zadar, naprotiv, nego protiv načina na koji se siluje organizacija, jer je najsloženiji dio posla, s najviše odgovornosti, u rekordno kratkom vremenu, njemu gurnut u ruke.

Karlović je zato odmah i tražio “političko osiguranje”, da iza odluke da ŠC Višnjik kao gradska tvrtka bude organizator koncerta, stane skupštine društva, a u skupštini je samo jedan član i on se zove Branko Dukić. Kad je to formalno dobio, Karlović je logistički napravio sve što je bilo u njegovoj moći, uključujući i podizanje kredita od 2,5 milijuna kuna, od kojih je navodno 1,5 milijuna bilo namijenjeno za pripremu koncerta.

A kad je 30 dana prije koncerta shvatio da je online prodaja karata jedva prešla dvije tisuće, zapeo je da se koncert s otvorenog prostora preseli u dvoranu. Imao je dva dobra razloga: mogućnost da te večeri padne kiša, a koncert se prema ugovoru nije mogao odgoditi te smanjivanje troškova produkcije zbog ulaska u dvoranu za najmanje 100 tisuća eura.

Tražiti račun

Organizaciju velikih koncerata u dvorani Karlović je “diplomirao”, pokazao je to na nastupima Dina Merlina, Đorđa Balaševića i drugih, kada se uistinu tražila karta više, i kad se službeno prodavalo više od 8000 ulaznica.

S te je strane i koncert Rite Ore bio besprijekoran, dvorana ugodno rashlađena, bez gužve i sigurna za sve sudionike, no poslovni dio ostao je visjeti u zraku, za što formalno Karlović opet snosi odgovornost, iako je od početka govorio da se takvi nastupi moraju planirati godinu dana unaprijed.

Zadru predstoji vruća politička jesen, kada će se već na prvoj sjednici gradskog vijeća tražiti obračun koncerta Rite Ore, koliki je minus, tko će ga vraćati, i tko će preuzeti odgovornost za taj organizaciji podbačaj. Nema nikakve dvojbe, tražit će se glava Marija Paleke, ali i glava njegova patrona, gradonačelnika Dukića.

Kad je Zadarski.hr bjavio da se pregovara o dolasku Rite Ore u Zadar, gradonačelnik je u nemogućnosti da “zaustavi Reuters”, Trogrlića postavio za čelnog čovjeka odnosa s javnošću nadolazećeg koncerta, a Troglić je, navodno nevoljko, to prihvatio, svjestan da ulazi u zonu visokog rizika jer bi koncert mogao puknuti kao balon.

U isto vrijeme kada mediji otkrivaju da se pregovara s Orom, što je shvaćeno kao uistinu pozitivan pomak za zadarsku ljetnu turističku ponudu, Paleka taj isti Zadarski.hr naziva “neprijateljima Zadra”, samo zato što su se prije postignutog dogovora usudili pisati da će Zadar do kraja ljeta možda ugostiti jedno poznato svjetsko glazbeno ime.

Paleka je neprimjerenu kvalifikaciju pokušao opravdati svojom lokalpatriotskom žrtvom, nesebičnom sebedajnošću, kako on ne radi koncert zbog sebe nego za Zadar, jer mu je Zadar na prvom mjestu, i tako bi se, “krvareći za našu stvar”, trebali ponašati i mediji.

Ali nije uspio, naprotiv, pokazao je da ni nakon godine dana u fotelji direktora TZ-a ne shvaća primarnu ulogu medija i novinara, poglavito u kontekstu turističke promocije, potvrdivši zavidan demagoški kapacitet, ali i da ne razumije ulogu javnih tijela u demokratskom društvu, niti da je spreman preuzeti odgovornost za ono što čini.

Ostao je u uvjerenju da dolazak na dobro plaćeno radno mjesto po političkom i prijateljskom ključu i otvoreno kockanje javnim novcem znači nekoga ili nešto voljeti, bez odgovornosti.

Reagirao je kao narcis koji sve neistomišljenike doživljava kao neprijatelj.  Kad bi samo toga bio svjestan, Paleka bi trebao sam otići. Ovako će, unatoč kritici kroz koju će proći, vjerojatno ostati, a mi ćemo vjerojatno nastaviti pisati o koncertima poznatih imena na trošak Zadrana, sviđalo se to njima ili ne.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo