NAKON PATRIJE

Đuro Đaković: Remont tenkova za Makedonce, vlakove za EU, a naftne spremnike za Rusiju

Već je za ovu godinu ugovoreno poslova u vrijednosti od 400 milijuna kuna , a plan im je dosegnuti ukupno 800 milijuna kuna

Gubitak od 64,6 milijuna kuna u 2013. godini ne prikazuje, tumače nam, realno stanje u tvrtki Đuro Đaković iz Slavonskog Broda.

Posljedica je to završetka programa Borbenog oklopnog vozila za Ministarstvo obrane koji je u 2011. i 2012. godini doveo do izvanrednog rasta prihoda i dobiti tvrtke. Uz to, tvrtka je prošle godine platila 17 milijuna kuna na ime penala iz ugovora s Janafom sklopljenog 2008. godine. Kada bi se izuzeli prihodi od programa Patria, tvrtka je zabilježila porast prihoda u odnosu na 2012. godinu - tvrde sugovornici Jutarnjeg lista komentirajući poslovne rezultate tvrtke u prošloj godini. Prihod je lani bio 615 milijuna kuna.

Lani se krenulo u veliku reorganizaciju tvrtke te se Uprava okrenula poslovima i tržištima u kojima nije bila zastupljena proteklih 20-ak godina. - Ne želimo više biti ovisni samo o vojnom programu i vagonima i da nam glavnina prihoda ovisi o domaćem tržištu - kažu naši sugovornici iz kompanije.

Plan 200 vagona

Tako je već za ovu godinu ugovoreno poslova u vrijednosti od 400 milijuna kuna u segmentu energije, industrije i konstrukcije, a u planu su poslovi od ukupno 800 milijuna kuna. U to spada i ugovaranje proizvodnje 200 vagona za tržišta Njemačke, Austrije i Švedske. Nakon prošlotjednih razgovora s makedonskim ministrom obrane izvjesno je da bi mogli dobiti posao održavanja 33 tenka T72 za makedonsku vojsku.

- U segmentu energije, industrije i konstrukcije za ovu godinu već smo ugovorili 95 posto planiranih radova, što je odličan rezultat - tvrde sugovornici. Posljednjih dvadesetak godina u tvrtki su se zanemarivali sektori energetike i industrije te su bivše uprave Đure Đakovića, da bi tvrtka preživjela, prodavale tvrtke kćeri koje su poslovale u tim segmentima. No prošle se godine Đuro Đaković ponovno počeo javljati na natječaje za izradu spremnika za naftu, ventila, remonte naftnih postrojenja, čelična kućišta za transformatore.

- Na svim tim natječajima pobijedili smo svoje bivše tvrtke i pokazali da smo sposobni za ove poslove - kažu naši izvori. - Do sada su učinjeni značajni pomaci, posebno u promjenama u organizaciji i upravljanju. Poseban je naglasak dan na nove programe na domaćem tržištu te otvaranje izvoznih tržišta. Trenutačno je Đuro Đaković angažiran na 9 gradilišta u Hrvatskoj, samostalno ili kao dio konzorcija. Investicije u novu opremu i centralizacija nabave ključni su koraci koji će utjecati na dugoročnu profitabilnost poslovanja Grupe Đuro Đaković - istaknuo je u povodu objave godišnjih rezultata Vladimir Kovačević, predsjednik Uprave. Tako se tvrtka okreće tržištima Bliskog istoka, sjeverne Afrike, zemljama bivšeg SSSR-a, Južnoj Americi.

Ne ponovilo se

No naši sugovornici ističu da je jedan od velikih problema Đure Đakovića što bivša uprava nije iskoristila projekt Patria za razvoj tvrtke. MORH je naručio izradu 126 vozila u vrijednosti od oko 700 milijuna kuna i sve uredno platio. Tadašnja uprava težište razvoja unutar tvrtke stavila je na segment obrane, a svi ostali segmenti bili su u minusu. Umjesto da se prihod od tog projekta ulaže i u druge dijelove tvrtke, kao što su energija i industrija, to nije učinjeno. Stoga, zbog zastarjele tehnike, lošeg voznog parka, velikog broja ljudi, tvrtka na projektima energije i industrije nije bila konkurentna na tržištu.

- Projekt Patria bio je jednokratna stavka u našem poslovanju i nije se smjelo dogoditi da mu cijela kompanija bude podređena, a ostali dijelovi tvrtke zapostavljeni. Takvo nešto nam se više nikada ne smije dogoditi -kaže naš izvor.

U sklopu vojnog programa u tvrtki ove godine očekuju i novi ugovor s MORH-om za modernizaciju tenkova M84. Sada Đuro Đaković ima ugovor za modernizaciju 4 tenka, no nemaju informaciju koliko bi tenkova MORH ove godine mogao ugovoriti.

- Bilo bi dobro kad bi u državi dugoročnije ramišljali i kad bi sudjelovali u razvoju domaće industrije. Ipak smo mi tvrtka u većinskom državnom vlasništvu - ističu. Ugovor o održavanju makedonskih tenkova očekuje se krajem godine i da premosti jaz do tog ugovora, Đuri Đakoviću bi dobro došao posao na modernizaciji još 10 tenkova za Hrvatsku vojsku. Slična je situacija i s vatrenom stanicom od 30 milimetara koju je Đuro Đaković razvio s noreveškom tvrtkom Kongsberg. MORH nikako da se odluči za opremanje BOV-ova s tim stanicama.

Imali plan s HŽ Cargom

Prošle godine Đuro Đaković je podbacio i u proizvodnji vagona, segmentu u kojem je tvrtka nadaleko poznata. U 2013. doslovno nisu ugovorili ni jedan vagon. Tome su, kažu nam, dva razloga. Privatizacija HŽ Carga, koji je bio glavni kupac njihovih vagona, oduljila se, a istovremeno se urušilo i europsko tržište teretnih vagona. Država je odbila plan za privatizaciju HŽ Carga koji su predložili češki AWT i Đuro Đaković, koji bi hrvatskoj tvrtki osigurao dugoročni ugovor za 1500 vagona.

Dokapitalizacija od 130 milijuna kuna ove godine

Usporedo s reorganizacijom tvrtke te izlaskom na strana tržišta, ove godine može se očekivati i dokapitalizacija tvrtke. Na koji će se način obaviti, odlučit će Skupština društva. Prema neslužbenim informacijama, izvršila bi se sekundarnom javnom ponudom, odnosno emisijom dionica koje bi se ponudile sadašnjim dioničarima i ostalima zainteresiranim na tržištu. Dokapitalizacija bi, doznajemo, bila teška do 130 milijuna kuna. U ovom trenutku najveći dioničar tvrtke je država, koja preko DUUDI-ja, HZMO-a i Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju ima 44,04 posto vlasništva.





Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. svibanj 2024 16:51