Granični prijelazi u zračnim lukama, od Plesa do Čilipa, granični prijelazi s Bosnom i Hercegovinom, Srbijom i Crnom Gorom spremni su i od nedjelje kreće uspostava Entry/Exit sustava.
Prilikom prvog ulaska državljana trećih zemalja u Republiku Hrvatsku nakon uspostave Entry/Exit sustava, uz podatke o putnim ispravama, prikupljat će se i njihovi biometrijski podaci - otisci četiri prsta desne ruke i slika lica. To će se obaviti samo jednom i podaci će se unijeti u sustav, a mi smo imali prilike vidjeti kako će to funkcionirati u zagrebačkoj zračnoj luci "Franjo Tuđman".
Prije nego prođu kontrolu graničnog prijelaza, putnici će otići do jednog od 10 samoposlužnih kioska gdje će skenirati putovnicu, dati otiske četiri prsta desne ruke, a kamera će im skenirati lice i usporediti ga s fotografijom u putovnici. Automatski će se usporediti podaci i unijeti u sustav, a onda će otići do policajca na graničnu kontrolu.
Sve bi trebalo trajati manje od minute, sustav je testiran, policajci su prošli obuku i sve je spremno da krene u nedjelju u popodnevnim satima. Za početak, sustav će biti u pogonu dva sata dnevno u listopadu, a u punoj funkciji od 0 do 24 sata bit će od travnja sljedeće godine.
- Mi smo među prvim državama koje su spremne. Međutim, ovdje treba istaknuti da se radi o jednom velikom iskoraku za EU, za sigurnost EU-a i sigurno je da je taj sustav nešto s čime se nismo, odnosno ljudi koji putuju u Europsku uniju dosad susretali. Riječ je o elektroničkom sustavu kontrole ulaska u EU. Pratit će se vrijeme, je li napustila EU, ostala duže nego je dopušteno i svaka osoba imat će svoj Exit/Entry file. - poručio je u četvrtak potpredsjednik Vlade i ministar unutarnjih poslova Davor Božinović u izjavi za Novu TV.
Inače, sustav EES uspostavljen je sukladno Uredbi (EU) 2017/2226, kojom se propisuje evidentiranje ulazaka, izlazaka i odbijanja ulaska državljana trećih zemalja pri prelasku vanjskih granica država članica Europske unije. Primjenjuje se na državljane trećih zemalja, odnosno državljane država koje nisu članice Europske unije, a koji nisu nositelji boravišne iskaznice, boravišnih dozvola, viza za dugotrajni boravak, pogranične iskaznice ili ne spadaju u druge kategorije izuzete od primjene sustava, kažu u MUP-u.
A primjena tog sustava i kako će on funkcionirati, primjerice u zagrebačkoj zračnoj luci, sastoji se u izuzimanju biometrijskih podataka – otisaka četiri prsta i fotografije lica – te pohrani tih podataka zajedno s podacima iz putne isprave u centralnu bazu EES-a.
Sustav uključuje i automatizirani izračun dopuštenog trajanja kratkotrajnog boravka (90 dana u bilo kojem razdoblju od 180 dana), čime će se postupno zamijeniti dosadašnji način ručnog otiskivanja štambilja putnih isprava. Tijekom postupnog načina rada i dalje će se otiskivati štambilji u putne isprave državljana trećih zemalja. Hrvatska će taj sustav primjenjivati minimalno dva sata u svakoj smjeni, odnosno četiri sata unutar 24-satnog razdoblja, a vrijeme aktivne primjene sustava povećavat će se svakog mjeseca za minimalno dodatna dva sata, sve do potpune primjene sustava, kojom će se u cijelosti napustiti otiskivanje štambilja, predviđena je za travanj 2026. godine.
Hrvatska je opremila sve međunarodne granične prijelaze, uključujući i one koji su na temelju bilateralnih sporazuma s Bosnom i Hercegovinom privremeno određeni za međunarodni promet, suvremenom tehničkom opremom koja uključuje unutarnje i vanjske komponente za biometrijsku identifikaciju – kamere za prepoznavanje lica, kao i skenere otisaka prstiju.
Svi policijski službenici za graničnu kontrolu, voditelji smjena na graničnim prijelazima, policijski službenici za nezakonite migracije, prošli su specijaliziranu edukaciju za rad na novom sustavu, a funkcionalnost sustava višestruko je testirana na različitim graničnim prijelazima, uključujući i one s najvećim prometnim opterećenjem, čime je potvrđena njegova pouzdanost i operativna spremnost.
U slučajevima povećanog prometnog opterećenja predviđene su odgovarajuće organizacijske i operativne mjere radi održavanja protočnosti prometa. Po potrebi će biti angažiran dodatni broj policijskih službenika, a policijski službenici imaju na raspolaganju i suvremene mobilne čitače opremljene kamerama i skenerima, koji omogućuju brzo kreiranje EES dosjea i značajno ubrzavaju postupak granične kontrole, napominju iz MUP-a.
Hrvatska stalno surađuje s institucijama EU i državama članicama u provedbi zajedničkih tehničkih i organizacijskih standarda te je u potpunosti spremna osigurati učinkovitu i sigurnu provedbu sustava EES, uz maksimalno poštivanje prava putnika i očuvanje visoke razine sigurnosti vanjskih granica Europske unije.
A danas ćemo znati i kako je prošao prvi dan njegove primjene, doduše samo ograničene od dva sata na graničnim prijelazima s BiH, Srbijom i Crnom Gorom te u zračnim lukama.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....