LOŠE BROJKE

HRVATSKOJ PRIJETI KOLAPS SEZONE? Svibanj 13 posto slabiji nego lani. Trebamo toplo ljeto

Alarmantne brojke o dolascima i noćenjima u prvih pet mjeseci ove godine, uz malo sreće, još se stignu popraviti
Dubrovnik, 250614. Kisa koja je cijeli dan pada u Dubrovniku, nije omela brojne turiste u razgledavanju znamenitosti gradske jezgre. Foto: Niksa Duper / CROPIX
 Nikša Duper / CROPIX

Hrvatska ulazi u špicu ovogodišnje turističke sezone, ali s mršavim rezultatima ostvarenim u predsezoni.

Kako pokazuju podaci Hrvatske turističke zajednice (HTZ) za prvih pet mjeseci, u Hrvatskoj se odmaralo nešto manje od 2,2 milijuna turista, što je 4,1 posto više nego u istom lanjskom razdoblju. Ti su turisti, međutim, ostvarili nešto manje od 6,8 milijuna noćenja ili 4,2 posto manje nego u prvih pet mjeseci prošle godine.

Udar iz Brazila

Posebno je problematičan bio svibanj, mjesec u kojem smo zabilježili nešto više od milijun turističkih dolazaka, što je 1,7 posto manje nego u svibnju prošle godine. Tijekom svibnja turisti su u Hrvatskoj ostvarili oko 3,6 milijuna noćenja, što je čak 13,2 posto manje nego u istom mjesecu prošle godine. Podataka za lipanj još nema - njih će HTZ i Ministarstvo turizma objaviti sljedeći tjedan, pa će tada biti pokrivena i cijela prva polovica godine - no mnogi strahuju da bi i oni mogli biti ispod očekivanja. Kao glavni razlog za to navode Svjetsko nogometno prvenstvo. No, stručnjaci tvrde da Mundijalu u Brazilu ne treba pridavati prevelik značaj kada je u pitanju hrvatski turizam.

- Nogometna prvenstva održavala su se i prije, ona ne mogu biti krivac za turističke rezultate u nas - odlučan je Edi Černjul, predsjednik Uprave Riviere Adrije.

- Održavanje Svjetskog nogometnog prvenstva nije imalo takav utjecaj na naše turističke rezultate. Naši gosti uglavnom pripadaju nižoj srednjoj klasi i zbog Prvenstva ne zaobilaze Hrvatsku - ocjenjuje Hrvoje Stojić, makroekonomist Hypo banke.

Glavne razloge dosadašnjih slabijih rezultata od očekivanih stručnjaci traže u lošim vremenskim prilikama. Hladno i kišno vrijeme svakako nisu poželjan ambijent za goste željene odmora u kasno proljeće ili početkom ljeta. Ipak, hotelijeri tvrde da se situacija tijekom lipnja osjetno promijenila nabolje, čemu su pridonijeli i blagdani, o kojima ovisi dobar dio prometa u predsezoni.

Nedostaju nam Rusi

- Svibanj je bio prilično loš, a lipanj dobar - ističe Černjul, koji vjeruje da će špica sezone i posezona biti vrlo dobre.

- Druga polovica srpnja, kolovoz i rujan mogli bi biti vrlo dobri. Takve su najave i takvi su trendovi - zaključuje Černjul.

No, i dalje se osjeća, kažu hotelijeri, manjak ruskih i ukrajinskih turista. Kod njih, naime, sada više nije problem ni samo ishođenje viza, nego i nestabilna politička situacija u Ukrajini.

I Franco Palma, predsjednik Turističkog poslovnog vijeća pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, vjeruje da nas, nakon podbačaja u predsezoni, čeka dobra turistička sezona. Za turistički promet iz prve polovice godine kaže da se radi o malim brojkama s obzirom na to da se glavnina turističkog prometa u Hrvatskoj ostvaruje u špici sezone. Ostvarimo li ove godine rezultate na razini prošlogodišnjih, moći ćemo biti zadovoljni, smatra Palma. Iako priznaju da stanje na pojedinim tržištima iziskuje dozu opreza, optimistični su i u HTZ-u.

- Ova će godina turistički biti vrlo izazovna, ponajprije zbog toga što su lani ostvareni odlični rezultati, kako fizički tako i oni financijski, ali uz dobre najave koje stižu s naših glavnih tržišta, kao i dobro stanje bukinga u glavnoj sezoni, vjerujemo da ćemo na kraju govoriti o vrlo uspješnoj turističkoj godini - odgovorili su iz HTZ-a.

- Najave bukinga za nadolazeći period, ali i ostatak sezone, jako su dobre te vjerujem da ćemo i ove godine ponoviti odlične prošlogodišnje turističke rezultate, odnosno da će ova sezona cjelokupno biti u plusu - ističe Darko Lorencin, ministar turizma. On očekuje za nekoliko postotaka bolje rezultate nego u prošloj godini.

No, da ostvarenje tog cilja neće ići glatko, pokazuje i velik broj nezaposlenih u EU te spor oporavak. Repovi krize vidljivi su ponajprije u štednji turista.

Problem štednje

- Štednja je jedan od ključnih argumenata koji će obilježiti ovogodišnju ‘ljetnu’ turističku potražnju. Čak 45 posto ukupnog broja ispitanika navodi da će u većoj ili manjoj mjeri štedjeti pri planiranju ovogodišnjeg odmora. Samo 22 posto ispitanika nema potrebu štedjeti radi odmora, dok na dijametralno suprotnoj strani isti postotak ispitanika zbog štednje uopće neće realizirati odmor - zaključuje se u posljednjoj Informaciji o tijeku sezone i aktualnom stanju na tržištima HTZ-a.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. travanj 2024 22:24