'NO CARS ON KAMENJAK'

ISTARSKOM DRAGULJU PRIJETI TOTALNA DEVASTACIJA Najjužnija i jedna od najljepših točaka našeg poluotoka pod okupacijom je automobila

Rt Kamenjak
 Goran Šebelić / HANZA MEDIA

Ogromni pritisak posjetitelja i automobila na zaštićeno područje najjužnijeg dijela Istre, Kamenjaka, lani je uzrokovala veliko nezadovoljstvo među svim posjetiteljima, a sličan bi se scenarij mogao dogoditi i ove godine. Lanjske sezone je na Kamenjaku bilo dnevno čak 2.500 vozila, a nedavno predstavljena i izrađena najnovija studija nosivog kapaciteta za Donji Kamenjak kaže da bi ovo područje trebalo primiti maksimalno 1.668 vozila, i to na uređenim parkiralištima.

Lokalna inicijativa „No Cars on Kamenjak“ smatra da se radi o neodgovornom vođenju zaštićenog područja ističući da gustoća posjetitelja u vrhuncu sezone doseže tipične gustoće prigradskog parka što nije primjereno nekom zaštićenom području.

- Po toj studiji 1.668 vozila može podnijeti Donji Kamenjak uz sređena parkirališta, a naravno da parkirališta nisu ni približno sređena, s time da u vrhu sezone puštaju i po 2.500 automobila. Ipak, taj je broj zakonski minimum koji se na Kamenjaku ne bi smio prijeći ni u jednom slučaju. Praksa je naime pokazala da je zadnjih godina dnevno ulazilo i do 3.000 vozila, ističu u toj inicijativi.

Dodaju da Javna ustanova Kamenjak ne planira ubrzo ograničiti broj vozila jer da je zasad jedini vid zarade naplata ulaska vozilima.

- Smanjenje broja vozila se planira za neku budućnost, nijedan konkretan datum niti rok u javnoj ustanovi nisu mogli dati. Izrazili su želju za regulacijom prometa, ali to ne namjeravaju napraviti ubrzo. U planu upravljanja kroz sljedećih deset godina čini se da je cilj gradnja nekakvog sustava koji bi uključivao manje vozila koja se kreću po Kamenjaku. Za početak planiraju napraviti parkinge unutar Kamenjaka gdje će automobili parkirati i više se neće vući po šumicama, plažama i puteljcima za pješake. Bojimo se da postoji realna šansa da će takvi parkinzi postati trajno rješenje te da će se proširivati, vele dalje navodeći da je ljeti gužva automobilima na Kamenjaku kao na Goričanu.

Ravnateljica Javne ustanove Kamenjak Maja Šarić tvrdi da ne namjeravaju povećavati kapacitet vozila, već će se usmjeravati ka smanjenju tog broja, i to kroz organizaciju postojećih 15 parkirališta, od kojih će polovica biti u funkciji ove sezone, a ostatak iduće. Drugi korak je podizanje cijene dnevne karte s 40 na 80 kuna. Kapacitet će ipak i ove sezone biti 2000 automobila, ali će vidjeti hoće li se njega dostići.

- Zbog stihijskog parkiranja prije mjesec dana izradili smo projekt organizacije sustava parkiranja za područje Donjeg Kamenjaka i medulinskog arhipelaga te smo u fazi ishođenja dopuštenja i uskoro će se započeti s uređenjem. Nakon što se urede parkirališna područja, čiji će kapacitet biti 1.668 vozila, ostatak će se preusmjeravati na područje ispred glavnog ulaza Paredine. Također ove godine dižemo cijenu dnevne karte pa bi se broj vozila mogao smanjiti, a druga faza bit će fizičko ograničavanje, uređenje glavne prometnice i alternativni prijevoz. Već ove godine uvest ćemo probnu vožnju vlakićem, ističe Šarić koja razrađuje i prometnu signalizaciju koja bi posjetiteljima i prije dolaska u Premanturu govorila jesu li već sva parkirna mjesta zauzeta.

U inicijativi se boje i kako će se reagirati u slučaju požara s tako velikim brojem vozila.

- Na Kamenjaku se u jednom danu pusti u prosjeku oko 2.000 automobila s oko 30 litara goriva. To znači da se u značajnom krajobrazu nalazi 60.000 litara goriva koje samo zbog jednog neispravnog vozila može planuti i uništiti cijeli Kamenjak i prije nego vatrogasci dođu. U Javnoj ustanovi su proračunali da bi evakuacija u slučaju požara trajala tri sata, dakle nemoguće bi bilo pobjeći plamenu. To su naveli kao jedan od najbitnijih faktora za broj vozila koji bi se smio pustiti unutra, upozoravaju.

Šarić veli da su toga svjesni te su stoga naručili izradu Plana evakuacije, te financirali nabavku novog vatrogasnog vozila za DVD Općine Medulin koje bi za vrijeme ljetne suše bilo u neposrednoj blizini ulaza u značajni krajobraz i na raspolaganju 24 sata dnevno.

- Isto tako, ove je zime Ustanova ogradila dio područja u šumama, koja su služila kao parking područja, upravo kako bi se smanjio rizik od izbijanja požara, zaključuje Šarić. Svi oni koji se ne budu pridržavali pravila i parkirali van nove regulacije, ili pak brali zaštićeno bilje bit će kažnjeni, a kazne mogu biti i do nekoliko tisuća kuna.

- Pred usvajanjem je naša Odluka o mjerama zaštite gdje je opisano što se sve ne smije na Kamenjaku. Dešavalo nam se da bi ljudi samostalno micali barijere i parkirali se gdje bi htjeli ili da su brali smilje. Sad ćemo za sve imati kazne, a sve će nadgledati pet rendžera, zaključuje Šarić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. travanj 2024 00:31