NOVA SVAĐA S PREMIJEROM

JOSIPOVIĆ ZA JUTARNJI 'Apsolutno je netočno da želim ukinuti borbeno zrakoplovstvo'

U Vladi tvrde kako nemaju novca za novu eskadrilu od 12 borbenih aviona i ne drže da su Hrvatskoj nužno potrebni
 Goran Mehkek/CROPIX

Budućnost borbenog zrakoplovstva nova je točka prijepora predsjednika Ive Josipovića i premijera Zorana Milanovića. U medijima su se pojavile, doduše, neslužbene tvrdnje kako je u državnom vrhu prevladao gotovo zajednički stav kako nam novi borbeni avioni nisu potrebni te da nadzor našeg zračnog prostora treba prepustiti NATO-u.

Predsjednik Ivo Josipović u izjavi za Jutarnji list tvrdi kako on nije za ukidanje borbenog zrakoplovstva i demantira navode da se Ured predsjednika zalaže za to da nadzor našeg zračnog prostora treba preuzeti NATO savez. “Apsolutno je netočno da se razmišlja o ukidanju ratne avijacije. Upravo suprotno, ako mene pitate, dvije su varijante: prvo, do 2016. pokušati naći varijantu prema kojoj bismo modernizirali i zadržali vlastitu avijaciju, i drugo, ako to nije moguće, treba razmisliti o suradnji s nekim susjednim državama”, smatra predsjednik Ivo Josipović.

Politiziranje vojske

Na pitanje koliko je takva opcija realna u sadašnjoj ekonomskoj krizi, Josipović je pojasnio kako do 2016. još ima vremena, a do tada će možda uslijediti gospodarski oporavak ili će Vlada naći neki povoljan kredit, dok kao treća varijanta ostaje suradnja s partnerima.

Predsjednik Republike uvjeren je da slično razmišljaju u Vladi, ali i u opoziciji. “Koliko znam, i na ljevici i na desnici svjesni su da se ne radi o političkom već strateškom pitanju. Uostalom, i HDZ-ove i SDP-ova vlada su se odlučile za remont MIG-ova jer su znale da država nema novac za kupnju aviona i ne vjerujem da će netko sada politizirati ovu temu”, smatra Josipović.

No, u Banskim dvorima nisu na istoj liniji razmišljanja kao predsjednik Josipović. “Nakon što resursi na postojećim avionima isteknu, treba razmisliti o tome što učiniti s borbenim zrakoplovstvom i kako uopće financirati taj segment. U ovom trenutku projekcije su takve da za novu eskadrilu od 12 borbenih aviona nemamo novca i ne držimo da su nam nužno potrebni. Kako to sve financirati? Možda da smanjujemo mirovine ili plaće kako bismo financirali nabavku novih aviona”, kazao nam je visoki izvor u Vladi.

I ministar za avione

Iz ovih izjava jasno je kako postoje podjele u državnom vrhu oko budućnosti ratnog zrakoplovstva. Osim toga, i sam ministar obrane Ante Kotromanović protivi se ukidanju borbenog zrakoplovstva. “Kao ministar obrane i bivši vojnik želim da zadržimo borbeno zrakoplovstvo. Mogli smo prošle godine donijeti odluku o ukidanju, ali nismo, već smo se odlučili na modernizaciju postojećih aviona kako bismo kupili vrijeme do konačne odluke. U svakom slučaju, moramo tražiti modus u kojem ćemo i u budućnosti svoj zračni prostor štititi vlastitim avionima. Ne mora to biti cijela eskadrila. Može ih biti i manje”, kazao nam je ministar obrane. Načelnik Glavnog stožera general Drago Lovrić također zastupa stajalište kako moramo zadržati sposobnost borbenog zrakoplovstva. Prije nekoliko dana jasno je poručio kako se do 2016. godine mora donijeti odluka o uvođenju novog borbenog aviona. “Ukoliko bismo uvodili, zajedno sa saveznicima nove borbene avione i ukoliko bismo dijelili sposobnost u sustavu Pametne obrane NATO-a ili u sustavu objedinjavanja i dijeljenja sposobnosti Europske unije, ta sposobnost koštala bi nas najmanje od 300 do 400 milijuna kuna”, poručio je general Lovrić.

Nacionalni konsenzus

Umirovljeni general Damir Krstičević za Jutarnji list je iznio osobni stav oko budućnosti borbenog zrakoplovstva “Protiv sam ukidanja borbenog zrakoplovstva. Razumijem gospodarsku situaciju u kojoj se nalazimo, ali ukoliko jednom ukinemo ovu sposobnost, teško ćemo je u budućnosti vratiti, borbena tehnika se uvijek može kupiti, ali pilote godinama nećemo moći ponovno obučiti. Zalažem se za racionalni i profesionalni pristup ovom pitanju i za nacionalni konsenzus oko načina na koji ćemo održati ovu sposobnost. Tek treba vidjeti je li u slučaju Hrvatske potrebno 8 ili 12 aviona te hoće li se nabavljati polovni avioni, na leasing ili u sklopu “smart defencea”.

Bivši ministar obrane Jozo Radoš napominje kako odluku o budućnosti borbenog zrakoplovstva treba donijeti hladne glave. “Ne treba bježati od mogućnosti da ukinemo borbenu komponentu, ali takvu odluku ne smijemo donositi kako bismo zadovoljili vlastiti nacionalni ponos. Ukoliko bi cijena nabavke novih aviona bila približno jednaka cijeni plaćanja nadzora zračnog prostora, ja sam za nove avione. No, ako su oni tri puta skuplji od nadzora NATO-a, naravno da sam za ukidanje”, poručuje Radoš.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. svibanj 2024 07:15