MIŠLJENJE PSIHOLOGA

KAKAV JE ZAPRAVO UČINAK DRASTIČNIH KAZNI ZA PROMETNE PREKRŠAJE? 'Sankcije za neke ljude poput alkoholičara ili narkomana nemaju utjecaj'

Pula, 231016.
Pojacane policijske patrole nocas su pojacano kontrolirela vozace testirajuci ih na alkohol i kontrolirajuci ih koriste li svi putnici pojase za vezivanje. Policija se odlucila na pojacanu kontrolu zbog ucestalih prometnih nesreca s tragicnim posljedicama.
Foto: Goran Sebelic / CROPIX
Goran Sebelic / CROPIX

Iako će se izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama postrožiti i negativni bodovi za najteže prekršaje neka istraživanja pokazuju da bi ta mjera mogla bi učinkovita samo kratkoročno, kao i drastično povećanje kazni za najteže prometne prekršaje.

Pokazuju to i istraživanja provedena u nekim zemljama, a prije ulaska u EU, 21 članica od njih 27 već je imala neki od oblika sustava negativnih bodova, a rezultate je predstavila psihologinja Ljiljana Mikuš iz Sekcije za promet Hrvatskog psihološkog društva.

Analiza sustava negativnih bodova pokazala je početni pozitivni učinak: 15 do 20 posto smanjenja prometnih nesreća, smrtnih slučajeva i ozljeda, ali to traje manje od godinu i pol.

Početni strah vozača da bi mogli trajno izgubiti licencu nestaje nakon nekoliko mjeseci kako se o negativnim bodovima manje govori u medijima i kada nema policije.

"U svakoj populaciji postoji određeni postotak ljudi na koje kazne nemaju utjecaj. To su oni koji ne poštuju društvena pravila, intelektualno su onesposobljeni, ovisnici su o alkoholu ili drogi, psihosocijalno su nezreli ili imaju poremećaj osobnosti!; navodi Mikuš.

S druge pak strane istraživanja su pokazala da su nesrećama sklonije osobe koje su agresivne, izrazito su ekstrovertirane, slabije kontroliraju ljutnju i neprijateljstvo, imaju poteškoće s priznavanjem autoriteta.

Psiholozi predlažu da se i njih aktivno uključi u provođenje mjera sigurnosti prometa, od uvođenja psihosocijalnog tretmana za recidiviste do toga da se vozači educiraju da sami znaju prepoznati ponašanje koje je rizično za promet. Slične prakse već postoje u nekim zemljama.

Izdvajamo